همه چیز درباره قدرت نظامی افغانستان/ تجهیزات کنونی ارتش افغانستان و پیشینه نظامی این کشور

  • انتشار: ۱۳ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74671

ارتش افغانستان که پشتوانه قدرت نظامی این کشور محسوب می‌شود با عنوان اردوی ملی افغانستان شناخته می‌شود.

قدرت نظامی افغانستان
قدرت نظامی افغانستان

افغانستان قبل از حمله آمریکا و همپیمانانش قدرت نظامی چندانی نداشت اما بعد از سال ۲۰۰۱ کشورهای عضو ناتو و درراس آن‌ها آمریکا به تقویت قدرت نظامی افغانستان پرداختند.

نیروهای نظامی افغانستان توسط و با نظارت نیروهای ناتو در کشور خویش آموزش می‌بینند و تشکیلات ارتش این کشور مطابق با استانداردهای نظامی کشورهای غربی طراحی شده‌است.

این خود باعث شده که این کشور به جای استفاده از اسلحه‌های روسی که در ده‌های قبل در افغانستان رواج داشت، به طرف استفاده از اسلحه‌های غربی برود.

قدرت نظامی افغانستان از ارتش نشات می‌گیرد که در کنار نیرهای پلیس و امنیت ملی نیروهای مسلح این کشور را تشکیل می‌دهند. این نیروی نظامی در سال ۲۰۰۲ تشکیل شد.

پیشینه قدرت نظامی افغانستان

در دوره ای که در کشور افغانستان تسلیحات مدرن وجود نداشت ساختار ارتش این کشور شامل لشکری بود دربردارندهٔ تیراندازان، پرتاب کنندگان نیزه، شمشیر زنان و محافظان و غیره.

تا زمان تیمورشاه درانی نیروی نظامی افغانستان نیرویی با ساختار دفاعی و حمله کننده بود ولی بعد از آن به یک نیروی صرفاً دفاعی تبدیل شد.

طی تاریخ نیروهای نظامی افغانستان در قالب قومیت‌ها و فاقد نظم ساختاری تعریف می‌شدند که کارکرد آن‌ها دفاع از سرزمین بوده‌است.

اما نیروی نظامی قومی و دارای ساختار برای نخستین بار توسط میرویس خان هوتک در قرن هجدهم تشکیل شد.

این نیروی نظامی با رهبری میرویس نیکه (۱۷۰۹–۱۷۱۵) با دشمن می‌جنگید و بعد از وی، پسرش شاه محمود هوتکی (۱۷۱۵–۱۷۲۵) کنترل آن را بدست گرفت.

نخستین نیروی نظامی نظام مند در افغانستان که شامل بخش‌های توپچی، سواره و پیاده‌نظام بود طی سال‌های ۱۷۴۷ تا ۱۷۷۲ در دوره حکومت احمد شاه درانی شکل گرفت.

احمد شاه فرمانده و جنگاور شجاعی بود که طی سال‌های پادشاهی نادر شاه افشار توانمندی جنگی فراوانی بدست آورده بود.

او پایه‌های دولتی منظم و مترکز را با کمک ارتشی قدرتمند در افغانستان بنا نهاد. سردار محمد جهان خان پوپل زهی فرماندهی آن را در دست داشت.

ارتش نیرومند احمد شاه درانی بعد از مرگ او به بخش‌های مختلفی تقسیم شد و به وسیله فرزندان وی در جنگ‌های داخلی استفاده شد.

نیروی نظامی دوران «احمد شاه بابا» از یک نیروی نظامی دائمی و سپاهی قومیتی شکل گرفته بود. این ارتش بارها به هندوستان لشکر کشید و پانی پات را تصرف نمود.

قدرت نظامی افغانستان
قدرت نظامی افغانستان

قدرت نظامی افغانستان

ارتش جمهوری اسلامی افغانستان تحت عنوان اردوی ملی در سال ۱۳۸۲ و به کمک دولت آمریکا شکل گرفت و هر سال به واسطه کمک‌های کشورهای خارجی توسعه پیدا کرد.

پیش‌بینی می‌گردد در آینده نزدیک ساختار آنها از نظر میزان نیروها، کارکنان، تسحیلات نظامی بهتر گردد. در سال ۲۰۱۳ میزان نفرات ارتش جمهوری اسلامی افغانستان تعداد ۴۰۰.۰۰۰ نفر بوده‌است که برابر است با استعداد ارتش پاکستان.

بدنه اصلی ارتش افغانستان از ۶ لشکر تشکیل می‌شود:

لشکر ۲۰۱ کابل: لشکر کابل در حقیقت لشکر اساسی ارتش افغانستان است که بهترین و آموزش دیده‌ترین افراد ارتش افغانستان در این بخش هستند. این لشکر از سه تیپ شکل گرفته‌است.

تیپ اول آن در کابل مستقر است، تیپ دوم آن که تنها تیپ مجهز به نفربرهای ام۱۱۳ است در پل چرخی مستقر است و نهایتاً تیپ سوم آن در جلال‌آباد مستقر است.

تیپ اول مأموریت پاسداری از شخصیت‌ها و افراد بلندپایه سیاسی را برعهد دارد. مأموریت کلی این لشکر حفاظت از قسمت‌های شرقی کشور افغانستان است.

لشکر ۲۰۳ گردیز: این لشکر دارای دو تیپ است. نخستین تیپ آن در قسمت‌های پکتیکا و پکتیا استقرار دارد و تیپ دیگر در قسمت‌های غزنی و اطراف آن استقرار یافته‌است.

لشکر ۲۰۵ قندهار: لشکر قندهار نیز از جمله لشکرهای خوب و آموزش دیده ارتش است. این لشکر داری چهار تیپ است که در بخش‌های قندهار، اورزگان، زابل و کوته استقرار دارد. گردان‌های کماندویی تیپ چهار این لشکر برای عملیات‌های ویژه در بیابان آموزش دیده‌اند.

لشکر ۲۰۷ هرات: لشکر هرات از دو تیپ شکل گرفته‌است و تیپ اول آن در هرات استقرار یافته و تیپ دیگر در فرح آباد است. این لشکر دارای هشت بالگرد میل روسی است و همچنین دارای گردان‌های کماندویی است که تحت نظر تیب فرح آباد به انجام وظیفه می‌پردازند.

لشکر ۲۰۹ مزار شریف: لشکر مزار شریف مشکل از دو تیپ است. تیپ اول آن در مزار استقرار یافته و تیپ دیگر در منطقه قندوز است. تیپ دوم این لشکر دارای گردان‌های ویژه فنی مهندسی است. این لشکر به‌طور ویژه و کامل توسط نیروهای آلمانی آموزش می‌بیند.

لشکر ۲۱۵ لشکرگاه: لشکر۲۱۵ لشکر گاه در پایان سال ۲۰۰۹ در ولایت هلمند شکل گرفت و محل استقرار آن شهر لشگرگاه می‌باشد این لشکر فعلاً دارای یک تیپ می‌باشد و به زودی تیپ دیگری نیز بدان افزوده خواهد شد. این لشکر مستقیماً به وسیله نیروهای نظامی آمریکا آموزش می‌بیند.

قدرت نظامی افغانستان
قدرت نظامی افغانستان

تجهیزات مورد استفاده در ارتش افغانستان

ارتش افغانستان دارای نفربرهای کهنه بی آر دی ام-۲ و بی‌ام‌پی-۱ و بی‌ام‌پی-۲ است این نفربرها به میزان نامشخصی در دست ارتش این کشور قراردارد.

علاوه بر این به میزان ۶۳ عدد نفربر ام۱۱۳ در دست ارتش است که توسط آمریکا به ارتش داده شده‌است. این نفربرها در دست تیپ مکانیزه لشکر ۲۰۱ کابل است.

علاوه بر این قریب به ۷۵۰۰ دستگاه خودروی سبک هامر آمریکایی نیز به ارتش افغانستان داده شده‌است که به وسیله همه تیپ‌های این کشور استفاده می‌شوند. تانک‌های موجود در ارتش افغانستان همان تانک‌های قدیمی تی۵۵ و تی۶۲ هستند که به هیچ وجه بهبود نیافته و با همان آپشن‌های سی سال پیش در حال فعالیت هستند.

توپخانه ارتش مشتکل از راکت‌اندازهای ب‌ام-۲۱ گراد، کاتیوشا و توپ‌های ام۱۱۴ و آ۱۸۲ است. علاوه بر این تعداد بسیار کمی توپ‌های ام۱۹۴۳ و ام۱۹۳۷ و ام۱۹۳۸ نیز در اختیار ارتش است.

تجهیزات انفرادی ارتش شامل اسلحه دستی توکو (توکارف تی تی ۳۳) و ماکاروف و استچکین است. اسلحه‌های هجومی ارتش عبارتند از تفنگ‌های آفتامات کلاشنیکف ۴۷ و آفتامات کلاشنیکف ۷۴. اما تفنگ سازمانی ارتش ام۱۶ است که به میزانی ۱۰۰ هزار قبضه از آن در اختیار ارتش است.

در ارتش افغانستان تیربارهای ام۲۴۹ و ام۲۴۰ و پی‌کا و آرپی‌کا و ام۲ و دوشکا نیز وجود دارد اما بیش از همه تیربارهای آمریکایی در ارتش به کار گرفته می‌شود. اسلحه تک تیرانداز به کار گرفته شده در ارتش دراگانف و ام۲۴ است. تجهیزات ضدتانک ارتش سیستم ضدتانک میلان و آرپی‌جی ۷ است. علاوه بر این در ارتش خمپاره اندازهای ۶۰ و ۸۱ نیز وجود دارد.

کامیون‌های به کار گرفته شده در ارتش کامیون‌های ام‌وی۷۰۰۰ و کامیون‌های سبک هندی می‌باشند. تسحیلات ضدهوایی ارتش عبارتند از ضدهوایی‌های ۲۳ میلیمتری در انواع مختلف و تیربارهای ۱۴٫۵ میلیمتری کی‌پی‌وی. ناگفته نماند موشک‌های دوش پرتاب استینگر نیز در ارتش افغانستان موجود است.

نیروی هوایی افغانستان نیز حدود هفت هزار پرسنل دارد و از ۳۵ هواپیما از انواع آموزشی و ترابری و ۵۲ هلیکوپتر چندمنظوره، سبک و تهاجمی بهره می‌برد. هواپیماهای نیروی هوایی افغانستان شامل ۱۵ هواپیمای ترابری سبک سی-۲۷، ۱۴ هواپیمای آموزشی سسنا-۱۸۲ و ۶ هواپیمای سسنا-۲۰۸، و ۲ جت آموزشی آلباتروس-۳۹ و ۲۰ هواپیمای پشتیبانی هوایی امبرائر سوپر توکانو و ۴ هواپیمای ترابری سی-۱۳۰ است.

هلیکوپترهای نیروی هوایی افغانستان نیز شامل ۶ هلیکوپتر تهاجمی میل-۳۵، ۶ هلیکوپتر سبک چندمنظوره ام‌دی-۵۳۰ هیوز و ۴۰ هلیکوپتر چندمنظوره میل-۱۷ و ۱۶ هلیکوپتر چندمنظوره و ترابری تاکتیکی سیکورسکی یواچ-۶۰ بلک هاوک می‌باشد.