متروک و ترسناک مثل شهر واروشا

  • انتشار: ۷ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 99372

منطقه واروشا در جنوب شهر فاماگوستا واقع شده است که به شهرک ارواح معروف است. این منطقه یکی از مناطق مدرن و توریستی در کشور قبرس حساب می آمد.

سالانه توریست های زیادی به خاطر شرایط ویژه ی شهرک فاماگوستا به آنجا سفر می کردند و برای خودش برو و بیایی داشت.

متروک و ترسناک مثل واروشا
متروک و ترسناک مثل واروشا

شهرک یا جزیره واروشا بهترین سواحل را داشت و املاک و مستغلاتی که در این منطقه وجود داشتند از گران ترین املاک در کل قبرس بودند.

بدون حتی ذره ای اغراق می توان مدعی شد که سواحل شهر آروشا یکی بهترین ساحل های دنیا به شمار می رفت ، با ماسه های ریز و آب شفافی که داشت دل هر بیننده ای را می برد.

یونانیان باستان نخستین کسانی بودند که از زیبایی های این منطقه استفاده کردند و بعد از آن مصری ها و رومی ها و … در نهایت عثمانی ها که برای مدت مدیدی لذت های آن منطقه را مورد استفاده قرار دادند.

یونانی ها و ترک ها کسانی بودند که به زیبایی ها و شرایط این منطقه همیشه چشم داشتند.

کوچک ترین موضوعات در این منطقه باعث ایجاد تنش های زیادی می شد، اما این اختلافات قومی مانع از این نشد که ساکنین آنجا به زندگی خود ادامه ندهند.

زیبایی های طبیعت و آب و هوای منحصر به فرد این منطقه باعث شده بود که گردشگری به عنوان صنعت اصلی قبرس شناخته شود.

طبیعت زیبا و آب و هوای فوق العاده ی این جزیره، تنها مواردی نبودند که جذب توریست و گردشگر را به دنبال داشت.

بقایای سالامیس باستان، قلعه ونیزی، یک صومعه ی ارمنی و چند کلیسای گوتیک، در کنار آب و هوا و طبیعت زیبا چیزهایی بودند که واروشا را به یک منطقه ساحلی فوق العاده تبدیل کرده بودند.

واروشا از مقاصد گردشگری ستارگان مطرح سینما به شمار می رفت و کارگردان ها به این شهر سفر می کردند و فیلم های زیادی در این شهر ساخته شد.

این شهرک مورد توجه الیزابت تیلور، ریچارد برتو، برژیت باردو و دیگر کسانی که مدام به این شهر زیبا سفر می کردند بود.

اما اکنون از تمام آن زیبایی ها چیزی باقی نمانده و این منطقه تبدیل شده به یک شهر مرده، جایی برای زندگی گیاهان و حیوانات و حشرات، شهری که حتی عکس گرفتن از حصارهای آن ممنوع می باشد.

متروک و ترسناک مثل واروشا
متروک و ترسناک مثل واروشا

چگونه واروشا به شهر ارواح تبدیل شد؟

این اتفاقات در سال ۱۹۴۷ در بعد از اینکه نیروهای ترکیه به آنجا حمله کردند افتاد. بعد از آن تمام ساکنان واروشا منازل و مساکن خود را ترک کردند و از این منطقه رفتند.

ترک ها مدعی بودند که ۳۰ درصد جزیره را به اشغال خود در می آورند، اما در مدت چند روز نیروهای ترکیه حدود ۴۰ درصد این سرزمین از جمله فاماگوستا و واروشا را به اشغال خود در آوردند.

در این هجوم و محاصره، ده ها هتل چند طبقه، منازل مسکونی، ویلاهای خصوصی و استراحتگاه ها زیادی در یک لحظه رها شدند.

این شهرک تا به امروز تحت سلطه و سیطره ی نیروهای مسلح ترکیه باقی مانده است.

بعد از این جریان دیگر کسی حق ورود به این شهرک را پیدا نکرد و از سال ۲۰۱۸ تبدیل به شهرک ارواح شد و به این نام شهرت یافت، منطقه ای که برای همه ورود ممنوع است.

احیای مجدد واروشا

کشور قبرس می خواهد بار دیگر شهرک واروشا که زمانی جزء مقاصد گردشگری محسوب می شد را مجددا احیا و آن را میزبان توریست ها و گردشگران کند.

دولت قبرس قصد دارد این شهر زیبا را که یکی از ارکان گردشگری آن محسوب می شود و همچنان اتومبیل های ۴۰ سال قبل را در خیابان های خود دارد، دوباره به یک مقصد گردشگری و توریستی تبدیل کند و با برداشتن حصارها، گردشگران را از تماشای این شهر زیبا بدون سیم خاردار بهره مند سازد.

متروک و ترسناک مثل واروشا
متروک و ترسناک مثل واروشا

شهرهای متروکه ای که زمانی توریستی بودند

در جهان مدرنی که در آن زندگی می کنیم، اتفاقات به شدت و سرعت در حال شکل گیری هستند و تغییرات به شکل غیر قابل تصوری ایجاد می شود.

شهرهایی که زمانی مخروبه ای بودند و اکنون تبدیل به زیباترین مکان ها برای گردشگری شده اند، همچنین شهرهایی که زمانی برای خود برو بیایی داشتند و اکنون تبدیل به متروکه شده اند.

در ادامه این مطلب به معرفی تعدادی از این شهرها پرداخته شده است.

آرجنتیریا در ایتالیا

شهرک معدنی قدیمی که معادن نقره برای بار اول در دوران رم باستان در اینجا کشف شد. در سال ۱۹۴۰ به اوج شکوفایی خود رسید، اما دوام زیادی نداشت.

در سال ۱۹۶۳ معادن این شهر بسته شد و در نهایت آرجنتیریا به یک متروکه تبدیل شد.

کوینتا دا ریگالریا در پرتغال

یک چاه بسیار بزرگ و عجیب در این شهر قرار دارد که شما از بالای آن می توانید ساختمان های زیادی با معماری فوق العاده زیبا ببینید.

بر اساس افسانه های قدیمی ۹ طبقه این ساختمان نمادی از ۹ مرحله جهنم در آیین مسیحیت می باشد.

در گذشته از این محل برای انجام مراسم مذهبی فراماسونی استفاده می شده است.

گریت ویکن

گریت ویکن یک منطقه مسکونی در بریتانی است که در جزایر جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی قرار دارد.

این منطقه ۲۰ نفر جمعیت دارد، این در صورتی است که در سال ۱۹۰۴ اولین ایستگاه صید نهنگ در قطب جنوب در منطقه گریت ویکن ساخته شد.

تنها سازه ای که همچنان کاربرد دارد، کلیسای متروکه این منطقه است که آخرین ازدواج ها در این کلیسا در سال ۲۰۰۹ به ثبت رسیدند.

ارادور سور گلان

تمام ساکنان این روستا در نتیجه حملات نیروهای آلمان نازی یک جا کشته شدند.

بعد از جنگ جهانی دوم رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که این روستا هیچ وقت نباید بازسازی شود و به عنوان یادگاری از وحوشت نازی ها به همان شکل باقی بماند.

کیپ رومانو آمریکا

یک سازه بلند گنبدی شکل است که در سال ۱۹۸۰ ساخته شد و بعد از گذشت سال ها شن های زیر آن به حرکت در آمدند، در سال ۲۰۰۵ مالکان جدید این ساختمان تصمیم گرفتند آن را ترمیم و نوسازی کنند اما بر اساس قوانینی که وجود داشت مجوز این کار را دریافت نکردند.

در حال حاضر هیچ کسی در این ساختمان ها اسکان ندارد و رفته رفته به قسمتی از اقیانوس تبدیل می شوند.