لابی گری ضعیف سفیر های ضعیف

  • انتشار: ۲۵ حوت ۱۳۹۷
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 54732

اشرف‌غنی دو دختر جوان را به‌عنوان سفیران به مهمترین مراکز دیپلوماسی جهان؛ نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد و به واشنگتن فرستاد. همه تحسین کردیم، آفرین گفتیم به جوان‌گرایی و تامین حقوق زنان. هربار این دو خانم یک عکس از امور روزمره کاری در فیس‌بوک یا توئیتر نشر می‌کنند، بارها لایک و شر شده، تحسین می‌شوند و این همه پیشرفت، یعنی پروژه ناتمام سردار داود تکمیل شد؟
اما وقتی پای دیپلوماسی و لابی در میان می‌آید نه نماینده ما در ملل متحد قادر به ایراد یک بیانیه محکم در شورای امنیت است و نه سفیر تجربه لابی در کانال‌های پیچیده قدرت در واشنگتن را دارد. اشرف‌غنی از روی ناچاری نزدیک‌ترین مشاورش را روان می‌کند تا در شورای امنیت سخنرانی ایراد کرده و به واشنگتن رفته و علیه خلیلزاد کهنه‌کار لابی کند.
اما، در واشنگتن، نه جان بولتون همتای آمریکایی و نه هیچ مقام ارشد دیگر حتی وقت ملاقات نمی‌دهند. چراکه سفارت افغانستان قبلاً زمینه را مهیا نتوانسته است. و لابی پشت پرده ‘فرستاده’ جای خود را به افشاگری نگرانی‌های سری ارگ در مصاحبه‌های جنجالی با رسانه‌ها می‌دهد.
نتیجه بحران کمبود دیپلمات در حکومت اشرف‌غنی این شد که فرستاده احضار شده، راز از پرده برون افتاده و بر همگان، ازجمله رقبای انتخاباتی آشکار می‌شود که اداره ترامپ به اشرف‌غنی نه به‌عنوان بخشی از راه‌حل افغانستان بل‌که ممکن است بخشی از مشکل سد راه مذاکرات و خروج آمریکا ببینند.
دیپلماسی در مقایسه با سایر ابزارهای قدرت، ارزان‌ترین شیوه پیش‌برد منافع ملی است. به شرطی که به دیپلمات‌های کارکشته سپرده شود. و دیپلمات یک شبه ساخته نمی‌شود.

یاسین رسولی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟