مراقب خرید گوشی های کارکرده باشید!

  • انتشار: ۱ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 108113

یکی از پدیده های ناخوشایندی که در بازار ایران رایج شده فروش گوشی  های دست دوم خارجی به عنوان گوشی های نو می باشد. گوشی های مرجوعی یا دست دوم از خارج ایران به نام گوشی های نو وارد بازار شده فروخته می شود.

گوشی های مرجوعی را به عنوان نو نخرید
گوشی های مرجوعی را به عنوان نو نخرید

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فروش گوشی های مرجوعی و حتی دسته دوم به جای گوشی های نو در بازار ایران با ما در خواندن این مطلب همراه شوید:

گوشی های رفرش بهانه ای برای فروش گوشی های دسته دوم

امروزه در بازار موبایل ایران یک اصطلاحی مرسوم شده به نام «گوشی های رفرش». البته اصلا اصطلاح «ریفربیشد» می باشد.

ماجرا از این قرار است که در کشورهای صنعتی و تولید کننده دستگاه های موبایل و در بازار الکترونیک دنیا این اصطلاح به معنای بازسازی یک کالا در کارخانه اصلی می باشد.

به عبارت دیگر کالاهای الکترونیکی از جمله موبایل وقتی وارد بازار می شود، ممکن است برخی نارسایی ها و مشکلات فنی داشته باشد بنابراین کالای معیوب به کارخانه اصلی بازگردانده شده تعمیر می گرد و سپس با قیمت پایین تر در بازار فروخته می شود.

گوشی های نو که دارای اشکال جزئی می باشند پس از تعمیر توسط شرکت مادر با قیمت کمتر در بازار فروخته می شود. این امر در خارج از ایران تخلف محسوب نمی شود چون به مشتری گفته می شود که کالای مربوطه نوسازی شده است.

مشکل از جایی آغاز می شود که این گوشی های نوسازی شده پس از ورود به ایران به اسم گوشی های نو فروخته می شود. داستان از این هم تلخ تر شده حتی گوشی های دسته دوم به جای گوشی نو به مشتری تحمیل می گردد.

مفهوم دقیق ریفربیشد

اصطلاح ریفربیشد در اصل به معنای بازسازی یا نوسازی یک کالای الکترونیک از جمله گوشی موبایل می باشد. کالاهای عرضه شده به بازار ممکن است اشکالات جزئی داشته باشد و به تولید کننده مرجوع گردد.

کارخانه تولید کننده پس از رفع اشکال فنی یا اشکال ظاهری گوشی را دوباره به بازار عرضه کرده برجسپ ریفربیشد را روی آن می چسپاند. این اصطلاح نشان می دهد که یک گوشی موبایل قبل از اینکه استفاده شود به گوشی دسته دوم تبدیل شده است.

گوشی های مرجوعی را به عنوان نو نخرید
گوشی های مرجوعی را به عنوان نو نخرید

مزیت این نوع گوشی ها این است که قیمت پایین تری دارد در حالیکه از گوشی ها نو همنوع خود چیزی کم نمی آورد. کارخانه مادر در یک سیاست صادقانه مشکل جزئی گوشی را رفع کرده مجدد تست نموده به بازار عرضه می کند و مشتری نیز هنگام خرید از اوضاع مطلع است.

مشکل از جایی شروع می شود که مفهوم ریفربیشد در کشورهای مختلف متفاوت است. در کشورهای صنعتی یک اشکال ظاهری در گوشی می تواند آن را به کارخانه برگردانده گوشی را ریفربیشد کند چون در این کشورها به مشتریان احترام خاصی گذاشته می شود.

در برخی کشورهای دیگر اما مشکل فنی مادربرد یا قطعات اصلی دستگاه سبب ریفربیشد شدن دستگاه می گردد.

نام های دیگر برای گوشی های رفرش

در برخی کشورهای برای کمک به مشتری در کنار واژه ریفربیشد از اصطلاحات دیگری همچون «استفاده شده، در حد نو، تعمیری و تعمیر اساسی» نیز استفاده می شود.

کالای رفرش در کل در مقایسه با کالای اصلی وارانتی به مراتب کمتری دارد: در حد ۲ تا ۳ ماه ضمانت. البته نوسازی کالاها توسط شرکت مادر تحت شرایط خاص خود انجام می شود.

«عودت کالا توسط مشتریان، نقص ایجاد شده در کالا هنگام تولید، خط و خش و نقایض ظاهری کوچک، نقص به  علت ماندن طولانی در انبار، نقص به علت حمل کالا» از جمله شرایطی ست که کارخانه گوشی ها را نوسازی می کند.

فروش کالاهای ریفربیشد در کشورهای مختلف قوانین خاص خود را دارد که فروشنده را ملزم می سازد توضیحات لازم را به خریدار بدهد.

در ایران اما به دلیل عدم کنترل  و وارد شدن این گوشی ها به صورت قاچاق در بسیاری موارد گوشی های رفرش به عنوان گوشی نو به مشتری فروخته می شود.

فروشندگان شیاد و مشتریان بی خبر

به طور کلی کشورهای جهان سوم یا کشورهای در حال توسعه بهترین مکان ها برای فروش گوشی های رفرش و دسته دوم می باشد.

در برخی از این کشورها از جمله ایران که گوشی های به صورت قاچاق وارد می شود، فروشندگان شیاد برای سود بیشتری گوشی های رفرش را به جای گوشی های نو به مشتریان می فروشند و حتی مواردی مشاهده شده که گوشی های دسته دوم به جای نو فروخته می شوند.

عدم اطلاع مشتریان از اوضاع جاری داستان را تلخ تر می کند و مشتری قربانی ترفندهای فروشندگان شیاد می شوند.

گوشی های مرجوعی را به عنوان نو نخرید
گوشی های مرجوعی را به عنوان نو نخرید

گران فروشان و ارزان فروشان مشکوک

فروش گوشی های رفرش در بازار ایران با دو سیاست انجام می شود: در مورد اول فروشندگان چنان قیمت را بالا می گویند که مشتری شک نکند گوشی رفرش است و در حالت دوم فروشنده آنقدر قیمت گوشی را ارزان می گوید که مشتری از خود می پرسد مگر می شود این گوشی را اینقدر ارزان خرید.

هر دوی این حالت به دلیل ضعف در نظارت از بازار گوشی های موبایل صورت می گیرد. از آنجایی که هیچ فروشنده ای در ایران به مشتری نمی گوید که یک گوشی رفرش را دارد می خرد، خود مشتری باید اطلاعات لازم را داشته باشد و گول فروشندگان سودجو را نخورد.

هنگام خرید گوشی به ویژه حواستان باشد که فروشنده بلافاصله محافظ روی گوشی تان نگذارد یا با نصب گارد عیب و اشکال های ظاهری گوشی را پنهان نماید.

چگونه گول فروشندگان شیاد را نخوریم

همان طور که گفته شد در بازار گوشی ایران فروشندگان شیادی هستند که گوشی های ریفربیشد یا همان رفرش  و حتی گوشی ها دسته دوم را به جای گوشی نو به مشتریان می فروشند. برای در امان ماندن از شر این مشتریان و شناسایی گوشی های رفرش بهتر است یکی از راه های زیر را امتحان کنید:

شماره سریال گوشی را یادداشت کرده در سایت سازنده گوشی وارد کنید. بیشتر کارخانجات مادر اطلاعات لازم در مورد نو بودن یا رفرش بودن گوشی ها را به شما می دهد.

البته این راه هم خیلی مطمئن نیست چون برخی شرکت های عرضه کننده سرور، سریال محصولات اصلی را روی قطعات و گوشی های رفرش کپی می کنند.

روی کالاهای رفرش معمولا یک برچسپ زرد یا قرمز چسپانده می شود که در قسمت پشت کالا یا روی جعبه آن قابل مشاهده است. روی این برچسپ نوشته شده «ریفربیشد». البته کندن این برچسپ برای فروشندگان متقلب کار چندان سختی نیست.

به هر صورت خریدن یک گوشی خوب هیجان خاص خود را دارد اما اگر متوجه شوید که یک گوشی رفرش یا حتی دسته دوم را به جای نو خریده اید داستان خیلی تلخ می شود.