لیست اولیه نامزدها و چند نکته!

  • انتشار: ۱۰ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 44431

با مراجعه به سایت کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، لیست ابتدایی نامزدهای ولایت کابل را به صورت مختصر بررسی کردم. پستی را که سفیرمحترم افغانستان در رم، وحید عمر در این زمینه نوشته بودند را هم مطالعه نمودم.

ایشان به حق، نکات جالبی را به شیوایی و زیبایی تمام در مورد لیست مذکور بیان کرده بودند (که پیشنهاد می کنم اگر نخوانده اید، بخوانید) اما یادآوری چند نکته دیگر نیز در این زمینه، شاید خالی از لطف نباشد:

1. اولین و مهمترین نکته کاربرد کلمه «کاندید» به جای واژه «کاندیدا» است!

این واژه در کنار ترکیب غلط «کاندیداتوری» در تمام ستون ها و صفحات لیست مزبور به کرات ذکر شده است.

زبان پوهان و متخصصین و حتی افراد غیر متخصصی همچون من به مدد تکنالوژی، به وضوح می دانیم که استعمال کلمه «کاندید» به جای «کاندیدا» کاملا غلط و حتی توهین به نامزدهای به شدت گرامی است. اینکه طراحان و مسئولان کمیسیون انتخابات به این غلط های فاحش املایی و انشایی توجهی نکرده اند واقعا تعجب آور و تا حدی تهوع آور است.

2. اگر قرار باشد برای 33 کرسی ولسی جرگه که برای ولایت کابل در نظر گرفته شده است، تمام افراد مندرج در لیست ابتدایی با هم رقابت (یا به قول خودشان، مبارزه) نمایند، طرح اوراق رای دهی نیز احتمالا بسیار جالب خواهد بود. نام، عکس، نشان انتخاباتی و وابستگی حزبی بیش از هشتصد نفر را باید در چند ورق A4 جای داد که به وضوح قابل رویت و انتخاب باشند؟!

آیا قرار است در روزگاری که بسیاری از کشورهای جهان و حتی منطقه، استفاده از قلم و کاغذ را محدود و حتی در ادارات دولتی ممنوع کرده اند، به هر کدام از رای دهندگان ولایت کابل، طوماری به درازای ده ها صفحه داده شود تا وی، الحاج، حاجی، داکتر، دوکتور، دکتور، دیپلوم انجنیر، وکیل، جنرال، استاد یا احتمالا بی بی حاجی  مورد نظر خود را از بین صدها نفر شناسایی و انتخاب نماید؟!

3. نفس وجود نشان انتخاباتی و از آن بد تر نشان ها و علائم عجیب و غریب انتخاباتی مضحک ترین آیتم مورد استفاده در نظام انتخابات افغانستان است!

تنها استدلال متصدیان امر نیز این است که چون درصد زیادی از جامعه افغانستان بی سواد هستند، شناسایی نامزد مورد نظر از روی نام کار مشکلی است!

پس کاربرد عکس نامزدها در این اوراق دقیقا چیست؟! یعنی برای هموطنان ما به خاطر سپردن یک نشان مضحک و حتی توهین آمیز مانند تصویر یک حیوان یا بیل و کلنگ و امثالهم راحت تر از به خاطر سپاری عکس یک شخص است! (بگذریم از ذکر این نکته که عکس ها هم از هیچ معیار و استندرد مشخصی پیروی نکرده اند و هر کدام از نامزدها هر کسی که دلش خواسته را ارائه کرده و کمیسیون هم همان عکس را چاپ نموده است!)

وای بر ما و وای بر جامعه ای که رای دهندگانش اسم نامزد مورد نظر خود را نمی داند، عکس و تصویر وی را قبلا ندیده یا فراموش کرده و قرار است فقط از روی یک تصویر مضحک نماینده خود را در پارلمان انتخاب کند!

نتیجه اش می شود وضعیت فعلی کشورمان، که صحن و فضای پارلمانش به هر چیزی شبیه است جز پارلمان!

البته از نماینده هایی که بر اساس سطح دانش و تخصص و طرح و برنامه انتخاب نشوند و در خوش بینانه ترین حالت بر اساس یک نشان مضحک انتخاباتی و صد البته وابستگی های تهوع آور قومی،نژادی، زبانی،منطقه ای و… انتخاب شوند، بیش از این هم انتظار نمی رود!

به هر تقدیر به نظر می رسد مسئولین کمیسیون مستقل انتخابات از همین ابتدا تا زمان شمارش آرا (البته اگر انتخاباتی برگزار شود) با مشکلات متعددی دست به گریبان هستند که شاید معاش های چند لک افغانی تا حدی التیامی بر آلامشان باشد اما به هر صورت برایشان اجر جزیل مسئلت داریم.

داکتر سید محمد حسینی خراسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟