مذاکرات صلح فقط یک نمایشنامه است!

  • انتشار: ۴ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 6713

شماری از نمایندگان مجلس می گویند نشست هایی که در کشورهای خارجی به منظور تامین صلح در افغانستان برگزار می شود سودی ندارند و فقط نمایشنامه است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جمهور؛ مولوی عبدالرحمان رحمانی یکی از نمایندگان مجلس می گوید که نشست های متعدد در کشورهای مختلف با طالبان هیچ فایده ای نداشته است.
آقای رحمانی با اشاره اظهارات محمدمحقق معاون دوم ریاست اجرایی که به تازگی از نشست اسلو برگشته است، گفت: ” روند صلح خود یک درامه است. این نشست ها جز این که به مخالفین جنگی دولت هویت ببخشد و پایگاه سیاسی آنان را تقویت کند؛ دیگر فایده ای ندارد”.
اوایل هفته جاری؛ نشستی در خصوص انجام گفتگوهای صلح در اسلو پایتخت ناروی میان نمایندگانی از حکومت افغانستان و گروه طالبان برگزار شده بود.
هیات افغانی به ریاست محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی در این نشست شرکت کرده بود.
محمد محقق پس از بازگشت از نشست اسلو گفت که هیچ دستآوردی در این نشست نداشته و در رویکرد طالبان هم هیچ تغییری نیامده است.
رحمانی با انتقاد از روند صلح گفت: ” اگر از کسانی که با نمایندگان طالبان در کشورهای مختلف نشست می کنند، پرسان شود که از آدرس چه کسی رفتی می گویند ما شخصی دعوت شده بودیم؛ پس، از صلحی که باید برای حیات جامعه و افغانستان کار گرفته شود، اینها مسایل شخصی شانرا به پیش می برند”.
او با بیان این که از روند صلح یک پروژه درست شده افزود: یک تعداد کسانی هستند که در دوبی و امارات خواب اند و فقط راه درست می کنند که چگونه یک “فند” یا “وند” را بگیرند و به این بهانه نظام افغانستان را مصروف بسازند و به مخالفین جنگی قوت ببخشند.
به گفته وی؛ از مسایل صلح مزاح درست کرده اند، نظام به کسانی که در نشست های صلح شرکت می کنند اختیاری نمی دهد. به باور او؛ این روند به یک بررسی جدی نیاز دارد.
سخی مشوانی دیگر عضو مجلس نیز با انتقاد از روند صلح می گوید: این روند به یک بازی تبدیل شده که توسط چند نفر محدود در شورای عالی صلح به پیش برده می شود.
آقای مشوانی به خبرگزاری جمهور گفت: ” آنان با ملت بازی می کنند، امروز صدای صلح را بالا می کنند و فردا ما را می کشند؛ بودجه شورای عالی صلح باید قطع گردد، این شورا به درد مردم افغانستان نمی خورد”.
این عضو مجلس با اشاره به این که مردم افغانستان در بدترین حالت قرار دارند؛ بچه های شان از تعلیم بازمانده اند و اقتصاد مردم و کشور هم خراب است، خاطرنشان کرد: ” دیگر برای مردم افغانستان چه آبرویی باقی مانده است”.
این نمایندگان از پارلمان افغانستان خواستند که دولت را زیر فشار قرار دهد تا در زمینه روند صلح پاسخگو باشد.
طی روزهای آینده نشست های دیگری نیز میان هیات های دو طرف برگزار خواهد شد.
این در حالی است که سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان دو روز پیش اعلام کرد که کشورش تا آخر ماه جون ــ‌ یعنی کمتر از یک هفته دیگر ــ طالبان را به میز گفتگوهای صلح با دولت افغانستان می کشاند.
پاکستان کلید دار صلح افغانستان خوانده شده؛ زیرا ادعاهایی وجود داشت که این کشور طالبان و گروه های دیگر مخالف دولت افغانستان را حمایت و از این گروه ها استفاده ابزاری می کند. این کشور تاهنوز صداقت اش را در صلح افغانستان اثبات نکرده است و دولت و ملت افغانستان هم بر صداقت پاکستان به دیده شک می نگرند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟