قانون حجاب در کدام کشورها وجود دارد؟

  • انتشار: ۲۹ حمل ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 107950

در سراسر دنیا قوانینی که به حجاب و لباس پوشیدن مربوط می شود به شکل قابل توجهی با یکدیگر تفاوت دارند. در حقیقت  در اغلب کشورها در خصوص این که چه نوع لباسی باید عموم افراد جامعه بپوشند، قانون مدونی وجود ندارد.

قانون حجاب در  کدام کشورها وجود دارد؟
قانون حجاب در کدام کشورها وجود دارد؟

ولی با این وجود با گذری به نوع پوشش منع ‌شده در قوانین برخی کشورها می‌توان به شکل غیرمستقیم به نوع پوشش متداول این کشورها دست یافت. در اغلب کشورها، تشخیص تخلف در این زمینه به رأی قاضی مربوطه بر می گردد.

اما در اسلام و کشورهای اسلامی حجاب و پوشش زنان به عنوان یکی از دستورات اکید اسلام به شمار می رود. در دیگر ادیان الهی نیز چنین دستوری وجود داشته است.

در قرآن مجید و بسیاری از روایات، محدوده‌ی حجاب به این شکل بیان شده است که زن در برابر نامحرمان تنها می ‌تواند صورت و دو کف دست خود را آشکار کند.

بنابراین شرعی و قانون‌مند شدن حجاب هیچ ارتباطی به حکومت‌ها و نظام‌های اسلامی و غیر اسلامی ندارد. حجاب تا آن‌جا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی حق دخالت در آن را ندارد.

اما زمانی که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران مرتبط می شود، حکومت و حاکم می‌تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، رعایت حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید؛ به دلیل این که بی‌ حجابی از محرمات در دستگاه اسلام محسوب می‌گردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است.

و هر آنچه بر عهده‌ی همه‌ی حکومت‌ها و نظام‌های اسلامی است، اجرای کامل و دقیق دستورات اسلام است که در اغلب کشورها و دول اسلامی در این زمینه قدمی برداشته نمی شود.

با این وجود که حجاب و نوع پوشش زنان حتی در کشورهای اسلامی قانون نیست و افراد آزادی این را دارند که به صلاحدید خود حجاب داشتن یا نداشتن را انتخاب کنند اما با این وجود برخی معدود از کشورهای اسلامی از جمله کشور خودمان ایران رعایت حجاب را در کشور خود اجباری اعلام کرده‌اند.

عربستان

یکی از کشورهایی که تا مدت های مدید در خصوص حجاب و اجبار آن قانون نوشته شده داشتند می توان کشور عربستان را نام برد.

در این کشور علاوه بر حجاب اجباری قوانین و محدودیت های فراوانی برای زنان وجود داشت که طی تصمیمی جدید توسط ولیعهد جدید اغلب این محدودیت ها از جمله حجاب اجباری برداشته شد.

چندی پیش در جدید ترین اتفاقات و تحولات عربستان ، خبرهایی در شبکه های اجتماعی و رسانه ها همراه با تصویری از یک نامه دست به دست شد که بر طبق آن، وزارت کشور عربستان با صدور دستورالعملی برخورد با زنان بی حجاب را از ۲۳ سپتامبر که روز ملی این کشور به شمار می آید ممنوع اعلام کرده است.

بر طبق این دستور که در راستای برنامه های اصلاحات محمد بن سلمان صادر شده، زنان عربستانی در تمام نقاط کشور می توانند بدون اینکه کسی برای آنها مزاحمت قانونی ایجاد کند بی حجاب باشند هر چند بر اساس این دستورالعمل، تا کنون شهرهای مدینه و مکه شامل این حکم نخواهند بود.

قانون حجاب در  کدام کشورها وجود دارد؟
قانون حجاب در کدام کشورها وجود دارد؟

به این شکل زنان عربستانی دیگر به خاطر بدحجاب بودن و یا بی حجابی دستگیر و جریمه نمی شوند. از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، اتفاقات زیادی در این کشور دارای مقامات محافظه کار رخ داده و در این میان تحولات زیادی در قوانین و محدودیت های مربوط به زنان اتفاق افتاده است.

تا قبل از این که این ولیعهد به قدرت برسد زنان این کشور اجازه رانندگی یا خروج از کشور بدون همراهی یکی از محارم مرد را نداشتند اما اکنون این محدودیت ها برداشته شده اند.

مدت زمانی است که تصاویر متعددی از زنان بی حجاب عربستانی در خیابان های این کشور دست به دست می شد و تبلیغ به بی حجابی سرعت بیشتری گرفته است.

در ابتدای این جریان عبایه که پوشش رسمی زنان در عربستان بود گذاشته شد و بعد از آن نوبت به مانتوها و لباس اهی جلو باز رسید.

در پی این تغییرات، زنان سعی کردند از لباس های به رنگ روشن به جای لباس های مرسوم سیاه استفاده کنند و حالا هم نوبت به برداشت کلی حجاب به معنای آزاد بودن برداشتن پوشش سر و مانتو رسیده است.

اکنون در عربستان سعودی هیچ قانون مشخص و روشنی در خصوص اجباری بودن حجاب وجود ندارد.

اندونزی

یکی دیگر از کشورهایی که به صورت محدود در آن برای حجاب قانون تعیین شده است، اندونزی است. در یکی از استان های این کشور به نام آچه زنان مسلمان نیاز به داشتن حجاب در عموم دارند.

گامبیا

در این کشور نیز دولت دستور داده است زنانی که کارمند دولت هستند باید در محل کار باید با حجاب روسری سر کار حاضر شوند.

ایران

بعد از بنیانگذاری انقلاب ایران و نظام تازه ‌تاسیس جمهوری اسلامی با اجباری شدن حجاب، موجب برانگیختن مخالفت برخی صاحب‌نظران شد.

ب عنوان مثال آیت الله طالقانی بعد از اعلام اجباری شدن پوشش سر برای زنان در اداره های دولتی توسط امام خمینی به موضع‌گیری علیه آن پرداخت.

از سال  ۱۳۵۹ طبق دستور امام خمینی ورود زنان بدون حجاب به ادارات دولتی ممنوع اعلام شد و درسال ۱۳۶۲ با تصویب قانون مجازات اسلامی در مجلس شورای اسلامی ایران عدم رعایت حجاب در معابر عمومی موجب حکم حد شرعی ۷۲ ضربه جاری شد. گاهی هم افراد بدحجاب و بی حجاب دستگیر و به جریمه نقدی محکوم شدند.

قانون حجاب در  کدام کشورها وجود دارد؟
قانون حجاب در کدام کشورها وجود دارد؟

حجاب الزامی در واتیکان

در سال ۲۰۱۰ قانونی از طرف واتیکان، مقر پاپ در کشور رم صادر شد که بر طبق آن گردشگران در بازدید از این مکان الزاما باید  قانون حجاب را رعایت می کردند.

این قانون که به وسیله نصب تابلوهایی در جاهای مختلف این اسقف نشین به اطلاع کلیه مردم و بازدیدکنندگان می‌رسد و این حجاب فقط شامل زنان نمی شود و مردان نیز از آن مستثنی نیستند.

بازدیدکنندگان در هنگام ورود باید سرخود را پوشانده و پوشش نسبی داشته باشند. اجرای این محدودیت حتی در فصل تابستان نیز باوجود گرمی هوا الزامی است.