محاصره مسجد القصی و خشم فلسطینی ها

  • انتشار: ۴ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 27143

درگیری های اخیر در خاورمیانه گرچه به بهانه استقرار برخی تجهیزات امنیتی در مسجد الاقصی شروع شد اما با شعله ور کردن خشم فلسطینی ها، دور جدیدی از مقاومت را باعث شد.

اوضاع تا چند هفته قبل در سرزمین های اشغالی آرام به نظر می رسید اما به یکباره در چند روز ورق با شدتی برگشت که چند شهرک نشین و مامور امنیتی کشته شدند و اعتراض ها به یکباره سراسری شد. در واقع باید وضعیت به نسبت آرام دوره اخیر در اراضی اشغالی را به آتش زیر خاکستری تشبیه کرد که با کوچکترین بهانه ای شلعه های آن پایه های رژیم اشغالگر را سست تر کرد.

این بار جرقه درگیری ها با استقرار موانع امنیتی در ورودی های مسجد الاقصی آغاز شد و البته پیش از آن هم برخی صهیونیست ها با بی احترامی مراسم دینی خود را در این مسجد برگزار کردند که موجب نارضایتی مسلمانان شد.

گرچه تنش های دو طرف از جمعه 14 جولای و با اقدامات جدید امنیتی در بیت المقدس شروع شد اما یک هفته بعد و در کمتر از یک روز 6 نفر از هر دو طرف درگیری کشته شدند.

روزنامه ایندپندنت نوشت تنها در روز جمعه گذشته 193 فلسطینی در درگیری ها در سراسر کرانه باختری مجروح شدند. از صبح همان روز نیز اعلام شد که فلسطینی های زیر 50 سال حق ورود به بیت المقدس را ندارند. هزاران نفر مجبور شدند نماز جمعه را در خیابان های اطراف این مکان مقدس برپا کنند.

رسانه های غربی مدعی شدند درگیری اصلی میان فلسطینیان و صهیونیست ها در بیت المقدس تنها بر سر استقرار دستگاه های اشعه ایکس و دوربین های پیشرفته بود. اگرچه پس از چند روز درگیری هنوز این تنش وجود دارد اما تعجب آور این است که آتش خشم به دیگر مناطق فلسطین و حتی خارج از آن کشیده شد.

روزنامه گاردین هم در گزارشی نوشت با وجود تشدید خشونت ها و افزایش تعداد تلفات درگیری ها، ابتدا مقام های رژیم صهیونیستی اعلام کردند از برداشتن دستگاه های فلزیاب در ورودی های بیت المقدس خودداری می کنند اما بعد مجبور شدند در این گفته تجدیدنظر کنند.

کشورهای مصر، فرانسه و سوئد هم خواستار اقدام بین المللی شدند و به همین علت برگزاری جلسه اضطراری غیرعلنی اعضای شورای امنیت جهت بررسی شرایط در بیت المقدس در دستور کار قرار گرفت.

این روزنامه انگلیسی افزود: روز یکشنبه پاپ فرانسیس نیز در مراسم دعا در میدان سنت پیتر روم در سخنان خود با ابراز نگرانی از تشدید تنش و خشونت در سرزمین مقدس، از همه طرف ها خواست با گفت وگو و اعتدال رفتار کنند.

حتی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از «جرارد کوشنر» داماد رئیس جمهوری آمریکا که نقش میانجیگری صلح را از سوی ترامپ بر عهده گرفته است خواست تا ایالات متحده فشار بیشتری را بر این رژیم وارد کند تا تجهیزات امنیتی جدید را بردارد.

روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی با بیان این که در مورد وقوع تنش پیش از این به مقام های این رژیم هشدار داده شده بود نوشت: کابینه نتانیاهو به شدت مورد انتقاد قرار گرفت زیرا به هشدارها در مورد درگیری های مذهبی پیش از اقدام های امنیتی توجه نکرد. کشته شدن سه فلسطینی با شلیک نیروهای پلیس در شرق بیت المقدس و در پی آن کشته شدن سه اسرائیلی در کرانه باختری به دست یک جوان 19 ساله فلسطینی از پیامدهای این امر بوده است.

چند روز بعد نیز «محمود عباس» روابط و همکاری امنیتی با تا آویو را متوقف کرد و این توقف همکاری، پس از سال ها موجب ناامنی در کرانه باختری شد.

در پی این حوادث کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی برای بازبینی در اقدام های امنیتی جدید در بیت المقدس تشکیل جلسه داد. روزنامه «لس آنجلس تایمز» در گزارش خود آورد نتانیاهو و وزیران آن در مورد استفاده از تجهیزات اشعه ایکس و فلزیاب ها که موجب ناآرامی های شدیدی شده است اقدامی انجام می دهند.

نشریه آتلانتیک در مورد علت چالش برانگیز شدن تجهیزات فلزیاب نوشت: استقرار این امکانات از سوی رهبران فلسطینی تجاوز به حاکمیت فلسطینی ها تعبیر شد و نه بحث امنیتی. حتی محمود عباس تاکید کرد: آن ها حق نداشتند تجهیزات فلزیاب را در مسجد الاقصی قرار دهند زیرا اینجا حق فلسطینی ها است. با هر هدف امنیتی یا غیره این کار انجام شده باشد باید متوقف شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟