مایک پامپئو توافقنامه صلح با طالبان را امضا نمیکند؟!

  • انتشار: ۱۴ سنبله ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 68900
پامپئو

مجله تایم گزارش داده است که مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا با امضای توافقنامه میان آمریکا و گروه طالبان مخالفت کرده است.

منابع بلندپایه در امریکا، افغانستان و اتحادیه اروپا گفته اند که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با امضای توافقنامه ای که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان پیشکش نموده بود مخالفت کرده است.

به عقیده این منابع، در متن توافقنامه یادشده برخی از شرایط مهم، ذکر نشده است. عدم ضمانت فرصت آینده برای نیروهای امریکایی در عملیات‌های مبارزه با گروه تروریستی القاعده، چشم‌انداز حفظ یک حکومت طرفدار امریکا در کابل و همچنان مکلفیت توقف اقدامات جنگی، از جمله شرایط مذکور می‌باشند.

با استناد بر اظهارات منابع این مجله، طالبان خواستار این هستند که پامپئو شخصا این توافقنامه را به امضا برساند. این اقدام به معنی به‌رسمیت شناختن این گروه به عنوان یک واحد سیاسی کامل خواهد بود. به گفته منابع، پامپئو به همین دلیل با امضا نمودن این سند مخالفت می‌کند.

به گفته منابع این مجله در افغانستان، مشکل موجود را با دو راه می‌توان حل کرد. در یک مورد، سند مذکور توسط خلیلزاد به امضا خواهد رسید، در مورد دوم، ایالات متحده آمریکا و طالبان یک اعلامیه مشترک اعلام خواهند کرد که سپس مورد حمایت حکومت افغانستان و همچنان شماری از کشورهای دیگر مثل روسیه، چین و جاپان نیز قرار بگیرد.

به نوشته اسپوتنیک، گفتنی است که زلمی خلیلزاد پس از پایان نهمین دور گفتگوهای صلح، روز یکشنبه (۱۰ سنبله) از قطر به کابل آمد و متن توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان را به رهبران دولت افغانستان ارائه کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟