قلب دوم چیست؟ [راهنمای کامل نگهداری و مراقبت از پاها]

  • انتشار: ۲۹ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78367

همه شما از وجود یک قلب در بدن خود آگاهید، اما اگر بخواهید بدانید قلب دوم چیست و چه وظایفی بر عهده دارد با ما در این مقاله همراه باشید تا مطالبی در این باره بخوانید.

شاید برای برخی افراد سوال باشد که قلب دوم چیست و دلیل نام گرفتن این عضو از بدن به عنوان قلب دوم چه چیزی می تواند باشد. در این به اهمیت این عضو حیاتی از بدن پرداخته شده است.

وظیفه قلب چیست

قلب، حیاتی ترین ماهیچه ای است که در بدن ایفای نقش می کند. این ماهیچه تقریبا به اندازه یک مشت بسته است. جای قلب در وسط سینه و کمی مایل به چپ می باشد.

وظیفه قلب پمپاژ خون دارای اکسیژن و مواد مغذی به تمام اعضای بدن می باشد. قلب انسان در هر روز صد هزار بار می زند و به اندازه پنج هزار گالون خون را در طول شبانه روز جریان در می آورد.

قلب از چهار حفره تشکیل شده است، دو حفره در قسمت بالای قلب (دهلیزها) مسئول دریافت خون می باشند و دو حفره نیز در پایین (بطن ها) مسئول تخلیه خون هستند.

قلب دوم چیست

برای این که بدانیم قلب دوم چیست جای دوری لازم نیست برویم. همین پایی که روزانه مسیرهای کوتاه و طولانی را با آن طی می کنیم به عنوان یکی از حیاتی ترین اعضای بدن و حتی قلب دوم یاد می شود.

همه اعضای بدن انسان نقش های کلیدی و مهمی بر عهده دارند. اما وظیفه پا به عنوان قلب دوم چیست؟ پای انسان نشانه سلامت و عدم سلامت کل بدن است. شما با کوچکترین تغییراتی در پای خود می توانید پی به وجود مشکلی در بدن تان ببرید.

قلب دوم چیست

تغییر رنگ پا، ایجاد تورم و زخم های مختلف، تغییرات دمای پا و… نشانگر وضعیت درونی بدن فرد است و خبر از کم و کیف سلامت افراد می دهد.

پس سعی کنید به هیچ عنوان از ظاهر پای خود که بیانگر سلامت و عدم سلامت شماست غافل نشوید و سعی در رعایت بهداشت پاهای خود داشته باشید.

دلیل سرما در قلب دوم چیست

شاید با افراد زیادی مواجه شده باشید که از سرمای کف و یا انگشتان پای خود شکایت می کنند. و به دنبال دلیل این هستند که چرا پای شان در موقعیت های مختلف گرم نمی شود.

در این حالت، شما با پوشیدن جوراب هم نمی توانید کمکی به گرم کردن پای خود بکنید. این وضعیت می تواند نشانه وجود برخی مشکلات در سیستم عمومی بدن شما باشد.

از دلایل عمده سردی انگشتان پا کاهش جریان خون در رگها می باشد. کم خونی یکی از دلایل سردی پای شماست. زمانی که مشکلی در دستگاه گردش خون شما به وجود آمده باشد معمولا از سرد شدن کف پا و یا انگشتان پای تان شکایت می کنید.

استعمال دخانیات، فشار خون بالا و یا بیماری های مرتبط با قلب نیز می توانند باعث اختلال در سیستم گردش خون در افراد شوند. کم کاری تیروئید و مشکلات دیابتی نیز می توانند یکی دیگر از دلایل سردی پای شما باشد.

دلیل درد قلب دوم چیست

اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید باید حتما به نشانه هایی که در تک تک اعضای بدن تان مخصوصا پایتان رخ می دهند توجه کنید.

اگر بعد از یک پیاده روی نسبتا طولانی در پاهای خود احساس درد می کنید، حتما دلیل آن را پیگیری کنید. زیرا پای شما به عنوان قلب دوم تان با نشان دادن هر واکنشی، می خواهد خبری از وضعیت درونی بدنتان بدهد.

درد در ناحیه پا بعد از طی مسیرهای نسبتا طولانی و یا ورزش های نسبتا سخت، ممکن است به دلیل ضعف و پوکی استخوان باشد.

تغییر رنگ در پا به عنوان قلب دوم چیست

گاهی اوقات انگشتان پا ممکن است دچار تغییر رنگ شوند. این تغییر رنگ ها بی دلیل صورت نمی گیرد. به وجود آمدن این وضعیت در پا و همچنین سرد شدن های کف پا می تواند نشانه سندرم رینود باشد.

پس نباید از کنار هر تغییر رنگی که در انگشتان پای شما رخ می دهد به سادگی بگذرید زیرا هر کدام از این تغییرات در وضعیت انگشتان پای شما ممکن است نشان دهنده یک بیماری یا مشکل داخلی باشد.

دلیل خارش پا و درد پاشنه

یکی از دلایل عمده خارش پا به عنوان قلب دوم چیست؟ خارش پا می تواند به دلیل بروز عفونت های قارچی باشد. گاهی اوقات این خارش ها می تواند به دلیل برخی حساسیت ها نیز به وجود بیاید، حساسیت های دارویی و یا حساسیت به مواد بهداشتی و شوینده ها.

این خارش ها ممکن است پا را دچار التهاب، خشکی و یا قرمزی کنند. پوست ناحیه خارش به احتمال زیاد دچار ضخامت شده و جوش هایی را نیز به همراه خواهد داشت.

درد پاشنه پا نیز می تواند یکی از دلایل التهاب باشد. این التهاب به دلیل این که پاشنه پا به یک ربات طولانی متصل است می تواند بسیار موجب آزار بیمار شود. این درد و ناراحتی هنگام بیدار شدن از خواب شدت بیشتری دارد.

در برخی موارد احساس درد در ناحیه پاشنه پا می تواند نشانه آرتروز نیز باشد. ورزش کردن بیش از اندازه و یا پوشیدن کفش نامناسب نیز ممکن است باعث بروز درد در این ناحیه شود.

گرفتگی عضلات پا

علت گرفتگی پا به عنوان قلب دوم چیست؟ شاید این سوال برای کسانی که دچار این معضل شده اند به وجود بیاید. در جواب این سوال باید بگوییم که، دردهای شدیدی که به یک باره اتفاق می افتد می تواند ناشی از اسپاسم عضلانی باشد.

این اتفاق ممکن است برای مدت چند دقیقه و یا بیشتر طول بکشد. یکی از دلایل اسپاسم پا می تواند خستگی فرد به دلیل ضعف جریان خون باشد.

کمبود برخی ویتامین ها مثل ویتامین دی و همچنین کم آبی بدن نیز می تواند موجب بروز این عارضه در افراد شود. گاهی اوقات این اتفاق برای خانم های باردار نیز ممکن است به وجود بیاید.

زمانی که یک خانم باردار دچار اسپاسم عضلانی در ناحیه پا می شود می توان تغییرات هورمونی و یا ناهنجاری در غدد تیروئید را عامل اصلی آن دانست.

لپ کلام این که: اعضای بدن شما اگر دچار تغییر و یا اختلال در کارکرد خود شدند باید جدی گرفته شده به سرعت به آن رسیدگی شود. مخصوصا پا که به عنوان قلب دوم، یکی از اعضای حیاتی بدن به شمار می رود.