خوردن همزمان ماست و ماهی چه ضررهایی دارد؟

  • انتشار: ۲۹ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78452

آیا تا به حال در مورد مصرف همزمان ماست و ماهی چیزی شنیده اید؟ از ضررهای خوردن همزمان این دو ماده غذایی مفید آگاهی دارید؟ این مقاله را از دست ندهید.

ماهی به خاطر اومگا ۳ که در آن وجود دارد نقش مهمی در بدن ایفا می کند و جزو مواد غذایی سالم به حساب می آید. همچنین ماست نیز یکی از مواد غذایی بسیار مفید می باشد که معمولا در هر شبانه روز آن را استفاده می کنیم. اما شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا خوردن همزمان ماست و ماهی ضرر دارد یا خیر.

مصرف همزمان ماست و ماهی ضرر دارد یا نه؟

برخی افراد ممکن است نسبت به خوردن برخی غذاها که هزمان مرف می شوند دچار حساسیت پوستی شوند. مثل مصرف همزمان ماست و ماهی. شاید از قدیمی ها هم شنیده باشید که اگر ماهی و ماست را با هم مصرف کنید دچار پیسی یا لک صورت می شوید. چرا که ماهی دارای طبع سرد می باشد و زمانی که مصرف می کنید باید با خرما و یا موز که دارای طبع گرم هستند مصرف شوند.

ماست و ماهی

از طرفی ماست نیز طبع سرد دارد و زمانی که این دو ماده غذایی با هم مصرف شوند ممکن است در بعضی افراد مشکلاتی مثل دل درد، سنگینی معده و … را ایجاد کند. چرا که برخی افراد نسبت به سردی حساس می باشند پس بهتر است هنگام مصرف ماهی در کنار آن چند عدد خرما و یا موز که دارای طبع گرم می باشند مصرف کنید. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که ممکن است خیلی افراد هم ماهی و ماست را همزمان مصرف کنند و مشکلی برایشان ایجاد نکند.

طبع ماست و ماهی

قبل از آنکه به مضرات مصرف ماست و ماهی بپردازیم بهتر است در ابتدا با طبع این دو ماده غذایی آشنا شویم.

طبع ماهی

اگرچه که ماهی طرفداران زیادی دارد، اما ممکن است برای برخی افراد مشکلاتی ایجاد کند چرا که طبع ماهی سرد می باشد و در طب سنتی توصیه به مصرف کنندگان ماهی این است که در کنار ماهی حتما خرما مصرف شود. به خصوص افرادی که دارای مزاج سرد می باشند.

ماهی منبع غنی از اومگا ۳ می باشد که می تواند احتمال ابتلا به آلزایمر، سرطان و حمله های قلبی را کم کند.

ماهی هایی که در اقیانوس ها و آب های شور زندگی می کنند دارای مزاج سرد هستند و ماهی هایی که در آب های شیرین زندگی می کنند طبع معتدل دارند مانند ماهی قزل آلا.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر کس در حالی بخوابد که ماهی خورده و بعد از آن، چند خرما یا مقداری عسل نخورده باشد تا صبح رگ سست اندامی بر او غلبه خواهد داشت.

طبع ماست

ماست که اکثر خانواده ها در وعده های غذایی خود استفاده می کنند جزو دسته لبنیات می باشد و ممصرف بالایی در بین خانواده ها دارد. ماست دارای طبع سرد می باشد و بهتر است هنگام مصرف با نعنا و یا آوریشن مصرف شود. به خصوص برای افرادی که دارای مزاج سرد هستند.

امام علی علیه السلام می فرمایند: هر کس مایل به خوردن ماست است و می خواهد که زیانی به او نرسد زنیان در او بریزد و بخورد.

عوارض خوردن همزمان ماست و ماهی

همانطور که گفته شد مصرف همزمان این دو ماده غذایی ممکن است مشکلاتی را برای افراد به وجود آورد. در زیر، به برخی از آننها اشاره می کنیم:

۱ـ خوردن همزمان این دو ماده غذایی و همچنین دوغ و ماهی ممکن است باعث ایجاد نفخ شود.

۲ـ ممکن است در برخی افراد باعث سوزش ناخن ها شود.

۳ـ ماست و دوغ به خاطر اسید لاکتیکی که در خود دارند بر اعصاب سمپاتیکی تاثیر گذاشته و باعث بی حالی و سست شدن بدن می شود و به همین دلیل باید از خوردن همزمان با ماهی پرهیز شود.

۴ـ پیسی (لک صورت)؛ منظور از پیسی لک های سفید رنگ روی پوست می باشند که ممکن است در برخی افراد به صورت ارثی و از همان بدو تولد بر روی پوست شان باشد و ممکن است برای برخی دیگر در اثر خوردن همزمان غذاهای با طبع سرد مانند مصرف ماست و ماهی و یا دوغ و ماهی و یا ماست و تخم مرغ باشد چرا که مصرف این غذاها با هم طبع سردی دارند و ممکن است باعث ایجاد پیسی شود.

نکاتی در مورد مصرف ماهی

اگر شما علاقه مند به مصرف ماهی در وعده غذایی خود هستید بهتر است این نکات را به خاطر داشته باشید:

  1. ماهی را با دوغ و یا ماست مصرف نکنید
  2. در کنار مصرف ماهی چند عدد خرما و یا موزد و یا هر چیز دیگری که دارای طبع گرم می باشد را مصرف کنید.
  3. سعی کنید بیشتر در وعده ناهار از ماهی در وعده غذایی خود استفاده کنید و مصرف آن را در شام محدود کنید.
  4. افرادی که دارای مزاج سرد می باشند سعی کنند از خوردن زیاد ماهی بپرهیزند و یا در کنار آن حتما گرمی جات مصرف کنند.
  5. از خوردن آب به همراه ماهی بپرهیزید.
  6. سعی کنید در کنار ماهی لیمو ترش مصرف کنید چرا که ویتامین c موجود در لیمو ترش باعث جذب شدن بهتر آهن موجود در ماهی می شود و علاوه بر آن طعم بهتری به ماهی می دهد.
  7. افرادی که دارای مزاج سرد می باشند سعی کنند به مقدار کمتری از لیمو ترش در کنار ماهی استفاده کنند.