مجلس سنا خواستار درج شکایت علیه «ترامپ» در سازمان ملل شد

  • انتشار: ۱۶ جدی ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 52074

 نمایندگان مجلس سنا در نشست امروز این مجلس اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر برحق بودن تجاوز شوروی به افغانستان و تروریست بودن مجاهدین را محکوم کرده و خواستار درج شکایت علیه ترامپ در سازمان ملل شدند.

به گزارش خبرگزاری اطلس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیرا گفته بود که ورود شوروی به خاک افغانستان یک اقدام درست و برحق بوده و آنها این کار را به خاطر مقابله با تهدیدهای تروریستی انجام دادند.

پس از این اظهارات، موجی از انتقادات علیه ترامپ به راه افتاد و ریاست جمهوری ، وزارت خارجه، مجلس، شورای علمای شیعه و بسیاری از نهادها و شخصیت های افغانستان علیه وی موضع گرفتند. نمایندگان سنای افغانستان نیز ضمن تاکید بر لزوم معذرت خواهی ترامپ از ملت افغانستان تاکید کردند که اظهارات وی توهین به جهاد مقدس افغانستان بوده و باید از رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل شکایت کرد.

هاشمی عضو مجلس سنا اظهارات رئیس جمهور ترامپ را توهین به تمام مردم افغانستان خواند و گفت: دولت افغانستان باید علیه ترامپ بابت اظهارات غیر مسئولانه و غیر آگاهانه وی به سازمان ملل شکایت درج کند.

آقای هاشمی، ترامپ را فردی روانی و دیوانه خواند و گفت که او با سیاست‌های متناقص خود کاخ سفید را سر درگم ساخته است.

مولوی محی الدین منصف عضو دیگر مجلس سنا نیز گفت: ترامپ در حالت روانی اظهارات غیر مسئولانه علیه مجاهدین به زبان رانده است. منصف تاکید کرد که باید علیه ترامپ در سازمان ملل شکایت درج شود و اظهارات او از طریق محاکم بین الملی پیگیری شود.

به گفته‌ی منصف، آمریکایی ها چهل سال قبل از ترس روس ها خواب نداشتند و باید آنها هم اکنون آرامی خود را مرهون و مدیون جهاد افغانستان باشند.

امان الله عظیمی عضو دیگر مجلس سنای افغانستان اظهارات دونالد ترامپ را توهین به مجاهدین و یک و نیم میلیون شهید جهاد این کشور خواند و تاکید کرد که افغانستان باید علیه ترامپ در سازمان ملل متحد شکایت کنند.

به گفته‌ی عظیمی، آمریکا هم اکنون افغانستان را تحت استعمار خود درآورده و انواع سلاح‌های خود را در این کشور آزمایش می‌کند. وی همچنین هشدار داد که مجاهدین همانند روس‌ها آمریکا را نیز با شکست مواجه می کنند و سرافکنده از افغانستان خارج خواهند ساخت.

مولوی قرلق عضو دیگر مجلس سنا گفت: ترامپ جهاد برحق مردم افغانستان را به سخره گرفته است. به گفته‌ی آقای قرلق، بر اساس فیصله همان زمان شورای امنیت، تمام کشورها به شمول آمریکا موظف به حمایت از مجاهدین بودند. بر این اساس ترامپ حتی به سیاست قبلی کشور خودش توهین کرده است.

زلمی زابلی عضو دیگر مجلس سنای افغانستان نیز گفت: ترامپ شاید در حالت نشه و بی‌خودی با بی شعوری، مجاهدین را تروریست خوانده و به جهاد مردم افغانستان توهین کرده است. آقای زابلی افزود: آمریکا در هفده سال گذشته به بهانه مبارزه با تروریسم کشور ما را تکه تکه کرد و بی اتفاقی را دامن زده است.

نبیه مصطفی زاده عضو دیگر مجلس سنا خواستار عذرخواهی ترامپ از مردم افغانستان شد و گفت که اظهارات غیر معقولانه و توهین آمیز او به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

علم ایزدیار معاون مجلس سنا نیز اظهارات ترامپ را خلاف واقعیت ها و گذشته تاریخی خواند و اضافه کرد که افغانستان توسط نیروهای شوروی اشغال شده بود و شوروی اهداف دراز مدت در افغانستان و از طریق افغانستان داشتند.

به گفته‌ی آقای ایزدیار، جهاد افغانستان دفاع از آزادی خود و کشورهای منطقه بود که این را هیچ کسی نمی تواند انکار کند.

به نوشته باشگاه خبرنگاران جوان، فضل هادی مسلمیار رئیس مجلس سنای افغانستان در جمع بندی نشست امروز اظهارات اخیر دونالد ترامپ را توهین به تمام مردم افغانستان خواند و بر عذر خواهی او از مردم افغانستان تاکید کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟