قرار است هزاران نیروی داعش در شمال افغانستان استقرار یابند

  • انتشار: ۲۴ میزان ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 15947

جنرال دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری می‌گوید «برخی حلقات بیرونی و داخلی» براساس یک پروژه در پی انتقال ۷۵۰۰ جنگ‌جوی گروه داعش تا ماه حمل سال آینده به شمال کشور هستند.
آقای دوستم که عازم ولایت فاریاب شده شام گذشته در ولسوالی قیصار این ولایت در یک نشست خبری گفت که این تعداد جنگ‌جویان داعش چیچینی، ازبکستانی و تاجیکستانی اند که در حال حاضر در کشورهای سوریه، عراق، لبیا و لبنان در صفوف گروه داعش فعالیت دارند.
آقای دوستم گفته است: «انتقال داعشیان تاجیکستانی، ازبکستانی و چیچینی از کشورهای سوریه، عراق و لبنان در شمال افغانستان، یک پروژه است، اما این‌که به چه منظور و از کجا وارد شمال می‌شوند و در پی این پروژه چه هدفی نهفته است، معلوم نیست».
اگرچه آقای دوستم به‌صورت روشن از کدام کشور و یا کدام حلقاتی داخلی یاد نکرد اما گفته است: «حلقاتى داخلى و بیرونى در پى انتقال ۷۵۰۰ داعشى به شمال کشور اند».
به گزارش خبرگزاری جمهور، معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به برنامه انتقال این تعداد جنگ‌جوی داعش به شمال کشور خطاب مسئولان نیروهای امنیتی و فرماندهان خیزش مردمی گفته است که آمادگی کامل برای روبرو شدن با این جنگ‌جویان را داشته باشند.
جنرال دوستم در صحبت با رسانه ها نیز گفته است که براساس برخی گزارش‌های اطلاعاتی که به‌دستش رسیده، معلوم می‌شود اعضای گروه داعش برنامه دارند به شمال کشور منتقل شوند.
آقای دوستم گفته است گزارش‌های اطلاعاتی حاکی است که این افراد در نظر دارند از مسیر ولایت‌های بادغیس و بدخشان در شمال مستقر شوند.
او افزوده که مناطقی در بدخشان و بادغیس محل‌های استراتژیک هستند که در صورت استقرار این افراد می‌تواند مشکلات زیادی را برای افغانستان ایجاد کنند.
جنرال دوستم افزوده که این گزارش تاکنون برای افغانستان صد درصد قطعی نیست، ولی دولت افغانستان برای مقابله با آن تدابیر لازم را می‌گیرد.
او در مورد این‌که در پشت این برنامه چه کسانی قرار دارند گفته است که در اجرای این طرح ممکن است که شبکه‌هایی از «سازمان اطلاعات ارتش پاکستان» و همچنین بخش‌هایی از«نیروهای امنیتی یا غیرنظامی» افغانستان شرکت داشته باشند.
از سوی هم آقای دوستم گفته است که یکی از دلایل سقوط ولسوالی‌ها و ساحات مختلف خرید و فروش پاسگاه‌ها و تجهیزات آن به مخالفان مسلح است. او گفته است: «تانک، پیکا و مهمات هر کدام در بدل پول مشخص به مخالفان واگذار می‎گردد».
آقای دوستم که شماری از دادستان‌ها را نیز با خود به فاریاب برده، می‌گوید علت‌های سقوط غورماچ را بررسی خواهد کرد و تأکید می‌کند که عاملان سقوط این ولسوالی مجازات شده و نیروهایی که در برابر این گروه مقاومت کرده‌اند نیز تشویق می‌شوند.
ولسوالی غورماچ چند روز پیش به‌دست طالبان سقوط کرد. اکنون آقای دوستم وعده داده که به‌زودی این ولسوالی را از کنترل طالبان خارج می‌کند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟