مخالفت برخی از سناتوران با طرح ریاست اجراییه در مورد شناسنامه های برقی

  • انتشار: ۱۶ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 14600

پس از  اینکه سخنگوی ریاست اجراییه اعلام کرد که توزیع شناسنامه‌های ملی به همراه برگه حاوی اطلاعات مفصل از جمله قومیت و درج واژه افغان، را به ارگ پیشنهاد کرده است، شماری از اعضای مجلس سنای از این طرح انتقاد کرده‌اند.

این سناتوران می گویند که بر اساس قانون باید به هر شهروند تنها یک شناسنامه برقی داده شود و دادن دو سند هویت به شهروندان خلاف قانون است.

این در حالی است که به تازگی ریاست اجرایی حکومت طرح تازه ای را برای آغاز روند شناسنامه های برقی پیشکش کرده که بر بنیاد آن در کنار شناسنامه های ملی، یک برگه حاوی اطلاعات مفصل از جمله قومیت و درج واژه افغان نیز به شهروندان داده می شود.

از سویی هم پس از نزدیک به دو سال از تصویب قانون ثبت احوال، که طرح و اطلاعات شناسنامه ملی در آن مشخص شده، حکومت وحدت ملی اعلام کرده که این شناسنامه‌ها توزیع می ‌شود.

درج واژه افغان به عنوان ملیت شهروندان از موارد اختلافی مقام های حکومت و شورای ملی در سال های گذشته بود که سبب روند توزیع شناسنامه های برقی شد.

در طرح تازه حکومت اما گفته شده که به شهروندان کشور علاوه بر شناسنامه ملی مطابق طرح قانون ثبت احوال، برگه‌ای حاوی اطلاعات از جمله قومیت و درج واژه افغان هم داده خواهد شد.

درج ۳۵ مورد اطلاعات از جمله قومیت شهروندان در بانک اطلاعات مربوط به شناسنامه‌های الکترونیک در قانون ثبت احوال نفوس هم آمده، اما در مورد توزیع آن به شهروندان به صورت برگه جداگانه در کنار این شناسنامه‌ها چیزی گفته نشده است.

جنجال های بر سر درج شدن و یا نشدن واژه افغان در شناسنامه های برقی باعث شد تا برنامه توزیع شناسنامه‌ها با اخراج بیش از ۱۳۰۰ کارمند اداره مجری این برنامه متوقف شود.

شماری از مقام های کشور می گویند که واژه افغان مختص به قوم پشتون است و در شناسنامه های برقی نام هر ملیت به گونه مشخص ذکر شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟