محقق: تکفیر مهمترین سلاح دشمن است

  • انتشار: ۶ قوس ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 50260

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائی دولت طی سخنانی در مراسم اختتامیه سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران تاکید کرد که دشمنان اسلام با سلاح تکفیر در پی اختلاف بین مسلمانان است و از علمای جهان اسلام خواست بیشترین تمرکز خود را بر این مسأله و موضوع قدس معطوف بدارند.

محقق با بیان این که وحدت یک وجیبه دینی و اسلامی است تاکید نمود که مسلمانان باید به عنوان یک تکلیف و وجیبه دینی به این رسیمان محکم الهی چنگ بزنند و وحدت یک ضرورت برای حیات جهان اسلام و عزت مسلمین است.

به گفته وی، با دسایس علیه کشورهای اسلامی برای سلطه بر منابع طبیعی و ثروت های کشورهای اسلامی، سعی دارند امت اسلامی را متفرق بسازند و از این راه سلطه خود را محکم کنند.

آقای محقق با بیان این که امروز دست تفرقه انداز دشمن در تمام جهان اسلام در کار است، خاطرنشان کرد که امروز مهمترین سلاح تفرقه بین مسلمین، تکفیر است.

وی تاکید کرد که اگر مسلمانان از هر مذهب به عنوان شاخه های درخت تنومند اسلام، یکدیگر را در آغوش بگیرند، همه مشکلات مسلمین در چارچوب وحدت قابل حل است.

معاون دوم ریاست اجرائی با بیان این که چون استعمار یافته در بین مذاهب اسلامی نمی تواند ایجاد تفرقه کند، گفت: تنها راهی که یافتند، راه تکفیر است تا مسلمانان یکدیگر را تکفیر کنند و خون و جان هم را مباح اعلام نمایند.

وی افزود که پدیده تکفیر ریشه تاریخی طولانی در بین مسلمان ها دارد، اما این مساله بعد از سال 2000 با ایجاد جریان های افراطی و آدم کش در برخی کشورهای اسلامی موفق شدند این جریان ها را به قدرت برسانند تا از این راه، بر دیگر کشورهای اسلامی نیز تسلط یابند.

آقای محقق تاکید کرد که امروز تکفیر به عنوان پیش قراول استعمار عمل می کند، اما ملت های اسلامی بیدار شده اند.

وی در ادامه با اشاره به تحولات افغانستان خاطرنشان کرد: افغانستان مظلوم که بیش از 40 سال است در آتش کمونیزم و تروریزم سوخته، هنوز به خون نشسته و در بحران دست و پا می زند.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان افزود در افغانستان نیز همین رد پای دشمنان اسلام پیدا شده و جریان های تکفیر وارد شده است.

به گفته وی، گروه تروریستی داعش اخیرا در افغانستان فعال شده و تلاش کرده شیعه و سنی را هدف قرار دهد؛ هرچند در این راه، مذاهب دیگر را نیز هدف قرار داده است.

آقای محقق خاطرنشان کرد که اول اقدام داعش در افغانستان، گروگان گیری 31 مسافر در ولایت زابل بود که بعد از چند ماه و تبادله زندانیان، تعدادی از مسافران را رها کردند و 9 نفر دیگر را به شمول زنان و کودکان سربریدند. در طول سه سال گذشته گروه داعش در 25 مورد مساجد، حسینیه ها و مراکز علمی و فرهنگی را هدف قرار داده و 2500 تن را به شمول نمازگزاران شهید و زخمی کرده است.

وی با اشاره به این که در نتیجه تدابیر حکومت افغانستان حملات گروه تروریستی داعش کمی مهار شده، اما در آخرین جنایت، یک مهاجم انتحاری در حالی یک مراسم بزرگ میلاد حضرت پیامبر در یک هتل برگزار بود و قاری در حال قرائت قرآن بود، خود را منفجر کرد و 150 عالم دینی را شهید و زخمی ساخت.

معاون دوم ریاست اجرائی دولت تصریح کرد که تروریستان تکفیری زمانی به دنبال کشتار شیعیان بودند و امروز کشتار علمای احناف را شروع کرده است.

آقای محقق در بخش پایانی سخنان خود به مساله فلسطین و قدس اشاره کرد و تاکید کرد: امروز قدس به عنوان محور وحدت اسلامی مطرح است. باید بدانیم که هیچ کسی نمی تواند قدس را از محور توجه مسلمانان منحرف بسازد و قدس را به سوی فراموشی سوق بدهد.

وی خواستار بیشترین تمرکز علمای جهان اسلام بر پدیده تکفیر و اهمیت قدس شد و تصریح نمود: بزرگترین وظیفه مسلمانان این است که قدس را به پیکر اسلام برگردانند.

کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور صدها شخصیت برجسته و اندیشمند از کشورهای مختلف اسلامی به شمول افغانستان، از روز شنبه (3 قوس) در تهران آغاز به کار کرده و شب گذشته (دوشنبه 5 قوس) به کار خود پایان داد. در این کنفرانس علاوه بر حضور محمد محقق، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، آیت الله محسنی، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان و چندین تن دیگر از علما، شخصیت های سیاسی و اساتید دانشگاه های افغانستان حضور داشتند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟