مخالفت عبدالله و اصرار غنی برای توزیع شناسنامه های برقی

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 37176

بعد از نشر گزارشی در مورد، توزیع شناسنامه های برقی، داکتر عبدالله و تعدادی دیگر از شخصیت ها به این مورد واکنش نشان دادند. عبدالله خواهان تعویق توزیع این شناسنامه ها شده است.

داکتر عبدالله رییس اجرایی به‌تازگی با صدور اعلامیه‌یی خواهان معطل‌شدن توزیع شناسنامه‌های برقی گردیده است.

در این اعلامیه آمده است که توزیع شناسنامه‌های برقی «به‌عنوان یکی از قضایای کلان ملی نیازمند بحث و دقت بیش‌تر می‌باشد تا اجماع ملی و توافق همگانی در این زمینه به‌دست آید.»

این اعلامیه ظاهرن در واکنش به گزارشی است که مبنی بر آغاز مرحله‌ی بایومتریک برای توزیع شناسنامه‌های برقی در ارگ، از سوی رسانه‌ها انتشار یافته است. مطابق این گزارش، روز گذشته بایومتریک رییس جمهور و شماری دیگر از مقامات حکومت انجام یافته است و تا چند روز دیگر مرحله‌ی توزیع شناسنامه آغاز خواهد شد.

همچنین روح الله احمدزی، سخنگوی توزیع تذکره‌های الکترونیک تائید کرد که وسایل توزیع تذکره‌های الکترونیک به هدف آزمایش به ارگ ریاست جمهوری انتقال یافته است.

سخنگوی اداره توزیع تذکره‌های الکترونیک، در مورد خبرهای مبنی بر ثبت نام رئیس جمهور، بانوی اول و معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان برای اخذ تذکرۀ الکترونیک، جزئیات ارائه نکرد.

محتوا و روند توزیع شناسنامه الكترونیكی سال ها است به یك مساله جنجالی در افغانستان تبدیل شده و بحران بر سر درج یا عدم درج كلمه “افغان” به عنوان هویت همه شهروندان جنجال های زیادی را خلق کرده است.

حدود 130 نماینده پارلمان قبل از رخصتی های زمستانی با امضای طوماری از رئیس جمهور خواسته است تا در مورد توزیع شناسنامه های برقی تجدید نظر کند. فوزیه کوفی نیز به این مورد واکنش نشان داده است.

مخالفان درج كلمه “افغان” كه تقریبا همه‌ اقوام غیر پشتون هستند، تعمیم افغان را به عنوان هویت ملی افغانستان، نقض حقوق شهروندی، خلاف ساختار اجتماعی و تلاشی برای هویت زدایی از گروه‌های قومی مختلف در كشور می‌خوانند. آنها استدلال می‌كنند كه “افغان” معادل پشتون است و درج آن به عنوان هویت ملی افغانستان به معنی “پشتون سازی” هویت غیرپشتون‌های ساكن در افغانستان است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟