محکومیت گسترده راهپیمایی “پرچم” و یورش یهودیان به مسجد الاقصی

  • انتشار: ۹ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 130735

سازمان ملل، اتحادیه عرب و جمعی از سازمان ها و کشورهای عربی و اسلامی در بیانیه‌هایی یورش شهرک نشینان به مسجدالاقصی و اقدامات تحریک آمیز صهیونیست ها در قدس اشغالی را محکوم کردند.

به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای به شدت یورش اسرائیلی‌های افراطی به مسجد الاقصی با حمایت تعداد زیادی از نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

ابوالغیط تاکید کرد: این اقدام به منزله نقض دوباره وضعیت موجود و تحریک گسترده احساسات ملت‌های عربی و اسلامی است و می‌تواند موجب بالا گرفتن تنش‌ها در شهر قدس و دیگر مناطق شود.

جمال رشدی، سخنگوی ابوالغیط تصریح کرد: یورش به مسجد الاقصی در چاچوب آنچه “راهپیمایی پرچم‌ها” خوانده می‌شود، اقدامی غیرمسؤولانه است که هدف از آن در درجه اول دستاوردهای داخلی در محدوده اراضی اشغالی است و همچنین اهداف احزاب راست‌گرای افراطی برای حذف حضور فلسطینی‌ها در قدس شرقی اشغالی و محدود کردن کارکنان حرم قدسی را جهت اهدافی که برای همه روشن هستند، محقق می‌کند.

رشدی به نقل از دبیرکل اتحادیه عرب از تمامی گروه‌های موثر جهان و در کل جامعه جهانی خواست اسرائیل را برای توقف این اقدامات تحریک‌آمیز که احساسات دینی را برانگیخته، کینه و دشمنی را تشدید کرده، دایره خشونت‌ها در اراضی اشغالی فلسطین را وسعت داده و خطر آغاز درگیری‌های مذهبی را به دنبال دارند، تحت فشار بگذارند.

همچنین نایف فلاح مبارک الحجرف، دبیرکل سازمان همکاری خلیج فارس نیز شدیدا موافقت مقامات اسرائیلی با یورش افراطی‌ها و یکی از اعضاب کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به مسجد الاقصی را محکوم کرد.

الحجرف گفت: یورش افراطی‌ها به مسجد الاقصی تحت حمایت مقامات رژیم صهیونیستی به منزله نقض آشکار اصول قوانین بین‌المللی و توافقنامه‌های ژنو در این خصوص است.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در ادامه بر لزوم احترام رژیم صهیونیستی به وضعیت تاریخی و حقوقی موجود در قدس اشغالی و مقدسات آن و توقف تمامی اقدامات غیرقانونی در آن تاکید کرد و از جامعه جهانی خواست مسؤولیت خود را در حفظ امنیت مسجد الاقصی و نمازگزاران بپذیرد و به عنوان طرف اشغالگر و بر اساس قوانین بین‌المللی انسانی به تعهدات خود پایبند باشد.

سازمان ملل نیز دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را به خویشتن‌داری و اتخاذ تصمیماتی منطقی برای اجتناب از خشونت دعوت کرد.

تور وینسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح در خاورمیانه ضمن ابراز نگرانی شدید خود از “گرداب خشونت روبه افزایش که در چند هفته اخیر جان بسیاری از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را گرفته”، از تمامی طرف‌ها خواست بیشترین میزان خویشتن‌داری را در پیش گرفته و برای اجتناب از خشونتی دیگر که تنها موجب کشته شدن افراد بیشتری خواهد شد، تصمیمات عاقلانه‌ای بگیرند.

وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای اقدام مسؤولان رژیم صهیونیستی در دادن مجوز به گروه‌های افراطی برای یورش به صحن‌های مسجد الاقصی را به شدت محکوم کرد.

احمد حافظ، سخنگوی این وزارتخانه ضمن هشدار درباره نتیجه این تحولات که از دشمنی و تنش بیشتر در اراضی فلسطینی‌ها خبر می‌دهند، تاکید کرد: مسجد الاقصی موقوفه‌ای کاملا اسلامی برای مسلمانان است و هر نقضی علیه هویت عربی-اسلامی و مسیحی شهر قدس و تمامی مقدسات آن و نیز تغییر وضعیت تاریخی و حقوقی موجود در آن باید متوقف شود.

حافظ در ادامه از مسؤولان رژیم صهیونیستی خواست طبق قوانین بین‌المللی مسؤولیت‌های خود را بپذیرند و برای توقف این اقدامات تحریک‌آمیز فورا وارد عمل شوند.

طبق گزارش شبکه ماهواره‌ای “المملکه”، محمد الخلایله، وزیر اوقاف، مقدسات و امور اسلامی اردن در بیانیه‌ای موافقت مقامات رژیم اشغالگر صهیونیستی با یورش یهودیان افراطی به مسجد الاقصی و حمایت آنها از یورش‌های برنامه‌ریزی شده با هدف ضربه زدن به هویت اسلامی، حرمت و قداست مسجدالاقصی را محکوم کرده و این اقدامات را تحریک‌کننده احساسات دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان دانست.

الخلایله با تاکید بر اینکه مسؤولان رژیم صهیونیستی باید از حمایت، پشتیبانی و ساماندهی به یهودیان افراطی دست بردارند، گفت: چنین اقداماتی تنها موجب افزایش تنش و حرکت در مسیر درگیری‌هایی می‌شود که عواقب نامعلومی دارند.

وزیر اوقاف اردن تاکید کرد: مسجد الاقصی با مساحت ۱۴۴ هزار مترمربع حق مسلم مسلمانان است و هیچ کسی در آن شریک نیست و قیمومیت اردن از حرمت آن حفاظت می‌کند تا تنها محلی برای عبادت مسلمانان تا روز قیامت باشد.

وزارت خارجه کویت نیز در بیانیه‌ای به شدت یورش افراطی‌ها به مسجد الاقصی تحت حمایت نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

این وزارتخانه تاکید کرد: این نقض‌های آشکاری که موجب تحریک احساسات مسلمانان شده و نقض صریح قوانین بین‌المللی است، عواقب وخیمی برای امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته و کینه و دشمنی را افزایش داده و احتمال درگیری‌های مذهبی را بالا خواهد برد.

وزارت خارجه کویت از جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت خواست به مسؤولیت‌ خود در توقف این نقض‌ها عمل کرده و مقامات رژیم صهیونیستی را مجبور کند قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های قانونی را رعایت کرده و حمایت لازم را از ملت فلسطین و حقوق آنها به عمل آورد.

همچنین این وزارتخانه بر موضعگیری اولیه و ثابت کویت در حمایت از حقوق مشروع فلسطینی‌ها و تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس شرقی تاکید کرد.

وزارت خارجه قطر نیز ضمن محکومیت این یورش، نسبت به پیامدهای تمایل اشغالگران به تبدیل درگیری‌ها به یک جنگ مذهبی هشدار داد و خواستار اقدامی بین‌المللی و فوری برای مقابله با اسرائیل شد.

وزارت خارجه ترکیه نیز یورش یهودیان افراطی به مسجد الاقصی را نقض آشکار وضعیت موجود در این مسجد دانست و بار دیگر از رژیم صهیونیستی خواست تصمیماتی را در پیش بگیرد که وضعیت فعلی مکان‌های مقدس شهر قدس را حفظ کرده و اجازه هیچگونه اقدام تحریک‌آمیزی را ندهد.

گروه اخوان المسلمین نیز اقدامات سرکوبگرانه در حق مسجد الاقصی را محکوم و تاکید کرد: قدس شهر ما و مسجد الاقصی قبله ما است که هرگز از آنها دست نخواهیم کشید و سازمان ملل و قدرت‌های بزرگ باید از استانداردهای دوگانه خود دست بردارند.

ده‌ها هزار شهرک‌نشین عصر یکشنبه به مناسبت سالگروز اشغال بخش شرقی شهر قدس اشغالی، راهپیمایی موسوم به “پرچم‌ها” را در این شهر برپا کردند که در ادامه موجب آغاز درگیری‌هایی میان آنها و فلسطینی‌ها شد و طی آن ۱۹۹ فلسطینی زخمی شده و ۵۰ تن دیگر بازداشت شدند.

پیش از این راهپیمایی نیز صدها شهرک‌نشین به مسجدالاقصی یورش برده و در صحن‌های آن نمازهایی را به پا داشتند، این در حالی است که محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از این در بیانیه‌ای درباره پیامدهای خطرناک این اقدام هشدار داده و اقدامی بین‌المللی و فوری برای توقف هتک حرمت این اماکن مقدس را خواستار شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟