مجلس: طالبان اراده ای برای ادامه گفتگو و رسیدن به توافق صلح ندارد

  • انتشار: ۱ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 104902

اعضای مجلس ضمن ابراز نگرانی از مبهم بودن گفتگوهای صلح میان نمایندگان دولت و گروه طالبان، تاکید کردند که این گروه اراده‌ای برای تداوم گفتگوها و رسیدن به توافق صلح ندارند.

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمانیدگان امروز (چهارشنبه ۱ دلو) در نشست عمومی این نهاد گفت: روند گفتگوهای صلح در دوحه طوری است که مردم از بحث‌های جاری اطلاعی ندارند و بر اساس آنچه که رسانه‌ها نشر کرده، گروه طالبان اراده‌ای برای ادامه گفتگوها و رسیدن به توافق صلح ندارند.

رئیس مجلس نمایندگان افزود: شعارهای دولت و گروه طالبان هنوز از آمادگی برای صلح واقعی فاصله دارد و دولت هم برای فراهم‌سازی زمینه صلح تلاش، مفیدی نکرده است.

عبدالقیوم سجادی، عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز گفت که با توجه به وضعیت کنونی، ایجاب می‌کند که حکومت دستگاه دیپلماسی خود را بیش از هر زمان دیگر فعال سازد و از سوی دیگر، نهادهای امنیتی نیز از مدیریت درست جنگ غافل نشوند.

این عضو مجلس نمایندگان افزود: حکومت زمانی می‌تواند از موقف قوی در میز گفتگو وارد شود که بتواند از طریق تامین امنیت مردم مشروعیت سیاسی خود را تقویت کند.

سجادی افزود: جنگ و صلح دو روی یک سکه است؛ ما نمی‌توانیم روند صلح را به نفع ثبات و امنیت مدیریت کنیم، مگر اینکه صحنه‌های جنگی را مدیریت کنیم. تا حالا آغاز گفتگوها فقط نتیجه‌اش این بوده که سربازان خارجی در افغانستان کشته نشده، اما بسیار جای تاسف است که با شعار دین و وطن‌دوستی هر روز مردم بی‌دفاع را به خاک و خون می‌کشانند.»

علی‌اکبر جمشیدی، عضو دیگر مجلس نیز بیان داشت: دور دوم مذاکرات صلح در فضای سرد و مایوس کننده به پیش می رود و نمایندگان دو طرف منتظر تصمیم اداره جدید آمریکا هستند، اما ناامنی بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته و مردم خواستار صلحی هستند که در آن امنیت جانی داشته باشند.

جمشیدی خواستار توجه جدی نهادهای امنیتی به سربازان در میدان‌های جنگ شد و گفت که بی‌توجهی به آنها عواقب بدی برای کشور خواهد داشت.

گفتنی است که مرحله دوم گفتگوهای صلح اخیرا در دوحه قطر آغاز شده اما پیشرفت چندانی نداشته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟