قدرت بمب هسته ای و شعاع حرارت آن چقدر است؟

  • انتشار: ۲۱ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 81027

قدرت بمب هسته ای موضوعی است که می تواند خواب را از چشمان تمام ساکنان روی زمین بپراند. با افزایش تنش ها و جنجال های سال های اخیر میان قدرت های هسته ای دنیا از جمله امریکا و کره شمالی، بشر امروز بیش از هر زمان دیگری حیات خود و تمام موجودات این کره خاکی را در معرض نابودی می بیند.

محاسبات تازه انجام شده نشان می دهد پرتاب تنها یک موشک دارای کلاهک هسته ای توسط کره شمالی کافی است تا پس از چهل دقیقه صدها هزار نفر در ایالت منهتن امریکا کشته شوند. همین طور هیچ کس حادثه تلخ هفتاد سال پیش که در آن ایالات متحده دو شهر هیروشیما و ناکازاکی ژاپن را با بمب های اتمی هدف قرار داد و نزدیک به ۱۲۹ هزار انسان را به کام مرگ کشاند را فراموش نکرده است. عواقب منفی ناشی از پرتاب بمب هسته ای در این دو شهر هنوز ژاپنی ها را رها نکرده است: تشعشعات ناشی از این بمب ها با تأثیر منفی روی دی ان ای ژاپنی از یک نسل به نسل دیگر منتقل شده و هنوز فرزندان ناقص در خانواده های این کشور به  دنیا می آیند.

قدرت بمب هسته ای و احتمال از بین بردن نسل بشر

قدرتت بمب هسته ای بر اساس بررسی های تازه انجام شده در حال حاضر به مراتب بیشتر از بمب های هسته ای که برای آخرین بار در جنگ جهانی دوم توسط آمریکا علیه ژاپنی ها استفاده شد، می باشد. ۱۵ هزار کلاهک هسته ای که اکنون در اختیار کشورهای قدرتمند دنیا قرار دارد با کلاهک های هسته ای استفاده شده در جنگ جهانی دوم قابل مقایسه نیست و قدرت تخریب آنها چندین برابر شده است. سردمداران کشورهای صاحب کلاهک های اتمی اگر در تقابل با یکدیگر وارد جنگ هسته ای شوند، باید فاتحه کره زمین و ساکنان آن از انسان تا حیوان و هر جنبنده دیگر را خواند.  

قدرت بمب هسته ای تابع شرایط محیطی

صحبت در مورد قدرت بمب هسته ای کافی ست که من و شما حداقل برای مدتی خواب راحت نداشته باشیم، به ویژه اینکه در مانورهای نظامی ارتش پاکستان می بینیم که کلاهک های اتمی روی ماشین های معمولی حمل می شوند. قدرت یک بمب هسته ای را اما به صورت یک عامل جدای از شرایط دیگر نمی توان محاسبه کرد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که قدرت انفجار و تخریب بمب های هسته ای به شرایط آب و هوایی زمان رها کردن بمب، زمان انفجار در طول روز و وضعیت جغرافیایی مکان مورد حمله بستگی دارد.

قدرت بمب هسته ای

نکته دیگر در پیش بینی قدرت تخریب بمب های هسته ای انفجار آن در زمین یا هوا می باشد. نیز گفته شده پوشیدن لباس سفید توسط انسان هایی که نزدیک محل انفجار زندگی می کنند می تواند در دفع تشعشعات گرمایی مفید واقع شود. اولین نشانه انفجار یک بمب هسته ای کوری موقتی است که انسان های محل قربانی با آن روبرو می شوند. حدود ۳۵ درصد انرژی یک بمب هسته ای هنگام انفجار به صورت تشعشعات حرارتی تبدیل می شود که با سرعتی برابر سرعت نور حرکت کرده و مثل یک فلاش خیره کننده از گرما و حرارت به چشمان انسان برخورد و سبب کوری موقتی می گردد.

بمب هسته ای و کوری موقت

در توضیح بیشتر قدرت بمب هسته ای گفته شد که کوری موقت اولین تأثیر منفی انفجار می باشد. براساس محاسبات علمی انجام شده اگر یک بمبه هسته ای به وزن یک مگاتن در روز منفجر شود، می تواند چشمان کسانی که در فاصله ۲۱ کیلومتری محل انفجار زندگی می کنند را به طور موقت کور کند. اگر این بمب در شب منفجر شود، کوری موقت در چشمان افرادی که در فاصله ۸۵ کیلومتری محل انفجار هستند ایجاد می شود.

بمب هسته ای، یک کباب پز فوق العاده

نکته دیگر در مورد قدرت بمب هسته ای گرمای شدیدی است که هنگام انفجار تولید می گردد. محاسبات علمی اخیر نشان می دهد تا فاصله ۱۱ کیلومتری از محل انفجار سوختگی درجه یک در افراد ایجاد می شود. به همین ترتیب سوختگی درجه سه در تمام کسانی که در فاصله ۸ کیلومتری از کانون انفجار قرار دارند رخ می دهد، به عبارت ساده تر در سوختگی درجه سوم ناشی از انفجار یک بمب هسته ای ۲۴ درصد کل بدن می سوزد و اگر سریع مداوا نشود، سبب مرگ می گردد. تمام این محاسبات در حالی است که گرمای تولید شده در نزدیکی محل انفجار بمب هسته ای سیصد برابر بیشتر از دمای لازم برای تبدیل بدن انسان به خاکستر می باشد. دمای انفجار هسته ای شهر هیروشیما در حدود ۵۴۰ هزار درجه فارنهایت معادل ۳۰۰ هزار درجه سانتی گراد بود.

قدرت بمب هسته ای و طوفان شدید

نکته تکان دهنده بعدی در مورد قدرت بمب هسته ای، بادها و طوفان شدیدست که هنگام انفجار به وجود می آید. هنگان انفجار یک بمب هسته ای هوا از کانون انفجار دور شده یک تغییر ناگهانی در فشار هوا به وجود می آید: این فشار قوی اشیاء را همچون کاغذ مچاله کرده ساختمان ها را درهم می کوبد. محاسبات نشان داده که در صورت انفجار یک بمب هسته ای یک مگاتنی نیرویی معادل ۱۸۰ تن به ساختمان ها واقع در فاصله شش کیلومتری وارد می شود و سرعت باد ایجاد شده به ۲۵۵ کیلومتر در ساعت می رسد. در شعاع یک کیلومتری محل انفجار بمب فشار چهار برابر بیشتر از فاصله شش کیلومتری ست و سرعت باد ۷۵۶ کیلومتر در ساعت می باشد. در  این صورت حتی  اگر انسان در برابر باد بتواند مقاومت کند، فروریختن ساختمان ها آنها را از پای در خواهد آورد. انسان های محل انفجار حتی اگر از تمامی عوامل مرگبار ذکر شده جان سالم به در ببرند، از بیماری های ناشی از گردوغبار انفجار یک بمب هسته ای که مستقیما روی دی  ان ای آنها می نشیند هرگز رها نخواهند شد.

به هرصورت قدرت بمب هسته ای ترکیب ناخوشایند و دلهره آوری ست. وقتی متوجه می شویم که ۱۵ هزار کلاهک اتمی که در اختیار کشورهای قدرتمند قرار دارد به مراتب قدرت مند تر از بمب های استفاده شده در جنگ جهانی دوم هستند بدون شک خواب از چشمانمان می پرد. وقتی یک بمت اتمی یک مگاتنی این همه تخریب می کند، بمب های اتمی چند مگاتنی با نسل بشر چه خواهد کرد؟!