لباس عروس در فرهنگ کشورهای مختلف

  • انتشار: ۲ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 103315

انتخاب لباس عروس و داماد شاید یکی از شیرین ترین قسمت های قبل از شروع مراسم عروسی باشد.

لباس عروس در فرهنگ کشورهای مختلف
لباس عروس در فرهنگ کشورهای مختلف

وقتی سخن از عروسی و لباس عروس به میان می آید بی درنگ در ذهن همه ما لباسی با رنگ سفید و دسته گلی زیبا به همان رنگ خودنمایی می کند. در واقع رنگ سفید در فرهنگ های مختلف یک نماد از معصومیت و پاکی به شمار می رود.

اما در همه فرهنگ ها این لباس به رنگ سفید شناخته نمی شود و هر کشوری با توجه به رسم و رسومات خود، شب یا روز عروسی را مزین به لباس خاص فرهنگ شان می کند.

چیزی در حدود صد و خورده ای سال قبل، رنگ معمول برای عروسی ها رنگ قرمز بود، و رنگ سفید بیشتر برای عزاداری استفاده می شد و به همین دلیل گزینه مناسبی برای مراسم عروسی نبود.

از زمان ازدواج ملکه ویکتوریا با شاهزاده آلبرت در سال ۱۸۴۰ و انتخاب این رنگ توسط ملکه این رنگ برای رنگ لباس عروس مد شد.

در واقع سنت شکنی ملکه ویکتوریا برای استفاده از رنگ سفید در مراسم عروسی باعث شد تا زنان از آن الهام بگیرند. انتخابی که تا امروز در برخی کشورهای جهان ادامه دارد. با این که همه فرهنگ ها از این رنگ استفاده نمی کنند اما قطعا محبوب ترین انتخاب در سراسر دنیاست.

لباس سفید، توری و دسته گل عروسی امروزه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از مراسم ازدواج در همه جهان است. با وجود این، برخی از زوج ها لباس عروسی سنتی را انتخاب می کنند.

در این نوشته به سنت پوشش لباس عروس در فرهنگ های مختلف اشاره شده است.

لباس عروس در فرهنگ غرب

در فرهنگ غربی ها عروس خانم ها به شکل سنتی لباسی سفید می ‌بر تن می کنند. اما اگر بخواهیم به شکل گسترده تر نگاه کنیم، در کشور‌ها و فرهنگ ‌های مختلف لباس عروس‌ها با رنگ های متنوعی وجود دارند.

در برخی فرهنگ ها عروس‌ شان را با لباس‌های رنگارنگ زینت می‌دهند، برخی با رسوم محلیشان دست‌ها و صورت خود را نقاشی می‌کنند و برخی صورت خود را زیر لایه‌ای از جواهر یا حجاب می پوشانند.

البته وجود این رسم و رسومات نمی تواند عروس را مجبور به پوشش خاصی کند خیلی از عروس ها آن چه را که دوست دارند در روز عروسی شان می‌ پوشند.

لباس عروس در فرهنگ کشورهای مختلف
لباس عروس در فرهنگ کشورهای مختلف

در ادامه این مطلب فرهنگ های مختلف و لباس هایی که در عروسی های شان می پوشند آمده است. خدا را چه دیدید شاید شما هم یکی از آنها را پسندیدید و خواستید در شب عروسی تان کاملا متفاوت عمل کنید.

لباس عروس در میان مردم هند

در فرهنگ مردم هند لباس ‌های عروسی به طور معمول به رنگ صورتی یا قرمز هستند و زنانی که متاهل هستند در شمال کشور معمولا با یک خال قرمز در وسط پیشانی خود قابل تشخیص هستند.

لباس عروس در نیجریه

همان طور که می دانید نیجریه یک کشور وسیع است. در این کشور شاید چیزی در حدود ۲۵۰ گروه قومی و بیش از ۵۰۰ زبان مختلف وجود داشت هباشد.

در نتیجه مراسم عروسی هم در هر منطقه می تواند با توجه به مذهب و نژادشان تغییر ‌کند. با این همه عروس‌ ها در این کشور معمولا رنگ ‌های روشن می‌پوشند. هم چنین آن‌ها اغلب یک سربند به نام Gele به سر می بندند.

لباس عروس در نروژ

عروس ها معمولاً در این کشور لباس سنتی عروس به نام بوناد می پوشند این لباس همچنین برای مراسم دیگری مثل مهمانی های تعمید پوشیده می شود.

غنا

مراسم ازدواج در این کشور غنا معمولا بسیار رنگارنگ است و هر خانواده طرح پارچه مخصوص به خود را دارد که لباس عروس و دامادشان به صورت ست با آن دوخته می‌ شود.

لباس عروس در فرهنگ کشورهای مختلف
لباس عروس در فرهنگ کشورهای مختلف

عروس های قزاق

در عروسی های سنتی این کشور، عروس ها معمولا یک روسری به نام  Saukeleبرای حجاب صورت استفاده می کنند. این روسری بلند پیش از ای نکه دختران به سن ازدواج برسند برای شان تهیه می شود.

عروس های مغول

در عروسی های سنتی این کشور هم عروس و داماد هرکدام لباسی به نام  Deelمی پوشند. دیل لباسی طرح دار است که قرن هاست توسط مغول ها و دیگر قبایل کوچ نشین آسیای مرکزی پوشیده می شود.

لباس عروس در ژاپن و چین

در مراسم عروسی ژاپنی ها که به شکل سنتی برگزار می شود، معمولاً عروس ها یک کیمونوی سفید می پوشد که نماد پاکی و دوشیزگی آنها باشد. بعد از مراسم عروس ممکن است لباسش را به رنگ قرمز تغییر دهد.

در کشور چین رنگ معمولاً قرمز نماد خوشبختی به شمار می رود. هم چنین آنها معتقدند این رنگ باعث می شود ارواح شیطانی از آنها دور بماند. بنابراین جای تعجب نیست که لباس عروس های چینی اغلب به رنگ قرمز باشند.

عروس مجارستان

در مراسم سنتی عروسی در این کشور، لباس عروس معمولا یک پیراهن گلدوزی شده با طرح هایی از گل و سه رنگ روشن است. عروس معمولاً آرایش مویی که به زیبایی و بافته و با گندم تزئین شده بر سر می گذارد.

لباس عروس در پرو

رنگ لباس های سنتی عروس در کوه های آند معمولاً رنگی روشن است. لباس عروس اغلب  شامل ردا و کلاه بافته شده و تزئین شده با منگوله و مواد بازتابنده است. همچنین یک دامن مخصوص و پانچو برای عروس و داماد در روز عروسی ساخته می شود.

لباس عروس در فرهنگ کشورهای مختلف
لباس عروس در فرهنگ کشورهای مختلف

لباس های عروس عجیب

فرهنگ های مختلف با لباس های عروس متفاوت در سراسر جهان وجود دارد که از حوصله این نوشته خارج است. معمولاً لباس عروس، لباسی است که شاید دغدغه انتخاب آن هیچ گاه برای عروس خانم ها تمام شدنی نیست.

این نکته هم قابل ذکر است که در برخی فرهنگ ها، لباس های عروس بسیار عجیب و غریب هم پوشیده می شود. شاید باورتان نشود اما در برخی فرهنگ ها لباس عروس شان از خوراکی تهیه می شود و برخی کشورها و مناطق نیز برای عروس هایشان لباس هایی عجیب و زشت در نظر می گیرند که شاید شما حتی حاضر به امتحان کردن آن هم نباشید.