مدیترانه میزبان مهاجران سوری و افغان/ ۱۳۷ هزار نفر از آب گذشتند

  • انتشار: ۱۰ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 6826

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از مهر، سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه شمار پناهجویانی را که در نیمه نخست سال میلادی ۲۰۱۵ خطر عبور از دریای مدیترانه را به جان خریده اند ۱۳۷۰۰۰ نفر اعلام کرد. اکثر این افراد به دلیل جنگ و اوضاع نابسامان کشورهایشان و نه به دلایل اقتصادی دست به مهاجرت غیر قانونی می زنند.

به این ترتیب، شمار افرادی که در ۶ ماه اول امسال برای ورود به اروپا از مسیر دریای مدیترانه اقدام کرده اند نسبت به سال گذشته ۸۳ درصد افزایش داشته است.

ورود این مهاجران که کشورهای ضعیف اروپا نظیر یونان و ایتالیا را به عنوان نزدیکترین مقصد خود انتخاب می کنند، علاوه بر اینکه موجب اعتراض دولت ها شده احساسات بیگانه ستیزی ساکنین بومی را نیز تا حد زیادی تحریک می کند.

تا به این جای امر، تصمیمی که هنوز به مرحله اجرا در نیامده بر تقسیم یکسان مهاجرین بین همه کشورهای اتحادیه اروپا تمرکز دارد که این امر شامل ۴۰ هزار پناهجوی اهل سوریه و اریتره نیز می شود که اخیرا از مدیترانه عبور کرده اند.

در واقع، یک سوم از آنهایی که از راه دریا به یونان و ایتالیا رسیده اند سوری هستند حال آنکه پناهجویان افغان و آنهایی که اهل اریتره هستند هر یک ۱۲ درصد را تشکیل می دهند.

بقیه پناهجویانی که در صدر جدول تقاضای عبور از دریای مدیترانه قرار می گیرند از کشورهای سومالی، نیجریه، عراق و سودان هستند.

علاوه بر این، طی امسال شمار مرگ و میر ناشی از مهاجرت در دریای مدیترانه افزایش یافته و به ۱۸۶۷ نفر رسیده است.

ضمنا، سازمان ملل متحد بر تغییر الگوهای مهاجرتی نیز تاکید دارد چرا که اکنون شمار کسانی که از ترکیه و شرق مدیترانه به یونان مهاجرت می کنند از شمار آنهایی که از مسیر شمال آفریقا به ایتالیا می روند بیشتر است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟