مثلث شوم ترور

  • انتشار: ۱۴ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 87296

ترور داکتر ایاز نیازی را میتوان یک حادثه تلخ دانست.
تلخی این حادثه از چند جهت است:
اول اینکه او، یکی از علمای معتدل و در عین حال باسواد و صاحب نفوذ اهل سنت در کابل بود که انتظار می رفت بتواند در موقعیت های حساس، گام‌های مثبتی در حفظ اتحاد و یکپارچگی اتباع مذاهب کشور بردارد.
او روحیه ای تقریبی داشت و بخش زیادی از جوانان اهل سنت، با پیروی از او، علیه جریان های افراطی، مخالفت می کردند.

دوم اینکه ترور او را می توان افزایش و تداوم وحشتناک و فزاینده خشونت هایی دانست که ظاهراً قرار نیست به این زودی ها، دست از سر مردم افغانستان بردارد.

در خصوص ترور آقای نیازی، احتمالا سه متهم را در قدم اول میتوان به ذهن آورد.

متهم اول، طالبان هستند.
دولت افغانستان احتمالا، طالبان را مسئول این حادثه خواهد دانست و طبیعیست که با توجه به شرایط کشور و موضع ضعف حکومت، حکومت از هر ابزاری برای متهم کردن طالبان به خشونت استفاده کند. هرچند که ذبیح الله مجاهد، ترور آقای نیازی را محکوم کرد تا عملا خود را از دایره اتهام خارج کند، اما تنها حکومت نیست که انگشت اتهام را به سوی طالبان اشاره می‌کنند. برخی از تحلیل گران مسایل افغانستان نیز معتقدند که افرادی همچون وحید مژده و ایاز نیازی، در صورت حضور طالبان در قدرت در آینده نزدیک، جز ضرر چیزی برای آنها نداشتند و سیاست حذف، علاج واقعه قبل از وقوع است.

متهم دوم، داعش یا جریان های افراطی سلفی هستند که نوعا با شخصیت های معتدلی همچون شهید نیازی، سر مخالفت دارند و برای کشتن این افراد، نیاز به بهانه هم ندارند.

اما در این بین، متهم سومی نیز وجود دارد.
این متهم، دست های پشت پرده ای در داخل حکومت را در مظان اتهام قرار می‌دهد. همان دست هایی که در حوادث مساجد امام زمان در کابل و گردیز، کلپ پهلوانی قلعه ناظر، دفتر تبیان، کورس موعود، مصلی شهید مزاری و شفاخانه دشت برچی و ترور احمد سعیدی و وحید مژده و انفرادی چون آنها، همواره مورد اتهام بود، اما کسی نمی‌توانست پرده از راز این دست های خون آلود بردارد و دست برقضا، بار دیگر، کسانی که متهمین اصلی راهبری این دست های پشت پرده اند، به چرخه قدرت بازگشته اند.

اینکه از مثلث طالبان، داعش و دست های پشت پرده، کدام‌یک، مسئول ترور شهید نیازی است، فقط بخشی از بحران است. نگرانی اصلی اکنون این است که پس از این، چه مصیبت های دیگری قرار است توسط این مثلث شوم، بر مردم مظلوم افغانستان تحمیل شود؟

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟