صفر تا صد قوانین فوتسال در یک مقاله!

  • انتشار: ۳۰ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83618

آشنایی با قوانین بازی فوتسال به طور حتم به شما کمک می کند دید بهتری به این بازی پر تحرک و محبوب در بین جوانان و علاقه مندان به توپ و میدان داشته باشید. فوتسال شباهت زیادی به فوتبال دارد با این تفاوت که فوتبال روی چمن یا زمین های خاکی بازی می شود اما فوتسال داخل سالن بازی می شود. فوتسال چون در محوطه کوچک تری بازی می شود در مقایسه با فوتبال پرتحرک تر است و به اصطلاح می توان آن را فوتبال سرعتی نامید. برخورداری از تکنیک های پایه، تاکتیک پذیری متفاوت و چرخش های ویژه از جمله نیازهای اساسی یک بازیکن فوتسال می باشد. فوتبال و فوتسال علی رغم شباهت های اساسی دارای برخی سیستم های هجومی و دفاعی و قوانین خاص خود می باشد.

قوانین بازی فوتسال
قوانین بازی فوتسال

اولین بازی فوتسال

اولین نکته در مورد قوانین بازی فوتسال، نگاهی اجمالی به تاریخچه این رشته ورزشی می باشد: براساس شواهد موجود، اولین بار فوتسال در شهر مونته ویدئوی اوروگوئه بازی شد، در سال ۱۹۳۰ میلادی، فوتبال ۵ نفره برای مسابقات جوانان در مسابقات YMCA توسط فردی به نام ژوان کارلوس سریانی پایه ریزی شد. از آن به بعد این رشته ورزشی به سرعت در کشورهای آمریکای جنوبی به ویژه برزیل رشد کرد و محبوب شد. بسیاری از بازیکنان مشهور و بزرگ فوتبال برزیل و جهان از جمله پله، زیکو، به به تو و برخی بازیکنان دیگر قبل از اینکه پا در مستطیل سبز فوتبال بگذارند، فوتسال بازی می کردند. فوتسال به سرعت در برزیل و دیگر کشورهای آمریکایی جنوبی رشد کرد و جهانی شد. امروزه مسابقات فوتسال از سوی فیفا در سراسر جهان برگزار می گردد.

قوانین بازی فوتسال

قوانین بازی فوتسال همان طور که گفته شد در بسیاری موارد با فوتبال تفاوت دارد. در این قسمت قوانین فوتبال سالنی مرور می شود؛

زمین فوتبال سالنی

در این بخش از قوانین بازی فوتسال به زمین بازی اشاره می شود؛ فوتبال سالنی در زمینی به ابعاد حداقل ۲۵ در ۱۵ متر یا حداکثر ۴۲ در ۲۵ متر بازی می شود. در مسابقات بین المللی این ابعاد به حداقل ۳۸ در ۱۸ و حداکثر ۴۲ در ۲۵ متر می باشد. پهنای خطوط کناره ها و وسط زمین ۸ سانتی متر، اندازه دایره وسط زمین ۳ متر، فاصله نقطه پنالتی تا خط دروازه ۶ متر، فاصله نقطه پنالتی دوم با خط  دروازه ۱۰ متر و اندازه یک چهارم دایره گوشه زمین(محل زدن کرنرها) ۲۵ سانتی متر می باشد.

اندازه دورازه ها

نکته دیگر در مورد قوانین بازی فوتسال اندازه دروازه هاست: طول دروازه فوتسال ۳ متر و ارتفاع آن ۲ متر می باشد. توپ فوتسال از چرم یا مواد مشابه ساخته می شود، محیط توپ حداقل ۶۲ و حداکثر ۶۴ سانتی متر است. فوتسال معمولا با توپ شماره چهار بازی می شود که بین ۳۹۰ تا ۴۳۰ گرم وزن دارد. وقتی توپ را از ارتفاع ۲ متری رها می کنید نباید بیش تر از ۶۴ سانتی متر و کمتر از ۵۵ سانتی متر از زمین جهش کند. فشار باد در توپ باید بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ گرم بر سانتی متر مکعب از سطح دریا باشد.

تعداد بازیکنان فوتسال

نکته بعدی در قوانین بازی فوتسال تعداد بازیکنان آن می باشد: هر تیم با ۵ بازیکن وارد زمین می شود و تعداد بازیکنان ذخیره نباید بیشتر از ۷ نفر باشد. دروازه بان تیم ها معمولا لباسی متفاوت نسبت به بازیکنان دیگر می پوشد. اگر تعداد بازیکنان یک تیم هنگام بازی بنا به دلایل مختلف به ۳ بازیکن برسد، بازی تعطیل می شود. تعویض ها در این رشته ورزشی نامحدود است و حتی دروازه بان نیز بدون اینکه بازی متوقف شود می تواند جای خود را با سایر بازیکنان عوض کند. تعویض ها باید از محل های مشخص برای هر تیم صورت گیرد.

وسایل بازیکنان فوتسال

در ادامه قوانین بازی فوتسال به وسایل بازیکنان در این رشته پرتحرک ورزشی می رسیم: هر بازیکن باید پیراهن ورزشی، شرت ورزشی، جوراب، ساق بند و کفش مخصوص فوتسال داشته باشد. پیراهن ها از ۱ تا ۱۵ شماره گذاری شده اند، شماره های پیراهن ها باید کاملا واضح و خوانا باشد. دروازه بان می تواند به جای شرت، شلوار ورزشی بپوشد. داشتن کفش برای بازیکنان اجباری است.

داوری در قوانین بازی فوتسال

داوری نیز بخش مهمی از قوانین بازی فوتسال می باشد. بازی فوتسال توسط یک داور اصلی، یک داور دوم، یک داور سوم و یک وقت نگهدار قضاوت می گردد. داور اصلی که سرداور نیز خوانده می شود اختیارات کامل در مورد اتفاقات حین بازی را دارد و در صورتیکه وقت نگهدار حضور نداشته باشد، زمان بازی نیز توسط داور اصلی لحاظ می شود. در صورتیکه بین داور  اصلی و داور دوم در مورد یک خطا اختلاف نظری وجود داشته باشد، تصمیم داور اصلی قابل اجراست. کمک داور  اصلی می تواند داور دوم را در صورت دخالت بی مورد از وظیفه معاف سازد. در صورت نبود وقت نگهدار داو دوم باید وقت را لحاظ کند.

وقت نگهدار

در قوانین بازی فوتسال، یادداشت زمان های تلف شده از اهمیت خاصی برخوردار است و این کار را وقت نگهدار انجام می دهد. وقت نگهدار در امتداد خط میانی و در منطقه تعویض بازیکنان قرار می گیرد. یادداشت تایم اوت ها، ۲ دقیقه زمان اخراج بازیکنان، دادن علامت تایم اوت به داوران، یادداشت ۵ خطای اول هر تیم و ثبت شماره گلزنان، بازیکنان اخراجی و اخطاری می باشد.

داور سوم

در قوانین بازی فوتسال، داور سومی نیز وجود دارد که به وقت نگهدار کمک می کند تا تعداد خطاهای انجام شده را ثبت کند(به ویژه ۵ خطای اول). توقف ها و دلایل آنها را ثبت می کند. شماره بازیکنان گلزن و اخطاری و اخراجی را یادداشت می نماید. از همه مهم تر در صورتیکه اتفاقی برای داور اصلی و داور دوم بیفتد، داور سوم جایگزین می شود.

قوانین بازی فوتسال

در این بخش از قوانین بازی فوتسال به وقت بازی اشاره می شود. فوتسال در دو نیمه ۲۰ دقیقه ای بازی می شود و مدت زمان استراحت بین دو نیمه ۱۵ دقیقه می باشد. هر تیم می تواند در هر نیمه یک تایم اوت درخواست کند. اما در بازی های حذفی در وقت اضافه تایم اوت وجود ندارد. پنالتی دوم بدون حضور دیوار دفاعی زده می شود و زمان صرف شده برای زدن ضربات پنالتی دوم که پس از ۵ خطای اول گرفته می شود به زمان اصلی بازی اضافه می گردد. در بازی هایی که نتیجه می بایست مشخص شود اما دو تیم در پایان دو نیمه به تساوی می رسند، دو وقت اضافی ۵ دقیقه ای لحاظ می گردد. برای اوقات اضافی ۵ دقیقه ای تایم اوتی وجود ندارد.

اینکه با قوانین بازی فوتسال آشنا شدید، بدون شک از تماشا یا بازی این رشته ورزشی پرتحرک لذت بیشتری خواهید برد و درصد جنجال روی اتفاقات هنگام بازی به حداقل خواهد رسید.