مجلس سنا: اعتمادی به روند صلح آمریکایی نداریم/ آمریکا مانع اعلام نتایج انتخابات می شود

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 74845

محمد اعلم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا، طرح صلح آمریکایی را مبهم خواند و تاکید کرد: مردم افغانستان هیچ اعتمادی نسبت به آینده توافق آمریکا و طالبان ندارند.

وی اظهار داشت: مردم و دولت افغانستان از جزییات این مذاکرات اطلاع دقیقی ندارند و ما نیز به آینده این صلح باور نداریم.

معاون اول مجلس سنا گفت: دولت باید از آمریکا بخواهد تا جزئیات این مذاکرات را ارائه کند تا بدانیم چه توافقی قرار است میان طالبان و آمریکا صورت بگیرد.

به گفته وی، توافق صلح باید آتش بس و مذاکرات بین‌الافغانی را در پی داشته باشد؛ «کاهش خشونت» از سوی طالبان و جایگزینی آن با آتش بس در حقوق و قانون هیچ تعریفی برای آن در نظر گرفته نشده و ما آن را یک سراب می‌دانیم که خواسته های مردم را برآورده نمی‌تواند.

معاون اول مجلس سنا تاکید کرد که گروه طالبان قصد دارد به بهانه کاهش خشونت، تجدید نیرو کرده و در سال آینده منسجم تر علیه نیروهای دولتی بجنگد.

مولوی قرلق، منشی مجلس سنا نیز با انتقاد از روند صلح آمریکایی گفت: طالبان و زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان بعد از یک ماه منتظر نگهداشتن مردم، روی کاهش خشونت یک هفته ای توافق کرده اند که این مسخره کردن مردم افغانستان می‌باشد.

محمد آصف صدیقی، معاون دوم مجلس سنا نیز گفت: آمریکا به بهانه صلح، اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری را به گروگان گرفته و نمی خواهد یک حکومت قانونی در افغانستان تشکیل شود.

وی با بیان اینکه ممانعت آمریکا دلیل تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری است افزود: آمریکا همانگونه که نمی‌خواهد یک صلح دائمی در افغانستان به میان آید، انتخابات را نیز قربانی سیاست‌های خود ساخته و به گروگان گرفته است.

قابل ذکر است که مذاکرات آمریکا و طالبان حدود یک سال است که جریان دارد و اکنون به هیچ نتیجه ملموسی برای پایان یافتن جنگ افغانستان نرسیده است. آمریکا که پیش از این آتش بس را شرط اساسی برای امضای توافقنامه صلح با طالبان عنوان می کرد اکنون تنها روی کاهش خشونت ها توافق کرده است. همچنین انتخابات ریاست جمهوری نیز حدود چهار ماه پیش برگزار شد اما نتایج آن اعلام نشده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟