قرار است اکلیل حکیمی بزودی به عنوان نامزد وزیر امور خارجه به پارلمان معرفی شود

  • انتشار: ۳۰ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 19862

بعد از حدود پنچ ماه از سلب صلاحیت تعدادی از وزیران کابینه حکومت وحدت ملی، اکنون گزارش هایی می رسد که قرار است، افرادی جدیدی به وزارت خانه های معادن و پترولیم، مالیه، زراعت، امور خارجه اقوام و قبایل و همچنین وزیر دولت در امور پارلمانی به پارلمان معرفی شود، در این بین قرار است اکلیل حکیمی به نامزد وزیر، وزارت امور خارجه معرفی شود.

گفتنی است که نرگس نهان به وزارت معادن و پټروليم؛ غلام جيلانى پوپل به وزارت ماليه؛ سليمان کاکر به وزارت زراعت، آبيارى و مالدارى؛ اکليل حکيمى به وزارت امور خارجه؛ غلام نبى فراهى به وزارت اقوام و قبايل؛ و غلام فاروق وردک به وزارت دولت در امور پارلمانى نامزد شده اند.

فعلاً خانم نهان فعال مدنى است، سليمان کاکر معاون مشاور شوراى امنيت ملى، اکليل حکيمى وزير ماليه، فراهى وزير دولت در امور پارلمانى، و وردک مشاور رييس جمهور است. غلام جيلانى پوپل قبلاً رييس ادارۀ ارگان هاى محلى بود.

به گزارش پژواک؛ امکان دارد که اين شش تن، در جريان يک هفته به حيث نامزد وزرا به ولسى جرگه معرفى شوند.

اين در حالى است که وزير دولت در امور پارلمانى، به اخذ راى اعتماد از پارلمان نياز ندارد.

پارلمان در ماه عقرب سال جارى، وزراى امور خارجه، کار و امور اجتماعى، فوايدعامه، معارف، ترانسپورت، مخابرات و تحصيلات عالى را به خاطرى سلب صلاحيت کرد که کمتر ازهفتاد درصد بودجۀ سالانۀ خود را مصرف کرده بودند.

وزراى کار و امور اجتماعى، وزارت امور خارجه و فوايدعامه، به نشست استيضاحيۀ پارلمان حاضر شده  و در مورد مصرف بودجه معلومات ارايه کرده اند؛ اما وزراى معارف، ترانسپورت، مخابرات و تحصيلات عالى، به جرگه حاضر نشده و در غياب سلب صلاحيت شدند.

حکومت، اين موضوع را به دادگاه عالی راجع کرد و گفت که  اين هفت وزير، تا اعلام فيصلۀ دادگاه عالی، به وظيفۀ خود ادامه داده مى توانند. دادگاه عالی فيصلۀ خود را تاکنون صادر نکرده است.

فعلا علاوه بر هفت وزارت يادشده، وزارت هاى اطلاعات و فرهنگ؛ سرحدات و قبايل؛ معادن و پطروليم نيز از سوى سرپرست اداره مى شود؛ چرا که عبدالبارى جهانى وزير اطلاعات و فرهنگ و داوودشاه صبا وزير معادن، از وظيفۀ خود استعفا داده و گلاب منگل وزير امور سرحدات و قبايل، به حيث مشاوروزير و والى ننگرهار انتخاب شده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟