مراسم بزرگداشت «برهان الدین ربانی» در کابل برگزار شد

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 9734

مراسم تجلیل از چهارمین سالروزترور برهان‌الدین ربانی با اتخاذ تدابیر امنیتی در شهر کابل پایتخت افغانستان با حضور اشرف غنی رئیس جمهور، کرزی رییس جمهور اسبق، دکتر عبدالله رییس اجرایی، صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه و پسر ربانی، محمد سرور دانش معاون دوم و احمد ضیا مسعود نماینده ویژه رئیس ‎جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری و معصوم استانکزی سرپرست وزارت دفاع این کشور و شماری از مقامات بلند پایه کشور برگزار شد.

سخنرانان در این مراسم  پیرامون شخصیت و نقش ربانی در جهاد، مقاومت و آوردن صلح و ثبات برای مردم افغانستان پرداخته و او را شخصیت بی نظیر تاریخ کشور دانستند.

در این مراسم محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان درسخنانی با اشاره به شخصیت برهان الدین ربانی گفت:”دوران جوانی شهید ربانی چه در خارج و چه در داخل کشور در محیط های علمی سپری شده است. شهید ربانی با شروع جهاد در برابر شوروی سابق وارد عمل شد و در دوران جهاد و حاکمیت مجاهدان از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب سعی به ایجاد روابط حسنه کرد. شهید ربانی به عنوان چهره ملی مورد احترام همه است”.

همچنان حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، ربانی را یک شخصیت جهانی خواند، و افزود: “شهادت استاد ربانی فقط برای تخریب راه صلح افغانستان بود؛ تا کشور و مردم به صلح نرسند. استاد ربانی شهید، عالم واقعی دین و از شخصیت های بزرگ جهان بود.

رئیس جمهور پیشین کشور از سیستم اطلاعاتی پاکستان و ارتش این کشور به شدت انتقاد کرده و آنها را عامل اصلی جنگ در افغانستان شمرد. وی افزود: ما با مردم پاکستان جنگی نداریم، مردم پاکستان انسان های با خدا و شریفی هستند، مشکل ما با سیستم استخباراتی و نظامی پاکستان است. زمانی که جهاد ما به کامیابی رسید یک سال پس از خروج شوروی ها از افغانستان؛ استخبارات پاکستان فکر کرد که با خروج شوروی برای ملت افغانستان یک مهمات نظامی عظیمی بر جای خواهد ماند. جهاد افغانستان یک پیکار بزرگ جهانی بود که کامیاب هم شد.

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه فعلی افغانستان و فرزند این رهبر جهادی خاطرنشان کرد که آرمان همیشگی پدرش تامین صلح سرتاسری در کشور بود و تا آخرین نفس بخاطر تامین صلح و ثبات تلاش کرد. او بیشترعمر خود را در راستای تامین عدالت، آزادی و راه خدا سپری نمود.

وی افزود: “جمعیت اسلامی افغانستان، خواهان حزبی شدن انتخابات در آینده می باشد. فلسفه برگزاری سالگردها به معناى حفظ فرهنگ های معنوی کشور است. تا زمانی‌که برای احزاب سهم داده نشود، احزاب و نظام کشور قوی نخواهد شد. سهم دادن به احزاب باعث نیرومند شدن احزاب می شود و یک گام بسوی مردم سالاری می باشد و طرح اصلاحات انتخاباتی، یک گام روبه جلو است”.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان و پسر رئیس‌جمهورسابق، از مسئولین امنیتی خواهان پیگیری پرونده هاى قتل های زنجیره یی شد و گفت: “نیروهای امنیتی مکلف هستند جواب قناعت بخش در مورد قتل های زنجیره یی به مردم بدهند و مردم انظار این را دارند. راه های دیگرى نیز برای پیگیری قتل های زنجیره یی وجود دارد؛ اما خانواده های کشته شدگان، می خواهند تا پیگیری از ماجراى اصلی و قانونی آن صورت بگیرد”.

در همین راستا، مراسم تجلیل از برهان‌الدین ربانی با اتخاذ تدابیر امنیتی درشهر کابل و دیگر استان‌های افغانستان انجام شده و کابینه حکومت وحدت ملی نیزامروز را برای ارج نهادن به برهان الدین ربانی، تعطیل اعلام کرده است.

همچنین در چهارمین سالروز کشته شدن برهان‌الدین ربانی با گذاشتن حلقه‌ گل توسط مقامات عالی‌رتبه افغانستان و خانواده ربانی در کنار مقبره وی در تپۀ وزیر محمداکبر خان کابل یاد بود به عمل آمد.

برهان الدین ربانی در ۲۰ سپتامبر ۱۹۴۰ (۲۹ شهریور ۱۳۱۹) در شهر فیض‌آباد مرکز استان بدخشان افغانستان متولد شد.او در سال ۱۳۴۲ از دانشکده شرعیات کابل فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۴۷ برای ادامه تحصیل به مصر رفت و در دانشگاه الازهر به تحصیل پرداخت.

ربانی پس از پیروزی مجاهدین و شکست دولت نجیب‌الله احمدزی در ۲۸ ژوئن ۱۹۹۲ (۱ سرطان ۱۳۷۱) طبق توافق‌نامه گروه‌های مجاهد افغانستان در کنفرانس اسلام‌آباد به عنوان دومین رئیس‌جمهور موقت افغانستان بعد از دوره ۲ ماهه صبغت‌الله مجددی برگزیده شد.

ربانی از سال ۱۳۸۹ هجری شمسی تا پایان عمر خود، ریاست شورای عالی صلح افغانستان که با دستور حامد کرزی رئیس‌جمهوری وقت این کشور تشکیل شده بود را بر عهده داشته و به عنوان رئیس شورای عالی صلح این کشور و مذاکره کننده ارشد دولت افغانستان با گروه طالبان بود.

ربانی در ۲۹ سنبله ۱۳۹۰ درست در سالروز تولد خود در آستانه ۷۱ سالگی بر اثر انفجار توسط یک عامل انتحاری که گفته می‌شد حامل پیام صلح طالبان بوده در منزل شخصی‌اش واقع وزیر محمدا کبرخان مینه شهر کابل کشته شد و در اول مهرهمان سال طی مراسمی درکابل، به خاک سپرده شد.

پس از این واقعه اداره امنیت ملی و وزارتداخله اعلام کردند که عامل انتحاری تبعه کشور پاکستان بوده و برنامه این حمله نیز در شهر کویته این کشور طراحی شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟