قانون کشور یهود در سرزمین های اشغالی و واکنش ها به آن

  • انتشار: ۳ اسد ۱۳۹۷
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 45508

چندی قبل کنست رژیم اسرائیل قانون دولت یهود را تصویب کرد. تصویب این قانون با واکنش های زیادی در جهان روبرو بوده است.

رژیم ‌صهیونیستی با تصویب قانون دولت یهودی خود را در محاصره قرار داد، چرا که مقاومت قهرمان فلسطین را در مقابل خود می‌بیند و می‌بیند که ملت‌های عربی تلاش‌های صورت گرفته برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تسلیم شدن در برابر این رژیم را نمی‌پذیرند.

با وجود اعمال و تصویب تمامی قوانین نژادپرستانه، تمامی مسیرها به سمت فروپاشی رژیم صهیونیستی پیش می‌رود. قانون یهودیت دولت که اخیراً در کنست رژیم صهیونیستی تصویب شد، فرصت بی‌نظیری برای محاصره رژیم صهیونیستی و خارج کردن آن از تمامی سازمان‌های بین المللی فراهم می‌کند. شبکه الجزیره در مقاله‌ای با اشاره به این موضوع، برخی سیگنال‌ها و نکات مربوط به این قانون را مورد توجه قرار داده است: قانون اجماع رژیم صهیونیستی بر پایه مبانی و اهداف بزرگ:رویکرد یهودیت دولت اسرائیل، رویکردی قدیمی است که اجرای آن به صورت تدریجی دنبال می‌شود و مورد اجماع گروه‌های مختلف راستگرا و چپ‌گرا در سرزمین‌های اشغالی قرار دارد. آنها رویکردهای خود را منسجم با ماهیت این رژیم استعماری قرار داده‌اند.

در همین رابطه کنست رژیم صهیونیستی در 19 جولای 2018 با موافقت 62 نماینده و مخالفت 55 تن دیگر و 2 رأی ممتنع، قانون یهودیت دولت اسرائیل را به تصویب رساند و آن را به عنوان یک مبنای قانون اساسی قرار داد. به این ترتیب امکان تغییر این قانون جز در صورت تصویب قانون اساسی دیگری با رأی اکثریت اعضای پارلمان وجود ندارد.

در همین حال در گزارش های غیر رسمی گفته شده که سرگی وادیماویچ کیرپیچنکا سفیر روسیه در مصر در حاشیه یک مهمانی خصوصی با حضور تعدادی از خبرنگاران نسبت به مصوبه اخیر کنست اسرائیل تحت عنوان “اسرائیل برای یهودی ها” واکنش نشان داد.

او گفت: “به نظر من در حال حاضر نگاه قومی و نژاد پرستانه در اسرائیل حکم فرما بوده و این قانون عملا چیزی را تغییر نخواهد داد، فقط تنها آن چیزی که قبلا در اعماق شناور بوده به سطح آن خواهد آمد و نمایان خواهد شد و این سرآغاز بحران جدید در فلسطین است”.

با توجه به سفر دو روز پیش لاوروف به تل اویو و تبلیغات گسترده مبنی بر تبعیت مسکو از اراده اسرائیل در بلندیهای جولان، به نظر میرسد اظهارات سفیر روسیه در مصر حاوی پیام تهدید مسکو به اسرائیل قلمداد شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟