راه های درمان لکه های قارچی پوست با روش های خانگی

  • انتشار: ۵ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75593

قارچ پوست و لکه های قارچی پوست نوعی عفونت هستند که به وسیله تماس قابل انتقال از فردی به فرد دیگر می‌باشند. درمان این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا ممکن است قارچ‌ها به کل بدن گسترش پیدا کند.

لکه های قارچی پوست یک نوع عفونت است که توسط یک قارچ که بیشتر از مواد مرده تغذیه می‌کند به انسان منتقل شود. لایه بیرونی پوست انسان از سلول‌های مرده تشکیل شده است و باعث حفظ سلامتی فرد می‌گردد.

اما همین پوست که نقش حفاظت بدن را بر عهده دارد اگر آسیب ببیند می‌تواند در معرض بسیاری از عفونت‌ها و انواع قارچ‌ها قرار گیرد.

دلایل ابتلا به قارچ پوستی

قارچ‌های پوستی به دنبال محیط‌های گرم و مرطوب هستند. جوراب ها و کفش هایی که تمیز نیستند می‌توانند محل مناسبی برای رشد قارچ‌های پوستی باشند و موجب عفونت‌های جدی شوند.

اماکن عمومی مانند کمدهای باشگاه‌های ورزشی، دوش‌های عمومی، استخر‌ها و… می‌توانند امکان رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها را افزایش دهند.

اگر هم از علل و محل‌های مورد توجه قارچ‌ها صرف نظر کنیم فقط تماس با افراد مبتلا می‌تواند باعث ایجاد قارچ پوستی شود. پس قبل از اینکه اطرافیان خود را مبتلا کنید به درمان عفونت قارچی خود اقدام نمایید.

لکه های قارچی پوست

افرادی که در معرض ابتلا به قارچ هستند:

  • کسانی که استروئید مصرف می‌کنند
  • افراد دچار اضافه وزن و چاقی
  • افراد مبتلا به سرطان و یا سیستم ایمنی ضعیف
  • کسانی که سابقه عفونت پوستی دارند
  • قند خون و یا دیابت کنترل نشده

علائم یک عفونت قارچی

عفونت‌های قارچی و لکه های قارچی پوست اغلب به صورت خشن و در موارد پیشرفته با خونریزی همراه هستند. لکه های قارچی پوست ممکن است به صورت دایره‌ای و در اندازه‌های مختلف به وجود بیایند.

قارچ‌ها همیشه باعث ایجاد ضایعات دایره‌ای شکل نمی‌شوند. گاهی پوست را تیره، قرمز رنگ، سفید و یا پوسته پوسته
می‌کنند. اغلب اوقات ناحیه ایجاد لکه های قارچی پوست با خارش همراه است و گاهی اوقات مرطوب است و بوی نامطبوعی دارد.

افرادی که در طولانی مدت دچار قارچ پوستی هستند رنگ پوست آنها در ناحیه مورد نظر تیره است و اگر مدت زیادی از آن
عفونت گذشته باشد به پوست‌های اطراف آن ناحیه گسترش می‌یابد. با خاراندن محل می‌توانید عفونت را به سایر قسمت‌های پوست خود منتقل کنید.

قارچ‌های پوستی تا آنجا که فرد مبتلا را دچار مشکل جدی نکند در منزل و با درمان‌های خانگی قابل درمان هستند. اما اگر مشکل جدی برای فرد ایجاد کرد باید به پزشک مراجعه کنند.

در ادامه مطلب به چند روش درمان خانگی لکه های قارچی پوست و همچنین عفونت‌های قارچی اشاره می‌شود.

درمان لکه های قارچی پوست با ماست

مقداری ماست تهیه کنید و یک تکه پنبه را به آن آغشته نموده بر روی محل آسیب دیده قرار دهید. بعد از اینکه۳۰ دقیقه بر روی پوست شما ماند با آب گرم شستشو داده خشک نمایید. انجام این روش به صورت دو بار در روز می‌تواند مؤثر باشد.

البته خوردن دو الی سه فنجان ماست در روز هم می‌توان به درمان عفونت شما کمک کند.

درمان با سرکه سیب

برای درمان لکه های قارچی پوست خود می‌توانید از سرکه سیب استفاده کنید، بدین ترتیب که مقداری سرکه سیب و چهار برابر آن آب را در یک ظرف بریزید. سعی کنید این محلول را حدود ۳۰ دقیقه بر روی پوست خود قرار داده سپس شستشو دهید.

در یک روش دیگر می‌توانید مقدار دو فنجان سرکه سیب را داخل وان حمام که از قبل گرم شده است اضافه کنید. این کار می‌تواند به روند بهبود عفونت‌ها و لکه های قارچی پوست کمک کند.۱۵ دقیقه در این محلول بمانید و سپس بدن خود را بشویید.

سیر برای درمان قارچ‌ های پوستی

دو حبه سیر را له کرده چند قطره روغن زیتون به آن اضافه کنید. این مخلوط را بر روی لکه ها و عفونت‌های ناشی از قارچ قرار دهید و بعد از ۳۰ دقیقه پوست خود را به آرامی شسته و خشک نمایید. دوبار در روز می‌توانید از این درمان استفاده کنید.

روغن درخت چای

مقداری از روغن درخت چای را با روغن زیتون یا روغن بادام شیرین به اندازه مساوی مخلوط کنید. ترکیب به وجود آمده را روی مناطق آلوده پوست بگذارید. بعد از ۲۰ دقیقه، محل را با آب گرم شستشو داده چند بار در روز این کار را انجام دهید..

نکته: زنان باردارای که به عفونت ها و یا لکه های قارچی پوست مبتلا هستند برای درمان نباید از روغن چای استفاده کنند. این روغن می‌تواند موجب واکنش‌هایی حساسیت‌زا باشد.

قرمزی و خارش و تاول از عوارض این روغن است و حتی می‌تواند سوختگی و اگزما را تشدید ‌کند. اگر از روغن چای به مقدار زیاد استفاده کنید ممکن است عوارض پوستی شما را بیشتر کند. تهوع، کم‌کاری یا سردرگمی نیز از دیگر عوارض آن است.

روغن نارگیل و درمان قارچ

برای اینکه بتوانیم لکه های قارچی پوست خود را درمان کنید کافی است مقداری روغن نارگیل را در منطقه مورد نظر بمالید و بگذارید به طور طبیعی خشک شود. این کار را دو الی سه بار در روز تکرار کنید.

همچنین ترکیب روغن نارگیل و دارچین به نسبت های یک به یک نیز می‌تواند برای قارچ‌های شما مفید باشد. برای حصول نتیجه بهتر دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

قارچ پوستی و چای

چند عدد چای کیسه‌ای را به مدت ده دقیقه در آب گرم خیس کرده،۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید. کیسه های چای سرد شده را بر قسمت‌های مورد نظر پوست خود بگذارید. تکرار سه بار در روز، می‌تواند به ناپدید شدن لکه های قارچی پوست شما کمک کند.

قارچ پوستی و روغن آویشن

مقداری روغن آویشن و به همان نسبت روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و بر روی ناحیه آسیب دیده پوست خود بگذارید. بعد از چند ساعت می‌توانید صورت خود را بشویید.

نکته: روغن آویشن یک روغن قوی است زنان باردار برای استفاده از این روغن مخصوصا در اطراف ناحیه تناسلی با پزشک خود مشورت کنند. افرادی هم که با کمبود آهن مواجه هستند استفاده از این روغن می‌تواند به طور موقت جذب آهن را به بدن مختل کند.

قارچ و برگ زیتون

چند برگ زیتون تهیه کنید. آنها را له و تبدیل به خمیری کنید تا بتوانید بر روی پوست بگذارید. ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس ناحیه مورد نظر را بشویید. دو بار در روز، تا ناپدید شدن لکه ها و قارچ‌ها می‌توانید از این درمان استفاده کنید.

توجه داشته باشید که برگ زیتون بسیار قوی است و می‌تواند قارچ پوستی را سریعا از بین ببرد. پس سعی کنید ابتدا از دوز کمتری استفاده کنید و آب هم به میزان زیادی بنوشید.