مجلس با امضای تفاهم نامه استخباراتی مخالفت کرد

  • انتشار: ۲۸ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 5515

در پی امضای تفاهمنامه اطلاعات استخباراتی میان اداره امنیت ملی افغانستان و سازمان استخباراتی پاکستان (آی اس آی) اعضای مجلس به این اقدام حکومت واکنش‌های تندی نشان دادند و از مسئولان امنیت ملی خواهان توضیحات در این باره شدند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از بخدی، اعضای مجلس نمایندگان کشور در جلسه امروز (دوشنبه) از امضای تفاهمنامه اطلاعات استخباراتی افغانستان با سازمان استخبارات پاکستان به شدت انتقاد کردند و این کار را یک اقدام بی جا و خطرناک برای آینده کشور خواندند.

بر اساس گزارش‌ها، سه روز پیش معاون اول ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان یک تفاهمنامه اطلاعات استخباراتی را با سازمان استخبارات پاکستان امضا کرده است.

بر بنیاد این تفاهمنامه سازمان استخبارات نظامی پاکستان نیروهای امنیت ملی افغانستان را آموزش و تجهیز خواهد کرد و نیز هر دو نهاد استخباراتی با سازمان‌های استخباراتی دشمن به گونه مشترک مبارزه خواهند کرد.

این تفاهمنامه اطلاعات در حالی به امضا رسیده که افغانستان همواره استخبارات پاکستان را در جنگ داخلی و حمایت از طالبان متهم کرده است.

در همین حال اجمل‌عبید عابدی، سخنگوی رییس جمهور گفته که تفاهم نامه اطلاعات استخباراتی میان افغانستان و پاکستان موضوع تازه‌ای نیست، بلکه در گذشته نیز هر دو نهاد استخباراتی با هم چنین تفاهم نامه‌هایی امضا کرده‌اند.

به گفته او، هدف این تفاهم نامه مبارزه مشترک هر دو کشور بر علیه تروریزم است.

شماری از اعضای مجلس گفتند که شورای امنیت ملی افغانستان با امضای این تفاهمنامه به گونه رسمی تسلیم پاکستان شده است.

میر رحمن رحمانی، عضو مجلس در جلسه امروز گفت: “شورای امنیت ملی بی شرمانه تفاهم نامه را امضا کرده است. استخبارات چشم و گوش و قلب یک کشور است اما با امضای این تفاهمنامه امنیت ملی افغانستان به گونه رسمی تسلیم پاکستان شده است.”

پس از این‌که شماری زیادی از اعضای مجلس از امضای تفاهم‌نامه اطلاعات استخباراتی با پاکستان انتقاد کردند، ظاهر قدیر معاون مجلس به کمیسیون‌های سکتور امنیت مجلس هدایت داد تا مسئولان امنیت ملی را استجواب کنند.

آقای قدیر گفت: “برای وضاحت بیشتر در مورد امضای تفاهمنامه اطلاعات استخباراتی با سازمان استخبارات پاکستان، کمیسیون‌های امور بین‌المللی، امنیت داخلی و امور دفاعی باید مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری و مسئولان اداره امنیت را در جلسه مشترک استجواب کنند و در اخیر گزارش آن را به مجلس عمومی ارائه کنند.”

از سویی هم برخی رسانه‌های کشور گزارش داده‌اند که رحمت الله نبیل، رییس عمومی امنیت ملی با امضای این تفاهمنامه مخالف بوده اما در نهایت از سوی معاون ریاست امنیت ملی امضا شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟