مخالفت شورای حقوقی مسلمانان هند با ممنوعیت سه طلاقه

  • انتشار: ۸ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 20227

شورای حقوقی مسلمانان هند روز سه شنبه ممنوعیت سه طلاقه زنان در هند را مخالفت احکام اسلام دانست و با آن به شدت مخالفت کرد.

دادگاه عالی هند با درخواست دولت و تعدادی از فعالان اجتماعی رسیدگی به ممنوع کردن سه طلاقه را در دستور کار خود قرار داده است .

شورای حقوقی مسلمانان هند روز سه شنبه با صدور بیانیه ای ،ورود دادگاه عالی به مسائل دینی و شرعی مسلمانان را غیر قانونی و در صلاحیت دادگاه عالی ندانست .

در بخشی از بیانیه شورای حقوقی مسلمانان هند آمده است تعدد زوجات مسئله ای شخصی و دینی است و دادگاه عالی صلاحیت رسیدگی و صدور حکم در خصوص آن را ندارد.

براساس رسمی که در هند وجود دارد، مرد تنها با گفتن سه بار کلمه طلاق و بدون پذیرش هیچ گونه مسئولیتی در قبال همسر و کودکان آنها را ترک و همسر دیگری را اختیار می کند.

در سالهای اخیر با رشد فناوری ارتباطی بسیاری از مردان حتی به خود زحمت گفتن سه بار طلاق را هم نمی دهند و با فرستادن ایمیل ،پیامک و یا ارسال پیام از طریق شبکه های اجتماعی به زندگی مشترک خود پایان می دهند.

دولت هند پیش از این از دادگاه عالی درخواست کرده بود که احتمال تناقض سنت های سه طلاقه ، نکاح و تعدد زوجین با توافقنامه های بین المللی که هند عضو آنها است را بررسی کند. دولت هند در این درخواست از کشورهایی مانند ایران، مصر، اندونزی، ترکیه، تونس، مراکش، افغانستان، بنگلادش و پاکستان که در آنها قوانین ازدواج تغییر کرده ،نام برده است.

‘راوی شانکار پراساد’ وزیر قانون هند چندی پیش اعلام کرد سه طلاقه،حقوق زنان را نقض می کند و دولت مرکزی متعهد به متوقف کردن این رسم در هند است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟