مجلس سنا: بازشماری آرا توسط کمیسیون انتخابات خلاف قانون است

  • انتشار: ۲۲ عقرب ۱۳۹۸
  • سرویس: انتخاباتتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 71019

مجلس سنا با ابراز نگرانی از احتمال تعویق دوباره در اعلام نتایج انتخابات، بازشماری آرا را در تضاد با دستورالعمل­های داخلی کمیسیون انتخابات عنوان کرد.

«محمد علم ایزدیار» معاون اول مجلس سنا گفت کمیسیون انتخابات باید براساس لوایح و دستورالعمل­های کاری درباره اعلام نتایج تصمیم بگیرد و با اتخاذ تصمیم‌های درست، مشکلات به وجود آمده در روند بازشماری آرا را حل کند و به خارجی‌ها ارجاع ندهد.

ایزدیار با اشاره به اعتراض نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که کمیسیون انتخابات باید به خواست­‌ها و نگرانی­‌های نامزدها پاسخ دهد.

به گزارش “جمهور” «سمیع فیصل» نایب منشی مجلس سنای افغانستان نیز اظهارداتش که کمیسیون انتخابات در روند بازشماری آرا، لوایح و دستورالعمل­های داخلی خود را زیر پا گذاشته است.

فیصل افزود براساس لوایح داخلی کمیسیون، چند مرحله دیگر از جمله جداسازی آرای معتبر از نامعتبر، تشخیص و تثبیت آرای هر صندوق، پیش از بازشماری آرا باید تکمیل شود. اما این کمیسیون بدون در نظر گرفتن این موارد اقدام به بازشماری آرا کرده که واکنش نامزدها را به دنبال داشته است.

وی این عمل کمیسیون را بازی با سرنوشت مردم دانست و تاکید کرد: این اقدام آنان افغانستان را به سمت وضعیت خطرناک سوق خواهد داد.

قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات در 27 میزان اعلام شود اما به تاریخ 23 عقرب موکول شد.

با این حال، حواعلم نورستانی رئیس کمیسیون انتخابات می گوید که با توجه به مشکلات موجود در روند بازشماری آرا، احتمالا این کمیسیون نتواند نتایج ابتدایی انتخابات را در تاریخ تعیین شده (23عقرب) اعلام کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟