مذاکره تهران با کابل برای تسهیل ورود قانونی شهروندان افغانستان به ایران

  • انتشار: ۳ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 44253

احمد محمدی فر مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران می گوید که این کشور برای آسان تر کردن ورود قانونی شهروندان افغانستان به ایران در حال مذاکره با حکومت افغانستان است تا ورود آنها به ایران آسان تر صورت بگیرد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران می گوید که تهران در حال تلاش برای تسهیل «ورود قانونی شهروندان افغانستان به ایران است و محدودیتی برای ادامه تحصیل پناهندگان و مهاجران در هیچ رشته‌ای وجود ندارد.

احمد محمدی‌فر، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران روز گذشته (شنبه) به خبرگزاری ایسنا گفته است است که تهران برای آسان‌ترکردن ورود قانونی شهروندان افغانستان به ایران در حال مذاکره با کابل است.

او مدعی است که نیمی از سه میلیون مهاجر افغان در ایران، به صورت غیرمجاز حضور دارند اما به خاطر ثبت‌نام فرزندان آنها در مدرسه‌ها به تبعیت از فرمان رهبر ایران، «خانواده‌ها از تعقیب قضائی یا اخراج مصون شده‌اند.»

محمدی‌فر همچنین گفته است که «هیچ محدودیتی برای ادامه تحصیل پناهندگان و مهاجران در هیچ رشته ای وجود ندارد» و تهران برای حمایت از دانشجویان نخبه مهاجر طرح‌هایی آماده کرده. از جمله اعطای ۵۰۰ بورسیه از سوی وزارت علوم به دولت افغانستان.

چندی پیش سه دانشجوی مهاجر افغانستانی موفق شدند رتبه یک آزمون سراسری کارشناسی ارشد (ماستری) را در رشته‌های زمین‌شناسی، روابط بین‌الملل و تاریخ کسب کنند.

این در حالیست که چندی پیش والی نیمروز گفته بود که روزانه بیش از هزار نفر به صورت غیر قانونی به ایران می روند.

وضعیت وخیم امنیتی و نبود کار و فقر باعث شده است تا هزاران تن از شهروندان افغانستان با قبول خطرات راهی کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟