قیام همگانی در قندوز علیه طالبان

  • انتشار: ۱۷ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 5177

گزارش‌ها از ولایت قندوز در شمال کشور حاکی است که به تازگی صدها تن از باشندگان این ولایت بر علیه طالبان دست به قیام زده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از بخدی، یک مقام معتبر امنیتی که از گرفتن نامش در خبر خودداری کرد،گفت که در این قیام ۴۰۰ تن از باشندگان ولسوالی‌های علی آباد، چهار دره، خان آباد، قلعه زال و اطراف شهر قندوز سهم دارند.

به گفته او، قیام کنندگان توانسته‌اند در ساحه گورتیپه قندوز که اخیرا شاهد ناامنی گسترده بوده، شورشیان را هفت کیلومتر به عقب برانند.

گفته شده که در این خیزش مردمی، ماموران امنیت ملی، پولیس و نظامیان اردوی ملی از قیام کنندگان حمایت می‌کنند.

منبعی که با خبرگزاری بخدی صحبت می‌کرد، می‌گوید که قیام کنندگان در همکاری با نیروهای امنیتی توانسته‌اند شورشیان را از چند قریه عقب بزنند.

بخش‌هایی از ولایت قندوز از چندی به این سو با آغاز عملیات بهاری طالبان شاهد حملات گسترده این گروه بوده است.

محمد عمر صافی، والی ولایت قندوز در کنفرانس خبری روز گذشته خود گفت که در جریان ده روز درگیری میان شورشیان و نیروهای امنیتی افغان در مربوطات این ولایت، بیست نیروی امنیتی کشته و ۲۲۱ غیر نظامی زخمی شده‌اند.

او گفت که در عملیات نیروهای امنیتی در این ولایت به شورشیان نیز تلفات سنگینی وارد شده و ۱۹۰ تن آنان در این عملیات کشته شده‌اند که در میان کشته شدگان، شورشیان تاجیک، قرغیر، چچن و ترکی شامل هستند.

نا امنی‌های اخیر در قندوز ده هزار خانواده را مجبور به ترک خانه‌هایشان نیز کرده است اما مقام‌های محلی این ولایت می‌گویند که تلاش جریان دارد تا پس از پایان عملیات نظامی، زمینه برگشت بیجاشدگان فراهم شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟