قدیمی ترین مدارگرد مریخ تاریخ ساز شد

  • انتشار: ۳ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 6666

خبرگزاری اطلس ـ  از مدارگرد شناسایی کننده مریخ موسوم به Mars Odyssey به عنوان  قدیمی ترین مدارگرد فعال ناسا در اطراف مریخ یاد می شود که همچنان زنده است به جمع آوری اطلاعات ارزشمند از این سیاره و انتقال آن به زمین ادامه می دهد.

بر اساس آنچه که ناسا اعلام کرده، این مدارگرد از زمان ورودش به مدار مریخ در ۲۴ اکتبر سال ۲۰۰۱ تاکنون ۱.۴۳ میلیارد کیلومتر به دور این سیاره چرخیده است.

این مدارگرد تاکنون توانسته دید کلی دانشمندان نسبت به مریخ را متحول کند. در این مدت دانشمندان علوم فضایی به تصور متفاوتی از مریخ نسبت به آنچه که تاکنون در نظر بسیاری از علاقمندان به این سیاره بوده دست یافته اند.

Mars Odyssey تاکنون ۲۰۸ هزار و ۲۴۰ تصویر مختلف از مریخ و توسط سیستم تصویربرداری حرارتی پیشرفته خود موسوم بهTHEMIS تهیه و راهی زمین کرده است.

بدون شک مهمترین کشف این مدارگرد را باید شناسایی مقادیر قابل توجهی رسوبات آب یخ زده در زیر سطح سیاره سرخ به شمار آورد.

همچنین این مدارگرد به تجهیزات پیشرفته آنالیز پرتوهای کیهانی مجهز است که به دانشمندان درخصوص تأمین بالاترین امنیت ممکن برای سلامت فضانوردان در سفرهای آتی به مریخ کمک زیادی می کند.

این کاوشگر ارزشمند همچنین باکیفیت ترین نقشه جهانی از مریخ را تهیه و راهی زمین کرده است. Mars Odyssey در سال ۲۰۱۴ بیش از هر زمان دیگری تاریخ ساز شد و آن زمانی بود که از نزدیکی دنباله دار Siding Spring در حین عبور از فاصله ناچیز ۱۳۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتری مریخ رد شد و اطلاعات مهمی از آن تهیه و در اختیار دانشمندان قرار داد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟