قوانین تنظیم اجاره نامه های منزل

  • انتشار: ۲۱ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 94485

قرارداد بین موجر و مستاجر مهم ترین اقدام برای اجاره کردن منزل و دیگر اماکن برای زندگی و کسب و کار می باشد.

قوانین تنظیم اجاره نامه

متاسفانه اعتماد نابه جا به فرد مقابل و کوتاهی در عقد یک قرار داد کاملا قانونی در ادامه برای هر یک از طرفین ممکن است مشکل ساز شود.

بنابراین توصیه می شود حتی اگر اجاره نامه را به نزدیکان و دوستان صمیمی خود عقد می کنید باز هم سعی کنید آن را به صورت قانونی ببندید.

به عبارت دیگر اجاره نامه ای که بین صاحب ملک و اجاره کننده بسته می شود باید در دفاتر اسناد رسمی به امضا برسد تا تعهد بین دو طرف کاملا قانونی باشد. اجاره نامه حاوی مشخصات کامل موجر و مستاجر، اجاره بها، مدت اجاره و شرایط موجر و مستاجر می باشد.

با ما همراه باشید تا با قوانین تنظیم اجاره نامه های منزل و دیگر اماکن آشنا شوید:

مشخصات موجر و مستاجر و مدت اجاره در قرارداد

هنگام عقد قرار داد اجاره منزل یا مغازه دقت کنید مشخصات کامل مستاجر و موجر را در اجاره نامه به طور کامل وارد کنید.

صحت و اصل بودن مدارکی که دو طرف ارائه می کنند را بررسی نمایید چون برخی افراد با مدارک جعلی به عقد اجاره نامه اقدام می کنند.

همین طور مدت اجاره را به دقت ذکر نمایید تا مستاجر را متعهد نمایید در زمان تعیین شده منزل یا ملک مورد اجاره را تخلیه کند و موجر هم حق نداشته باشد قبل از اتمام مدت اجاره مستاجر را وادار به تخلیه منزل یا ملک نماید.

یکی از مسائلی که سبب بروز مشکل بین موجر و مستاجر می شود همین مدت اجاره است، پس سعی کنید هر نکته ای که در این مورد به ذهنتان می رسد در اجاره نامه قید نمایید.

فرصت یک هفته ای برای مستاجر جهت تخلیه منزل یا ملک

براساس قانون، مستاجر یک هفته پس از اتمام مدت اجاره وقت دارد تا ملک یا منزل را تخلیه نماید و این نکته باید در اجاره نامه ذکر شود.

در صورتیکه این مدت طولانی تر شود موجر می تواند از مسیر قانونی مورد را پیگیری نماید. قانون همین طور به مستاجر این  اجازه را می دهد که با پرداخت اجاره بهای یک ماهه برای تخلیه منزل یک ماه وقت بخواهد.

قضیه از سوی دیگر هم قابل بررسی است: موجر هم دوست ندارد زودتر از مدت اجاره ملک یا منزلش تخلیه شود چون مثل مستاجر برای او هم پیدا کردن یک مستاجر تازه کار مشکلی ممکن است باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است این نکته در اجاره نامه ذکر شود.

مبلغ اجاره

نکته بعدی دقت در تعیین اجاره بها می باشد. اجاره بها همان مبلغی ست که مستاجر در ازای اجاره منزل به صاحب خانه می دهد.

نکاتی چون «امکانات منزل، دسترسی های شهری ملک، وجود آسانسور، سن بنا، سطح فرهنگی و اجتماعی محله، منطقه و ناحیه، نزدیکی به بیمارستان و مدرسه و دیگر امکانات عمومی و دسترسی به حمل و نقل عمومی» در تعیین اجاره بها نقش دارند.

زمان دقیق پرداخت اجاره بها را در اجاره نامه ذکر کنید تا اگر مستاجر بنا به هر دلیل به موقع اجاره بها را پرداخت نکرد یا بخشی از آن را پرداخت نمود، موجر بتواند در پایان قرارداد، طلب خود را از رهن کسر کند.

قوانین تنظیم اجاره نامه

در نوشتن قرار داد به جزئیات دقت کرده از کلی نویسی پرهیز نمایید

در نوشتن قرارداد از کلی نویسی پرهیز کرده هر چیز جزئی که ممکن است در آینده سبب بروز مشکل بین موجر و مستاجر شود را در  اجاره نامه ذکر کنید.

سعی کنید در تنظیم اجاره نامه حتما به یک مکان رسمی مثل بنگاه ها یا دیگر دفاتر حقوقی مراجعه کرده از قرارداد توافقی پرهیز کنید و همیشه مدرکی قانونی در دست داشته باشید.

نکته دیگر اینکه از کلماتی که مفهوم ان را به درستی نمی دانید استفاده نکنید، به عبارت ساده تر هنگام امضای اجاره نامه به عنوان موجر و مستاجر سعی کنید کلمات و اصطلاحات اجاره نامه را به دقت بخوانید تا نفهمیده چیزی را امضا نکنید.

در عقد قرارداد از مشاوران حقوقی کمک بگیرید و کار سر خود نکنید.

دو شاهد و حل مشکل احتمالی در شورای حل اختلاف

اگر دوست دارید هنگام بروز برخی مشکلات احتمالی بتوانید به راحتی آن را با مراجعه به شورای حل اختلاف رفع نمایید و نیازی به رفتن به دادگاه های عمومی نداشته باشید، دو شاهد باید اجاره نامه شما را امضا کند.

این کار پیگیری مشکلات احتمالی از مسیر قانونی را آسان تر می سازد.

تعیین زمان برای پس گرفتن ودیعه یا همان پول پیش

یکی از جزئیات مهمی که باید در اجاره نامه ذکر شود زمان دقیق بازپس گرفتن مبلغی ست که به عنوان ودیعه یا در اصطلاح عامه پول پیش نزد موجر گذاشته اید.

پس از اتمام مدت اجاره موجر موظف است ودیعه شما را به صورت تمام و کمال به شما پس بدهد.

در اجاره نامه زمان دقیق پس دادن پول پیش را ذکر نمایید. اگر بازپرداخت ودیعه طولانی شد ملاحظات لازم را در اجاره نامه در نظر بگیرید و تصمیمات لازم را پیش بینی کنید.

به عبارت ساده تر، مبلغی را به عنوان جریمه دیرکرد اجاره بها از سوی مستاجر و نیز تاخیر در بازپرداخت مبلغ ودیعه از سوی موجر در اجاره بها ذکر نمایید.

در اجاره نامه سالم بودن وسایل و امکانات خانه را ذکر کنید

مساله مهم دیگر ذکر دقیق تعداد وسایل و امکانات منزل و سلامت آنها می باشد.

در  اجاره نامه به دقت ذکر کنید که اگر منزل اجاره شده دارای کولر، پنکه، تلفن و موکت و غیره می باشد در پایان مدت اجاره این امکانات به همان صورتی که در زمان عقد اجاره نامه بودند به موجر تحویل داده شوند.

سلامت این امکانات باید در لحظه تحویل منزل در اجاره نامه ذکر شود تا اگر هنگام تخلیه مورد خرابی مشاهده شد مستاجر آن را ترمیم و تعمیر کند یا جریمه خرابی وسیله را پرداخت نماید.