راهنمای خرید لاک مخصوص کودکان

  • انتشار: ۱ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75133

تصور دیدن یک دختربچه زیبا با ناخن های لاک زده ی رنگارنگ آدم رو سر ذوق میاره و کلی غش و ضعف برای دیدن همچین صحنه ای و ثبت اون تصویر و بعد هم کلی قربون صدقه رفتن برای دختربچه قصه ی ما. این زیبایی و این ذوق و شوق اما فقط یک طرف قضیه است. در سمت دیگر این ماجرا کلی دل نگرانی وجود داره بابت اینکه مبادا برای بچه از محصولاتی استفاده بشه که مضر باشه براش. اصلا یکی از دغدغه های والدین همیشه این بوده که برای بچه هاشون بهترین ها و کم ضرر ترین ها رو تهیه کنند. مضرات لوازم آرایشی همواره یک دغدغه بوده چه رسد وقتی برای کودکان استفاده می شود. این مطلب به یکی از عناوین پر چالش در موضوع کودکان یعنی مضرات لاک برای کودکان می پردازد. همراه ما باشید.

مضرات لاک برای کودکان

از آنجاییکه در فرمول تهیه لاک از ترکیبات شیمایی استفاده شده و بعضی از این ترکیبات ممکن است سمی باشد می تواند برای همه افراد و بخصوص کودکان مضر باشد مثلا ماده «فتالیت» که در لاک به کار رفته ممکن است باعث خارش پوست و چشم و گلو شود و حتی می تواند بر روی هورمون های تولید مثل هم تاثیر بگذارد. البته فتالیت ها در تهیه صابون ها اسپری‌ها، عطر و ادکلن و اسباب‌بازی‌های پلاستیکی نیز مورد استفاده قرای می گیرند و دانشمندان معتقدند که این ماده می تواند روی هوش و ضریب هوشی کودک تأثیر بگذارد. یا فرمالیدها که در تهیه لاک به کار می روند در واقع یک ترکیب شیمایی هستند که برای نگهداری اجساد از آن استفاده می شود و در لاک ناخن به عنوان ماده نگهدارنده به کار می روند نیز سرطان زا شناخته شده و تماس پوست با این ماده ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود.

لاک مخصوص کودکان

از طرف دیگر آنچه که لاک زدن برای کودکان را خطرناک تر می کند این است که معمولا کودکان عادت به جویدن یا مکیدن انگشت شان دارند که در این صورت اگر این مواد وارد معده و دهان کودک شود برای دستگاه گوارش او می تواند خیلی خطرناک تر باشد.

برای پاک کردن لاک هم معمولا از لاک پاک کن ها و استون استفاده می شود که تماس طولانی مدت با استون می تواند باعث بروز مشکلات کبدی و ریوی و قلبی شود.

درست است که استفاده از لاک ناخن می تواند به انگشتان کودکان دلبندمان زیبایی بدهد و آنها را متفاوت و جذاب نماید ولی برای همه ما سلامتی فرزندمان از هر چیزی دیگری اولویت بیشتری دارد از این رو به جای اینکه بیشتر به فکر لاک های رنگی زیبا برای دختربچه ها باشید بهتر است به مضرات لاک برا ی کودکان فکر کنید

البته فقط لاک ناخن نیست که می تواند برای سلامتی بدن خود و فرزندمان مضر باشد بلکه در تماس بودن و در معرض هر نوع ماده شیمایی بودن می تواند این آسیب را وارد نماید مثلا اگر خدای ناکرده در مجاورت و تماس با این ماده های شمیایی از جمله لاک ناخن بودید ممکن است احساس سرگیجه و حالت تهوع و سردرد به شما دست بدهد که البته تأثیرات کوتاه مدت استفاده از این مواد هستند و اما موارد دیگری نیز هستند که ممکن است در آینده به سراغ تان بیاید از جمله آسیب کلیه، مشکلات زایمان، آسم و مشکلات کبد.

مواد تشکیل دهنده لاک

از آنجاییکه لاک ناخن مستقیما روی پوست بدن و ناخن تماس پیدا می کند و ممکن است به دهان نیز برده شود استفاده از آن حداقل در مورد کودکان بسیار باید با احتیاط صورت گیرد. قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که لاک ناخن از چه موادی تشکیل می شود و مضرات لاک برای کودکان کدام است؟

اینکه لاک شما از چه نوعی باشد و آیا براق است یا اکلیلی یا مات تفاوت چندانی در ماهیت مواد تشکیل دهنده لاک نمی کند و فرمول لاک ناخن معمولا تغییر نمی کند و تنها غلظت و رنگ آن است که متفاوت می شود. بطور کلی لاک ها از سه ترکیب ماده رنگی، پایه تعلیق کننده و پلیمرهای چسبنده تولید می شوند. آنچه که واضح است ماده رنگی که یکی از ترکیبات لاک است رنگ لاک را مشخص می کند و در لاک هایی با رنگ های مختلف متفاوت می شود مثلا برای رنگ سفید از ماده دی اکسید تیتانیوم، برای داشتن رنگ مشکی و رنگ‌های تیره دیگر از اکسید تیتانیوم، برای رنگ لاک آبی از ماده اولترامارین، برای رنگ سبز از اکسید کروم و برای رنگ قرمز از کارماین استفاده می‌شود.

تعلیق کننده هم که از ته نشین شدن مواد لاک جلوگیری می کند معمولا شامل چند نوع حلال مختلف از جمله استات و اتیل استات است و ترکیب سوم ماده تشکیل دهنده لاک نیتروگلوکز است که یک نوع ماده پلیمری است که باعث چسبیدن لاک به سطح ناخن‌ها و دیگر سطوح می‌شود.

تولونس نام ماده شیمایی دیگری است که در لاک های ناخن موجود است، فتالیت ها نیز که در ترکیبات لاک موجود هستند مایعات چربی هستند که کمک می کنند رنگ لاک ها ترد و شکننده به نظر برسند. و فرمالیدها که باعث سفتی لاک‌ها می‌شوند.

برای کودکان از چه نوع لاکی استفاده کنیم؟

اگر همچنان شما یا کودک تان تمایل و اصرار بر استفاده از این رنگ های زیبا بر روی ناخن هایش را دارید در این صورت بهتر است بگردید و کم ضرر ترین این ماده رنگی زیبا و در عین حال خطرناک را پیدا کنید.

اخیرا شرکت های تولید کننده مواد آرایشی ادعا می کنند که محصولی را تولید کرده اند که در آن از هیچ یک از این مواد شیمایی که بالاتر ذکر کردیم به کار نرفته است و کاملا بی زیان و سالم هستند. آنها می گویند که این محصول بر پایه آب و رنگ های مجاز خوراکی تهیه شده اند و به همین دلیل استفاده از آنها را برای کودکان کاملا بی ضرر می دانند. آنچه که مسلم است این است که شما هرگز برای کودک تان به سراغ لاک های معمول موجود در بازار نروید و اگر از لاک های مخصوص کودکان نیز خواستید استفاده کنید باز هم به یاد داشته باشید که مضرات لاک برای کودکان بیش از زیبایی آن است و حتما باید صحت گفته و ادعای این شرکت های تولید کننده لاک مخصوص کودکان باید به اثبات برسد.