قوانین جالب مراسم عروسی در ولایت غزنی!

  • انتشار: ۲۵ دلو ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 53502

روحانیون و بزرگان قومی در ولایت غزنی جنوب افغانستان، در یک اقدام بی‌سابقه گله (شیربها) تازه عروس‌ و دختران را سه صدهزار افغانی ( معادل ۴ هزار دلار آمریکایی) تعیین کردند.

آنها همچنین از نحوه آرایش زنان به گونه مدرن انتقاد کرده و خواهان آرایش عروس‌ها در خانه شده‌اند.
این تصمیم از سوی نهادی موسوم به «مجمع علما، متصوفین و متنفذین غزنی» گرفته شده است.
در ماده نخست فیصله ده ماده‌ای که از سوی این نهاد صادر شده، آمده است: مهریه یک دختر مسلمان در سطح ولایت غزنی مصلحتا ۳۰۰ هزار افغانی تعیین گردید که برعلاوه آن هیچ گونه مصارف اضافی مانند طلا و نقره به عهده داماد نمی‌باشد.
در بخش دیگر این فیصله‌نامه نحوه کنونی آرایش زنان دراین ولایت کار خلاف شرع دانسته شده‌ است.
در ماده پنجم این فیصله آمده که “آرایش که امروز زنان می‌کنند، بسیاری از کارهای خلاف شرع صورت می‌گیرد، بناء از بردن عروس در آرایشگاه جدا جلوگیری شود و آرایش عروس در خانه به طریقه شرعی صورت گیرد.

ولی در این فیصله درباره آرایش عروس‌ها به طریقه شرعی هیج نوع توضیحی داده نشده است. در بخش دیگر آن ساز و سرود در مراسم‌های عروسی و نامزدی نیز ممنوع اعلام شده است.
به نقل از بی بی سی؛ «مولوی عبدالباری حقانی»، عضو این مجمع می گوید، هزینه زیاد ازدواج باعث شده که شمار زیادی از جوانان غزنی نتوانند ازدواج کنند و علمای غزنی مجبور شدند که این تصمیم را اتخاذ کنند.
آنان به خانواده‌ها اخطار داده‌اند که اگر از این تصمیم و فیصله آنان سر باز زنند از جامعه طرد و منزوی خواهند شد.این روحانیون از مردم خواسته‌اند که هیچ فرد یا خانواده‌ا‌ی حق ندارد با خانواده‌ا‌ی که از این تصمیم تخلف می‌کند، روابط اجتماعی داشته باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟