محمد کریم خلیلی: طالبان «جرگه درون امارتی» برگزار می کنند

  • انتشار: ۸ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 131471

خلیلی جرگه‌ی طالبان را «درون‌امارتی» خواند و شایعات «تعامل با طالبان» را رد کرد.

محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان جرگه‌ی طالبان را که قرار است در کابل برگزار شود، یک «جرگه‌ی درون‌امارتی» خوانده و از این گروه خواسته است که به‌منظور کسب مشروعیت ملی و بین‌المللی، به شکل معنادار وارد گفت‌وگوی صلح بین‌الافغانی شوند.

او از طالبان همچنین خواسته است که در تفاهم با تمام جریان‌های سیاسی افغانستان، از طریق یک میکانیسم مشارکتی و مبتنی بر رأی مردم و حقوق شهروندی، راه را برای صلح و ثبات در افغانستان هموار کنند.

خلیلی در این یادداشت خود به گزارش‌ها در مورد کشتار غیرنظامیان در بلخاب توسط طالبان نیز اشاره کرده و گفته است که در جنگ بلخاب نشانه‌های روشنی از جنایت علیه بشریت دیده می‌شود.خ

آقای خلیلی در این یادداشت طولانی که سه‌شنبه شب (۷ سرطان) در فیس‌بوک خود منتشر کرده، گفته است که برای او جایگاه فرد و یا حزب نه، بلکه تأمین جایگاه حقوقی و سیاسی مردم‌اش اولویت دارد و تا زمانی که تعریف واضحی از این جایگاه صورت نگیرد، هیچ تعاملی [با طالبان] در کار نخواهد بود.

او در مورد سفرش به ایران، توضیح داده است که این سفر صرف برای گفت‌وگو و مشورت با مهاجرین افغانستانی مقیم ایران صورت گرفته بود و با استقبال گرم مهاجرین مواجه شده است.

خلیلی جرگه‌ی طالبان را که قرار است در کابل برگزار شود، یک «جرگه‌ی درون‌امارتی» خوانده و از این گروه خواسته است که به‌منظور کسب مشروعیت ملی و بین‌المللی، به شکل معنادار وارد گفت‌وگوی صلح بین‌الافغانی شوند.

او از طالبان همچنین خواسته است که در تفاهم با تمام جریان‌های سیاسی افغانستان، از طریق یک میکانیسم مشارکتی و مبتنی بر رأی مردم و حقوق شهروندی، راه را برای صلح و ثبات در افغانستان هموار کنند.

خلیلی در این یادداشت خود به گزارش‌ها در مورد کشتار غیرنظامیان در بلخاب توسط طالبان نیز اشاره کرده و گفته است که در جنگ بلخاب نشانه‌های روشنی از جنایت علیه بشریت دیده می‌شود.

او گفته است که غیرنظامیان در بلخاب به‌طور مستقیم و از روی عمد مورد حمله قرار گرفته‌اند و خانه‌ها و اموال مردم نیز غارت شده است. به‌گفته‌ی او، شبکه‌های مخابراتی قطع و راه‌های مواصلاتی نیز مسدود شده است.

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان تأکید کرده است که طالبان باید تلاش می‌کردند تا مشکل با مولوی مهدی، فرمانده ناراضی این گروه را به‌گونه‌ی «درون‌امارتی» حل می‌کردند، اما اکنون که جنگ آغاز شده است، باید این جنگ در جبهات و افراد نظامی محدود شود.

او در عین حال افزوده است که طالبان نباید به‌منظور «زهر چشم گرفتن از مخالفین»، غیرنظامیانی را که در جنگ دخیل نیستند، آزار و یا تحت فشار قرار دهند. او استدلال کرده اس تکه سیاست جنگ و ارعاب یک سیاست ناکام است و جز عمیق‌کردن بحران و کشاندن کشور به جنگ‌های «خانمان‌سوز قومی و فرقه‌ای»، نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

این در حالی است که از آغاز حمله‌ی طالبان بر ولسوالی بلخاب سرپل شش روز گذشته است. گزارش‌هایی از کشتار غیرنظامیان توسط طالبان در این ولسوالی منتشر شده است. نهادهای حقوق بشری نسبت به وضعیت غیرنظامیان در بلخاب ابراز نگرانی کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟