راهنمای کامل انتخاب و خرید لنز دوربین دیجیتال برای افراد آماتور

  • انتشار: ۲۸ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74588

لنز دوربین، استوانه است که مجموعه ای عدسی را در خود جای داده است، که نور از آن عدسی ها عبور می‌کند و به داخل دوربین هدایت می‌شود و همین باعث می‌شود که یک تصویر واضح بر روی فیلم عکس و یا تصویر گیرنده انعکاس پیدا کند. لنز دوربین دیجیتال نیز حاوی همین عدسی ها می‌باشد.

کیفیت عکس بیشتر از اینکه به دوربین بستگی داشته باشد به لنز وابسته است. لنز برخی از دوربین ها مثلا دوربین های کامپکت امکان تعویض شدن ندارند. همچنین لنز برخی دوربین ها که قیمت کمی دارند نیز قابلیت جدا شدن ندارند.

اما از انواع لنز دوربین دیجیتال که می‌شود آنها را از دوربین جدا کرد می‌توان به دوربین های تک لنزی بازتابی و برخی دوربین های تک لنزی غیر بازتابی و دوربین های دو لنزی غیر بازتابی که قابلیت تعویض را دارند اشاره کرد.

لنز دوربین دیجیتال

کسانی که به صورت حرفه ای عکاسی می‌کنند به طور معمول از چندین لنز که فاصله های کانونی آنها با هم تفاوت دارد و با توجه به شرایط موضوع روی دوربین نصب می شوند استفاده می‌کنند.

با هر بار عوض کردن لنز دوربین دیجیتال مقداری گرد و غبار به بدنۀ دوربین ورود کرده بر روی سنسور می نشینند. و این مشکل در طولانی مدت باعث کاهش کیفیت تصاویر می شود. پس حتما هنگام تعویض لنز دوربین دیجیتال بسیار با احتیاط عمل کنید.

دیگر اینکه هر لنزی را نمی‌توان به هر دوبینی متصل کرد به دلیل اینکه پایه های کنترلی لنز که به منظور ارتباط با سیستم الکترونیکی دوربین به کار برده می‌شوند و علاوه بر آن نقطۀ اتصال فیزیکی لنز با دوربین هستند در همۀ مدل های دوربین یکسان نیست.

قدرت و کیفیت لنز دوربین دیجیتال:

کیفیت و قدرت یک لنز دوربین دیجیتال به عوامل مختلفی وابسته است. مهمترین عامل، فاصلۀ کانونی و عدد دیافراگم می‌باشد.

فاصلۀ کانونی در لنز دوربین دیجیتال:

به فاصلۀ میان مرکز اپتیکی لنز تا سنسور فاصلۀ کانونی گفته می‌شود. که این فاصله بر اساس میلی متر است که معرف زاویۀ دید لنز هم می‌باشد. هر چقدر که فاصلۀ کانونی یک لنز کمتر باشد، زاویۀ دید آن بازتر می‌شود به اصطلاح لنزی وایدتر خواهیم داشت.

هر چقدر هم فاصلۀ کانونی بیشتر باشد زاویۀ دید لنز کوتاه تر است. فاصلۀ کانونی در برخی از انواع لنز دوربین دیجیتال ثابت است و در برخی دیگر متغیر می‌باشد.

لنز هایی که فاصلۀ کانونی آنها متغیر است دارای انعطاف پذیری بیشتری هستند و این باعث می‌شود کادربندی برای عکاس بسیار راحت تر شود. و لنزهایی که فاصلۀ کانونی ثابتی دارد از کیفیت عکس بالاتری برخوردار هستند.

در دوربین های سی و پنج میلی لیتری یا همان دوربین های تک لنزی رابطۀ بین فاصلۀ کانونی و زاویۀ دید به دلیل آنکه فیلم عکاسی ثابت است مشخص می‌باشد.

اما همین امر در دوربین های دیجیتال به دلیل اینکه ابعاد سنسور می‌تواند زاویۀ دید لنز را تحت تأثیر قرار دهد و اینکه هر نوع
دوربین دارای ابعاد سنسور مخصوص خود است، زاویۀ دید یک لنز با توجه به اینکه آن لنز بر روی چه مدل دوربینی و با چه ابعادی از سنسور متصل شده باشد قابل تغییر است.

نحوۀ عملکرد لنز دوربین دیجیتال:

وظیفه ای که یک لنز بر عهده دارد تشکیل تصویر است. همۀ دوربین ها دارای لنزهایی هستند که آن لنز ها شامل تعدادی عدسی می‌باشند.

هر کدام از این اجزا به انتقال نور و ساختن تصویر در حسگر یک دوربین دیجیتال می‌تواند کمک کند. هدف این است که ناهنجاری های تصویری به حداقل برسد این در حالی است که از عناصری با حداقل کیفیت استفاده می‌شود.

خطای نور:

خطاهای نور موقعی ایجاد می‌شود که نقطه هایی از تصویر زمانی که از لنز عبور می‌کنند معادل آنها نقطه هایی که نشان دهندۀ خصوصیات آنها باشند، نباشد که در نهایت باعث تار شدن و عدم وضوح و عدم کنتراست و بروز اختلال در رنگ ها می‌شود.

همچنین باعث کم شدن روشنایی تصویر برای آن دسته از لنزهایی که دارای شرایط نامساعد تابشی هستند می‌شود. هر کدام از این ایرادها تا حدودی در همۀ لنزها موجود است.

نمونه ای دیگر از امتحان عملکرد این است که در مقابل نور خورشید عدسی بتواند کاغذی را بسوزاند. به این شکل که عدسی را باید آنقدر جابجا کنیم تا نور خورشید به صورت یک نقطه بر روی کاغذ در بیاید، در این حالت گرمای قابل توجهی بر اثر برخورد پرتوی های نوری که از عدسی رد شده اند به همدیگر، به وجود می‌آید که باعث می‌شود کاغذ بسوزد.

اجزای نور لنز:

در لنز دوربین دیجیتال اجزای نوری مختلفی وجود دارد که همه داخل یک سیلندر قرار دارند و هر کدام وظایفی را در مسیر حرکت انجام می‌دهند. اجزای داخلی تصویر را فوکوس می‌کنند و همچنین می‌توانند پراکندگی نور را اصلاح کنند.

دیافراگم:

برای کنترل میزان نوری که از لنزها عبور می‌کنند چند صفحۀ فلزی کدر رنگ به گونه ای تنظیم شده اند که به واسطۀ تغییر حلقۀ تنظیم می‌تواند روزنۀ مرکزی داخل خود را کوچک و بزرگ کند.

عملکرد این قسمت به طوری است که در روشنی زیاد صفحات فلزی از زیادی و شدت نور جلوگیری می‌کنند. وبر عکس زمانی بازتر می شود که نور به میزان کفایت نباشد و اینگونه تصویری با کیفیت حاصل می‌شود.

مفهوم اعداد روی لنز:

عددهای مختلفی روی لنز دوربین ها نوشته شده است به عنوان مثال:

 F=6.5 – ۷۲MM

۱:۲٫۸ – ۴٫۸٫

قسمت اول عبارت به معنای محدودۀ فاصلۀ کانونی متغیر عدسی زوم است که با حرف f معلوم می‌شود. عدد f هر چقدر که کوچکتر باشد می‌فهمیم که دهانۀ دیافراگم دوربین ما بازتر است و نور بیشتری دارد، همچنین کنترل بهتری را بر میدان دید باعث می‌شود.

نمونۀ بالا را اینگونه تحلیل می‌کنیم که، عدسی از نوع زومی با فاصلۀ کانونی بین ۶ تا ۷۲ میلی متر است. که هر چه فاصلۀ بین این دو زیادتر باشد نشان دهندۀ این است که محدودۀ زوم هم بیشتر است.

زوم اپتیکال یک دوربین از تقسیم کردن این دو عدد بر یکدیگر معلوم می‌شود. که در نمونه ای که مثال زدیم لنز اپتیکال دوازده برابر است.

عدد آخری هم نشان دهنده این است که حداکثر باز شدن دیافراگم دوربین در حالت واید ۸/۲ و در زمان تله ۸/۴ می‌باشد. هرچقدر این عدد کمتر باشد، دیافراگم بازتر می‌شود و در اصلاح می‌گویند لنز سرعت بیشتری دارد که این نمونه به طور معمول در عکاسی هایی که با نور کم انجام می‌شود قابل استفاده است.