مجازات پخش تصاویر و فیلم افراد در فضای مجازی

  • انتشار: ۲۴ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 98619

یکی از جرایمی که این روزها به شدت رایج شده است ، انتشار عکس و فیلم هایی از زندگی خصوصی دیگران است.

برخی به دلیل غرض ورزی و خصومت های شخصی، برخی به خاطر باج گیری ، برخی هم به خاطر مسائل فان و مسخره بازی های اینترنتی از این دست اقدامات انجام می دهند.

گاهی پیش می آید که تلفن همراه کسی به سرقت رفته و بعد از سرقت تصاویر و فیلم های موجود در آن مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

در این خصوص قانونگذار قوانینی وضع کرده است و اگر فردی از اطلاعات خصوصی اشخاص استفاده کند و آن را منتشر نماید مطابق قانون مجازات خواهد شد.

مجازات پخش فیلم و تصویر افراد در فضای مجازی
مجازات پخش فیلم و تصویر افراد در فضای مجازی

مجازات پخش اسرار خصوصی دیگران

در خصوص انتشار تصاویر خصوصی دیگران ، قانون به دو صورت مجرم را مجازات می کند.

  • مورد اول ، اقدام شخص به تحریف و تغییر عکس ها و فیلم های خصوصی.
  • مورد دوم ، انتشار فیلم ، صدا و عکس های خصوصی دیگران.

این گونه که؛

بر طبق ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه ای، هر کسی از طریق سیستم های رایانه ای یا مخابراتی بدون اجازه و رضایت شخص، صدا ، تصویر، فیلم خصوصی یا دیگر اسرار وی را با علم به تغییر
یا تحریف منتشر کند و یا به عمد در اختیار دیگران قرار دهد، در صورتی که این کار موجب هتک حرمت و حیثیت وی شود به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال و یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون و یا هر دو مجازات، محکوم خواهد شد.

همچنین بر طبق ماده ۱۷ این قانون آمده است که هر کسی به وسیله سیستم های رایانه ای، مخابراتی، صوت یا تصویر یا فیلم شخصی یا خانوادگی کسی را بدون رضایت او انتشار دهد و
یا در دسترس دیگران قرار دهد، به طوری که موجب ضرر یا عرفا موجب هت اینکه حیثیت او شود به ۹۱ روز تا ۲ سال حبس یا جزای نقدی از ۵ تا ۴ میلیون یا هر دو مجازات را خواهد کشید.

بنابراین اگر کسی دچار چنین مشکلی شد، به شعب دادسراها مراجعه کرده و از شخص مورد نظر شکایت کند.

جرم تهدید به انتشار عکس و فیلم

فقط انتشار و تغییر و تحریف عکسا و فیلم های خصوصی جرم محسوب نمی شود، گاهی ممکن است فردی فقط شما را در این زمینه تهدید کند، که مثلاً فلان عکس یا فلان فیلم شما را منتشر می کنیم، این مسئله هم جرم محسوب می شود.

هر چند این حرف ممکن است فقط در حد همان تهدید باقی بماند و هرگز عملی نشود، اما صرف همان نفس تهدید کردن هم جرم است و مجازات خاص خود را دارد.

مجازات پخش فیلم و تصویر افراد در فضای مجازی
مجازات پخش فیلم و تصویر افراد در فضای مجازی

حالت دیگری هم وجود دارد که شخص ممکن است فرد دیگری را تهدید به انجام انتشار عکس ها و فیلم های خصوصی دیگران کند، این تهدید هم با وجود عملی نشدن، مجازات خاص خود را دارد.

در هر صورت اگر شرایطی برای عملی شدن تهدید وجود داشته باشد مانند این که فرد تهدید شونده دچار ترس شود، جدای از این که آن تهدید عملی شده است یا خیر، شخص تهدید شونده می تواند بابت تهدید به انتشار عکس و فیلم شکایت کند.

بعضی وقت ها افراد بعد از سرقت گوشی و یا لب تاپ کسی از او برای عدم انتشار عکس ها و فیلم های خصوصی اش، اخاذی می کند.

برای این مورد هم قانون گذار مواردی را تعیین کرده است. این قوانین باعث می شوند که افراد دیگری به خود اجازه چنین رفتارهایی را ندهند.

جرایم رایانه ای

از زمانی که تکنولوژی پا به جوامع بشری گذاشت، باعث شد چالش ها و موضوعات زیادی وارد زندگی افراد شود.

امروزه تاثیر وسایل الکتریکی و استفاده از اینترنت و تلفن های همراه هوشمند بر زندگی انسان ها کاملا مشهود است.

حضور افراد در فضای مجازی، به وجود آمدن کسب و کارهای اینترنتی، روابط اجتماعی گسترده و بسیاری موارد دیگر در این فضا باعث شده است که گاها این محیط تبدیل به یک مکان برای جولان دادن افراد سودجو شود.

به همین دلیل قانون نیز در کنار رشد و توسعه تکنولوژی قدم های خود را هم راستا با این مسئله برداشته است و برای جلوگیری از ایجاد اختلال در این فضا و تعیین کردن قوانینی در این زمینه، مانع برخی از این سوء استفاده ها شده است.

مجازات پخش فیلم و تصویر افراد در فضای مجازی
مجازات پخش فیلم و تصویر افراد در فضای مجازی

مصادیق جرایم رایانه ای

مصادیق این جرایم را می توان بر اساس قانون در موارد ذیل دانست، هر چند نمی توان این جرایم را به همین لیست محدود کرد و انواع و اقسام تخلفات دیگر هم می تواند در کنار آنها قرار گیرد.

  • انواع جعل های رایانه ای
  • جاسوسی رایانه ای
  • سرقت و کلاهبرداری های اینترنتی
  • هتک حرمت و نشر اکاذیب
  • منتشر کردن یا در درسترس قرار دادن برخی محتویات آموزشی دسترسی غیر مجاز، شنود غیر مجاز، جاسوسی رایانه ای و تخریب و ایجاد اختلال در داده ها یا سامانه های رایانه ای و مخابراتی.
  • دسترسی غیر مجاز به داده های مخابراتی
  • تخریب و ایجاد اختلال در داده ها یا سامانه های رایانه ای و مخابراتی
  • جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی
  • تولید، انتشار یا در درسترس قرار داردن یا معامله کردن داده ها و یا نرم افزار های یا هر نوع ابزار الکترونیکی دیگر.
  • فروش یا انتشار یا در دسترس قرار دادن گذرواژه یا هر داده ای که ممکن است توسط آنها دسترسی غیر مجاز به داده ها یا سامانه های رایانه ای یا مخابراتی متعلق به دیگری وجود داشته باشد.
  • شنود غیر مجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیر عمومی در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا امواج مغناطیسی و نوری

و بسیاری دیگر از جرایمی که از طریق رایانه و فضای مجازی می شود به آنها دسترسی داشت.

هر کدام از موارد فوق و دیگر مواردی که جرم محسوب شوند، فرد متخلف باید در مقابل قانون پاسخگو باشد و جریمه ای که برایش در نظر گذاشته شده اعم از حبس و یا جریمه های نقدی را تحمل نماید.

اگر با هر کدام از مواردی که در این مقاله ذکر شد روبرو شدید حتماً بدون فوت وقت و با شکایت به دادگستری از حق پایمال شده ی خود دفاع کنید.

در غیر این صورت سوء استفاده های از این دست هیچ گاه متوقف نخواهند شد.