۵ قهرمان برتر تاریخ جام جهانی فوتبال

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78183

در این مقاله قصد داریم شما را با پنج قهرمان جام های جهانی فوتبال آشنا کنیم. اگر هوادار پر و پا قرص فوتبال هستید پس از جای تان جُم نخورید و برای دقایقی وبگردی را کنار بگذارید و با دقت این مقاله جذاب را بخوانید.

بدون شک جام جهانی فوتبال (FIFA World Cup) مشهورترین و پرمخاطب ترین رقابت ورزشی در تمامی جهان محسوب می شود. حتما شما هم یکی از بینندگان با اشتیاق چند دوره از بازی های جام جهانی بوده اید خاطرات زیادی از آن در خاطر دارید؛ خاطراتی از شکست ها، پیروزی ها، اشک ها و لبخندها.

با این حال همیشه خاطره انگیزترین لحظات جام جهانی مربوط به بازی فینال و قهرمان جام های جهانی می باشد. لحظاتی همچون گل جنجالی «جف هرست» به آلمان غربی که انگلیس را به قهرمان جام جهانی ۱۹۶۶ تبدیل کرد و پنالتی اشتباه «روبرتو باجو» که موجب بازماندن ایتالیا از جایگاه قهرمان در جام جهانی ۱۹۹۴ شد، هیچگاه از یاد و خاطره علاقه مندان فوتبال نمی رود.

قهرمان جام های جهانی

برزیل؛ بزرگترین قهرمان جام های جهانی

برزیل پنج نوبت قهرمان جام های جهانی فوتبال بوده است. برزیل تنها تیمی محسوب می شود که در همه جام‌ های جام جهانی فوتبال حضور داشته است. زردپوشان برزیلی در نخستین تجربه خود از حضور فینال رقابت های جام جهانی که در سال ۱۹۵۸ و در استادیوم راسوندا صورت گرفت با نتیجه پنج بر دو تیم قدرتمند سوئد را در خانه شکست داده و قهرمان جهان شدند. چهار سال بعد یعنی در سال ۱۹۶۲ نیز آن ها با غلبه بر ملی پوشان چکسلواکی برای دومین بار قهرمان جام های جهانی گردیدند.

قهرمانی های بعدی آن ها در جام جهانی فوتبال به ترتیب در سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۴ و ۲۰۰۲ صورت گرفت. از آخرین قهرمانی «سلاطین سامبا» بیش از ۱۷  سال گذشته است. هواداران «قناری کوچک» می بایست برای به دست آوردن ششمین قهرمانی خود حداقل سه سال دیگر انتظار بکشند تا شاید در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر موفق شودند مجددا جام طلایی فیفا را به برزیل  باز گردانند.

ایتالیا

کشور ایتالیا با سبک فوتبال ویژه ای که دارد و با توجه به لیگ حرفه ای سری آ همیشه یکی از شانس های ایستادن در جایگاه قهرمان جام های جهانی محسوب می شده است. از نظر آماری ایتالیا پس از کشور برزیل موفق ترین تیم ملی در تاریخ جام جهانی می باشد. تیم ملی ایتالیا ۴ بار در سال های ۱۹۳۴ و ۱۹۳۸ و ۱۹۸۲ و ۲۰۰۶ موفق شد به عنوان قهرمانی جام جهانی فوتبال دست یابد و در سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۴ هم به فینال راه یافته و مقام دومی جام جهانی را از آن خود کند.

مقام سومی جهان در جام جهانی ۱۹۹۰  و جایگاه چهارمی جهان در جام جهانی ۱۹۷۸ هم از دیگر نتایج درخشان تیم ملی فوتبال ایتالیا در تاریخ جام جهانی به شمار می آید. «لاجوردی ‌ها» در سال ۱۹۳۸ نخستین تیمی بودند که موفق گردیند از عنوان قهرمانی خود در جام جهانی دفاع نمایند و به علت شروع جنگ جهانی دوم، توانستند این عنوان قهرمانی را برای یک دوره شانزده ساله حفظ نمایند.

آلمان

آلمان بطور یقین یکی از موفق ترین تیم های ملی در تاریخ رقابت های جام جهانی و همچنین رقابت های بین المللی فوتبال محسوب می شود که در مجموع قهرمان جام های جهانی طی چهار دوره در سال های ۱۹۵۴ و ۱۹۷۴ و  ۱۹۹۰ و ۲۰۱۴ است. سه جام قهرمانی جام ملت های اروپا در سال های ۱۹۷۲ و ۱۹۸۰ و ۱۹۹۶  و یک قهرمانی در جام کنفدراسیون ها در سال ۲۰۱۷ از دیگر افتخارات «عقاب ها» به حساب می آید.

آخرین قهرمانی «یازده ملی ‌پوش» «سیاه‌ و سفید» در رقابت های جام جهانی فوتبال به حدود ۵ سال پیش باز می گردد. آن ها در فینال تماشایی این بازی ها به شکل خیره کننده ای از سد تیم فوق العاده قدرتمند آرژانتین گذشتند و برای چهارمین بار جام طلایی فیفا را همراه خود به خانه بردند.

آرژانتین

بدون تردید تیم ملی آرژانتین را می توان از نظر بهره بردن از مهاجمان درجه یک فوتبال جهان، بهترین و پرطرفدارترین تیم ملی دنیا به حساب آورد. آرژانتین چه در دوره ای که «دیگو مارادونا» و «خورخه والدانو» در آن توپ می زدند و چه در دوره کنونی که مهاجمانی همچون «لیونل مسی» و «سرخیو آگوئرو» را در اختیار دارد، محبوب ترین تیم جهان محسوب می شود.

با این وجود «سفید و آبی آسمانی ها» یکی از ناکام ترین تیم های تاریخ جام جهانی فوتبال نیز به حساب می آیند. «آلبی‌سلسته» تجربه پنج بار حضور در فینال جام جهانی را داشته است. این تیم در دو دوره در سال های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۶ بر جایگاه قهرمان جام های جهانی تکیه زد و جام طلایی فیفا را به آرژانتین برد. آخرین تجربه تلخ ملی پوشان تیم آرژانتین در فینال جام جهانی فوتبال به ۵ سال پیش باز می گردد که در ورزشگاه «ماراکانا» «ریو دو ژانیرو» در مقال آلمانی ها شکست خوردند و در جایگاه دوم جهان ایستادند.

اروگوئه؛ نخستین قهرمان جام های جهانی

تیم ملی اروگوئه در نخستین دوره های رقابت های جام جهانی فوتبال یکی از شاخص ترین و بهترین تیم های این بازی ها به حساب می آمد. حضور در فینال ۴ دوره ابتدایی جام جهانی و کسب دو عنوان قهرمانی این رقابت ها نشان دهنده عملکرد اعجاب انگیز تیم «آبی آسمانی» در این بازی ها می باشد.

ملی پوشان اروگوئه نخستین قهرمان جام جهانی نیز می باشند. آن ها در سال ۱۹۳۰ و در ورزشگاه «سنتناریو» «مونته ویدئو» پایتخت اروگوئه نخستین جام طلایی فیفا را از آن خود کردند و آن را در کشور خود نگه داشتند. آن ها بیست سال بعد و در فینال جام جهانی ۱۹۵۰ و با شکست برزیل در خانه خود در ورزشگاه ماراکانا موفق شدند دومین عنوان قهرمانی جهان را نیز در تاریخ ثبت کنند. با این حال آن ها در سال های گذشته چندان قدرتمند ظاهر نشدند و بهترین عنوان شان کسب مقام چهارمی در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بوده است.

دیگر کشورهای قهرمان جام های جهانی فرانسه (قهرمان جهان در سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۸) و انگلستان (قهرمان جهان در سال ۱۹۶۶) و اسپانیا (قهرمان جهان در سال ۲۰۱۰) می باشند.