محقق از تهران چه تحفه آورد؟

  • انتشار: ۲۳ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 1900

بعد از ظهر روز یکشنبه «حاج محمد محقق» معاون دوم ریاست اجراییه با اشتراک در یک کنفرانس مطبوعاتی دست آوردهای هیئت رسمی دولت افغانستان به جمهوری اسلامی ایران را تشریح نمود.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از وبسایت وحدت نیوز، محقق ضمن اظهار قدردانی از استقبال گرم مقامات کشور جمهوری اسلامی ایران گفت: در نتیجه مذاکرات این هیئت با مقامات جمهوری اسلامی ایران ویزای اقامتی 450 هزار افغانستانی که مهلت آن در قوس امسال به پایان میرسید به مدت شش ماه تمدید شد و قرار است طی دوماه هیئتی متشکل از وزارت های مربوطه طرحی را آماده کنند که مشکل آنها در آینده نیز حل شود.

معاون ریاست اجراییه با اشاره به حضور یک میلیون مهاجر بدون مدرک در ایران گفت: علاوه بر مشکلاتی که خود این مهاجران با آن مواجه هستند، فرزندان آنها نمیتوانستند در مکاتب شامل شده درس بخوانند، اما مسئولین جمهوری اسلامی ایران قبول کردند که فعلا فرزندان آنها شامل مکتب شود و در آینده نزدیک یک طرح آمایش (ثبت نام) آغاز شود تا تعداد این مهاجران معلوم و درباره آینده شان تصمیم گرفته شود.

معاون رئیس اجرایی حکومت همچنین از باز شدن دو رشته هوا فضا و معدن بر روی دانشجویان افغانستانی در دانشگاه های ایران خبرداده گفت: مقامات ایران همچنین وعده نمودند که فیس تحصیلی دانشجویان افغانستان در دانشگاه های ایران به نصف تقلیل یافته و داوطلبان مهاجر همانند شهروندان ایرانی میتوانند در کانکور ورودی به دانشگاه های ایران شرکت کنند.

محمد محقق در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی افزود: پیش از این از دانش آموزان مهاجر در مکاتب ایران سالانه 350 هزار تومان فیس گرفته می شد، اما مسئولین ایرانی وعده نمودند که این فیس به کمتر از نصف کاهش یافته و به سالانه 120 هزار تقلیل داده شود.

محقق همچنین از اجرایی شدن 500 بورسیه وعده داده شده از سوی جمهوری اسلامی ایران خبرداده گفت: در بخش معلولین نیز بزودی مرکز توان بخشی معلولین که قبلا در کابل فعال بود دوباره فعال می شود و مقامات ایرانی وعده کرده اند که در قسمت تداوی معتادین نیز با حکومت افغانستان همکاری میکنند.

حاج محمد محقق و هیئت همراه شان در مدت اقامت خود در جمهوری اسلامی ایران، با داکتر حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی اکبر ولایتی مشاور مقام رهبری، شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور و چندین وزیر کابینه حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو نمودند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟