محب: طالبان پیش از گفتگوهای صلح برای یک ماه آتش‌بس اعلام کند

  • انتشار: ۸ عقرب ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 70483

«حمدالله محب» مشاور امنیت ملی کشور با ایجاد پیش‌شرط برای مذاکره با طالبان، از این گروه خواست تا پیش از گفتگوها به مدت یک ماه اعلام آتش‌بس کند.

محب در یک نشست خبری گفت که سفر اخیر «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا به افغانستان به صلح ارتباطی ندارد و با رئیس جمهور درباره آزادی دو استاد دانشگاه آمریکایی که 3 سال پیش از کابل ربوده شده بودند گفت‌وگو کردند.

وی درباره طرح هفت ماده‌ای اشرف غنی برای صلح که چندی پیش به رسانه‌ها درز پیدا کرد نیز گفت که حکومت افغانستان طرح هفت ماده‌ای صلح را با آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و دیگر همکاران بین‌المللی شریک کرده ‎است؛ دیدگاه‌ آمریکایی‌ها منفی نیست و اروپایی‌ها نیز از این طرح، استقبال کرده‌اند.

گفتنی است که این طرح شامل هفت ماده: مذاکره با آمریکا و ناتو، مذاکره با طالبان، مذاکره با پاکستان، گفت‌وگو با کشورهای همسایه، منطقه و جهان اسلام، گفت‌وگو با غرب و سازمان‌های بین‌المللی، تقویت نهادها در سطح ملی و رسیدگی به شکایات در طرح ملی است.

مشاور امنیت ملی کشور افزود که توافق صلح افغانستان باید مورد موافقت کشورهای منطقه باشد، در غیر اینصورت توافق تاثیری نداشته و جنگ در کشور ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: «ما خواستار قطع رابطه طالبان با کشورهای دیگر و شبکه‌هاى اطلاعاتی هستیم. تا زمانی که پاکستان به افغانستان تضمین ندهد که از طالبان و گروه‌های دیگر مثل آن حمایت نمی‌کند هرگونه گفت‌وگو درباره صلح نیز بی‎نتیجه است».

در حالی که طالبان با وجود فشارها همواره از گفت‌وگو با حکومت وحدت ملی خودداری کرده است، مشاور امنیت ملی افغانستان با ایجاد پیش‌شرط برای مذکرات اظهارداشت: «پیش از ورود به گفت‌وگوها طالبان باید نشان دهد که تا چه اندازه بر نیروهای خودشان کنترل دارند، ما آتش‌بس یک ماهه را پیشنهاد می‌کنیم و پس از آن بر سر میز مذاکره خواهیم نشست».

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان این اظهارات را تبلیغاتی خواند و ادامه داد که این سخنان نیازی به واکنش و موضع‌گیری ندارد از اینرو طالبان درباره آن چیزی نمی‌گوید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟