مدیران یک چنل یوتیوب بدلایل نامعلوم دستگیر شدند

  • انتشار: ۱۵ عقرب ۱۴۰۱
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 134119

مسئولان کانال یوتیوب موسوم به «کابل فنس» اعلام کردند که طالبان پنج تن از فعالان این شبکه را به دلایل نامعلوم در ولسوالی خاص ارزگان بازداشت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از افغانستان اینترنشنال، مسئولان این کانال یوتیوب می‌گویند همکاران این شبکه با داشتن جواز رسمی، برای تصویربرداری از مکان‌های تاریخی به ارزگان رفته بودند.

طبق گفته‌های مسئولان کابل فنس، همکاران این کانال یوتیوب ده روز قبل برای تصویربرداری از مکان‌های تاریخی و دیدنی افغانستان به ولایت‌های غور، دایکندی، غزنی و ارزگان رفته بودند اما روز پنجشنبه دوازدهم عقرب، به دلایل نامعلوم از سوی طالبان در ولسوالی خاص ارزگان بازداشت شدند.

نورگل فروتن، لطیف، ربانی سخی‌زاده، نظری و نصیر از جمله پنج تن از کارمندان این شبکه یوتیوب هستند که در بازداشت طالبان به سر می‌برند. مسئولان این شبکه گفتند که وضعیت همکاران آنها در زندان طالبان خوب نیستند.

مقامات طالبان تاکنون در مورد بازداشت این یوتیوبران اظهارنظر نکرده‌اند.

مسئولان این کانال یوتیوب می‌گویند که برای فعالیت و تصویربرداری، از وزارت داخله و وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان جواز رسمی دارند اما پس از بازداشت اعضای این کانال، علی رغم تماس با وزارت داخله طالبان تاکنون جواب مشخصی دریافت نکرده‌اند.

طالبان در ماه جوزای امسال، اجمل حقیقی، یوتیوبر افغان و سه تن دیگر از همکاران او را به اتهام «توهین به مقدسات» بازداشت و ویدیوی اعتراف اجباری آنها را منتشر کردند.

آن زمان سازمان عفو بین‌الملل خواهان رهایی اجمل حقیقی و همکاران او شد و در بیانیه‌ای گفت که انتشار ویدیوی اعترافات اجباری اجمل حقیقی «حمله آشکار به آزادی بیان» است.

طبق گزارش‌های نهادهای بین‌المللی، طالبان در جریان بیش از یک سال گذشته ده‌ها خبرنگار را بازداشت و شکنجه کرده و محدودیت‌های شدیدی برای فعالیت رسانه‌ای وضع کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟