محتوای مضمون ثقافت اسلامی در دانشگاه های کشور تغییر می کند

  • انتشار: ۲۰ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 16858

بعد از انتقادات بر تدریس غیر اصولی مضمون ثقافت اسلامی و ترویج افراطیت از سوی استادان این مضمون، به تازگی وزارت تحصیلات عالی کشور اعلام کرده است که محتوای مضمون ثقافت اسلامی در دانشگاه های سراسر کشور تغییر می کند.

این تصمیم در حالی گرفته شد که اخیرا شماری از نمایندگان مجلس ادعا کردند که استادان مضمون ثقافت اسلامی در دانشگاه‌های کشور افراطیت را ترویج می‌کنند.

پس این موضوع وزارت تحصیلات عالی کشور هیاتی را جهت بررسی این موضوع توظیف کرد.

فیصل امین، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی به تلویزیون ۱ گفته است که بررسی‌های هیات موظف این وزارت نشان می‌دهد که آنچانی که گفته می‌شد، بحث افراطیت در این مضمون وجود نداشت.

به گفته‌‎ی او، در هر مضمون امکان موجودیت ابهام و مشکل وجود دارد.

آقای امین افزود که وزارت تحصیلات عالی تلاش دارد که برای مضمون ثقافت اسلامی یک کتاب و یک نصاب واحد در سراسر افغانستان ایجاد شود که در این مورد تصمیم نهایی گرفته شده و مواد نیز جمع‌آوری شده است.

یک ماه پیش برای نخستین بار حفیظ منصور عضو مجلس نمایندگان در جلسه‌ی عمومی مجلس گفته بود: ” جوان ۱۸ یا ۲۰ ساله‌ی افغان که دست به اعمال هراس‌افگنی می‌زند، از تبلیغ‌های مکتب، مدرسه، دانشگاه و رسانه‌های خود ما به این باور رسیده است.”

منصور همچنین گفته بود: ” من همیشه از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور انتقاد کرده‌ام که آنان چرا جلو حمله‌های هراس‌افگنی را کمتر می‌گیرند. این انتقاد سرجایش درست است، ولی بخش بزرگ اعمال هراس‎‌‌افگنی به وزارت‌خانه‌های ارشاد و اوقاف، تحصیلات عالی، اطلاعات و فرهنگ، وزارت معارف، شورای سراسری علما بر می‌گردد. بیشتر مسجد‌های ما فکر افراطی پخش می‌کند.”

او هشدار داده بود که “ثقافت اسلامی همین اکنون در دانشگاه‌های افغانستان هراس‌افگن تربیت می‌کند” و به این مورد تا اکنون توجه‌ی زیادی نشده است.

پس از مطرح شدن این موضوع از سوی آقای منصور، هرچند عضوهای نمایندگان از او پشتیبانی کردند، ولی با واکنش وزارت حج و اوقاف مواجه شد و سپس وزارت تحصیلات عالی کشور برای روشن شدن این موضوع هیاتی تعیین کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟