مذاکرات «حزب اسلامی» و دولت بزودی آغاز میشود

  • انتشار: ۲۹ حوت ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 12676

همایون جریر، داماد گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و مشاور اشرف غنی، رییس جمهوری گفته است که گفتگو بین این حزب و دولت، راه را برای مذاکرات سایر گروه‌های شورشی و دولت باز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جمهور، بر اساس اعلامیه ای که روز گذشته از سوی شورای عالی صلح به نشر رسیده؛ نام آقای جریر در کنار نام‌ دو عضو دیگر حزب اسلامی، محمدامین کریم و عبدالقدوس صافی، به عنوان نماینده این حزب ذکر شده بود که با سیداحمد گیلانی، رییس شورای عالی صلح و کریم خلیلی، معاون ارشد و سایر اعضای این شورا گفتگو کردند.

آقای جریر در مصاحبه با بی‌بی‌سی با تاکید بر این که به عنوان مشاور رییس جمهوری و مشاور شورای عالی صلح در مذاکرات شرکت داشته، گفت که مذاکرات دو روز پیش “با روحیه بسیار مثبت” آغاز شد.

او گفت: ” حزب اسلامی مثل طالبان یکی از گروه‌های مخالف مسلح بود که فعلا آمادگی‌اش را اعلام کرده برای آغاز تفاهم و مذاکره با دولت. این امر قطعا موثر است و بر مواضح گروه‌های خرد و بزرگ دیگری که فعلا علیه دولت در جبهه جنگ نظامی هستند، تاثیر خواهد گذاشت”.

حزب اسلامی به دنبال ابراز تمایل حکمتیار برای گفتگو، به کابل آمده‌ اند.

مشاور اشرف غنی گفت که درخواست‌هایی که نمایندگان حزب اسلامی مطرح کرده‌اند، “قابل بحث” است، اما چندان “دشوار نیستند”.

آقای جریر افزود که تفاوت مذاکرات اخیر نمایندگان حزب اسلامی با مذاکرات گذشته این گروه با دولت در آن است که این حزب اخیرا به صورت رسمی برای آغاز گفتگوی صلح با دولت ابراز تمایل کرده و نمایندگان آن هم از صلاحیت لازم گفتگو برخوردارند.

حزب اسلامی از گروه‌های شورشی است که در حال جنگ مسلحانه با دولت می باشد؛ اما در مقایسه با گروه طالبان فعالیت محدودی دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟