قرارداد ساخت سرکی به طول 178 کیلومتر از دره صوف الی یکاولنگ با یک شرکت چینی به امضاء رسید

  • انتشار: ۲۰ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16852

دولت افغانستان قرارداد ساخت ۱۷۸ کیلومتر از جاده شمال-جنوب از طریق دره صوف ولایت سمنگان الی یکاولنگ در ولایت بامیان را با یک شرکت چینی امضا کرده است.

محمود بلیغ، وزیر فواید عامه افغانستان عصر روز گذشته (یکشنبه) هنگام امضای این قرارداد با حضور اشرف غنی، رئیس جمهوری گفت که این جاده از دره صوف در ولایت سمنگان تا یکاولنگ در ولایت بامیان ساخته می‌شود.

آقای بلیغ گفت که هدف اصلی ساخت این جاده گشودن راه ارتباطی بین شمال و جنوب کشور از طریق مناطق مرکزی افغانستان است که هزینه ۲۰۵ میلیون دلاری آن را بانک توسعه آسیایی می‌پردازد.

وزیر فواید عامه گفت که قرارداد احداث سرک یکاولنگ- دره صوف در سال ۲۰۱۴ به داوطلبی سپرده شد که به دلیل قیمت‎های بالا و هم‎چنان مشکلات تخنیکی تصمیم گرفته شد که پروژه مجدداً از روش تدارکاتی مقید به پیش برده شود.

دو شرکت چینایی و ترکی در این داوطلبی به رقابت پرداختند که نهایتا شرکت چینایی حاضر گردید که سرک مذکور را به هزینه ۲۰۴،۹ میلیون دالر احداث نماید، در این قرارداد نظر به نرخ‏های گذشته،۵۰ میلیون دالر صرفه جویی شده استکه برای وزارت فواید عامه دستآورد بزرگ می‎باشد.

او افزود که این جاده از دره صوف تا یکاولنگ به طول ۱۷۸ کیلومتر، عرض هفت متر با هشت پل بزرگ و ۱۹۴ پل کوچک به مدت سه‌ونیم سال (۱۲۷۸ روز) ساخته خواهد شد.

وزیر فواید عامه افغانستان گفت که شرکت راهسازی چین (CRBC) در رقابتی با چند شرکت دیگر، از جمله یک شرکت ترکیه‌ای برنده شناخته شده و مسئولیت اجرای این طرح را به عهده گرفته است.

آقای بلیغ گفت که بخش جاده شمال-جنوب از مزارشریف تا دره صوف قبلا به طول ۹۷ کیلومتر ساخته شده و از دره صوف تا یکاولنگ بخش دوم آن است.

به گفته او، بخش سوم این جاده به طول ۵۵۰ کیلومتر از یکاولنگ تا دایکندی، ارزگان و قندهار در نظر است که در آینده ساخته شود و بررسی آن به زودی آغاز خواهد شد.

مناطق مرکزی افغانستان، مناطقی کوهستانی اند که در آن ساخت‌وساز جاده‌ای هنوز بسیار ابتدایی است.

حکومت‌های پیشین افغانستان همواره وعده داده که جاده کابل-هرات را از طریق مناطق هزاره‌‌نشین می‌سازد، اما هنوز این وعده تحقق نیافته است.

وزیر فواید عامه افغانستان در مراسم امضای قرارداد ساخت جاده دره صوف-یکاولنگ گفت که دولت در نظر دارد جاده شرق به غرب از طریق مناطق هزاره نشین را نیز روی دست گیرد، اما زمان مشخصی را برای آغاز این طرح جاده‌ای بزرگ اعلام نکرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟