قاسمیار: در مذاکرات ترکیه نمایندگان حکومت اجازه تصمیم گیری نداشتند

  • انتشار: ۲۵ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 35615

یک رسانه خارجی به نقل از محمد اسماعیل قاسمیار مشارو بین الملل شورای عالی صلح اعلام کرد، نشست غیررسمی اخیر میان نمایندگان شبه‌نظامیان طالبان و دولت افغانستان می‌تواند راه را برای خاتمه جنگ ۱۶ ساله این کشور هموار کند. وی گفته است نمایندگان دولت اجازه تصمیم گیری در مذاکرات را نداشته است.

به گزارش سایت استارز اند استریپز، محمد اسماعیل قاسم‌یار، مشاور روابط بین‌الملل شورای عالی صلح افغانستان تایید کرد که نشست مذکور در استانبول برگزار شده است اما گفت نمایندگان دولت اجازه تصمیم‌گیری در جریان مذاکرات را نداشتند.

این مقام افغان تاکید کرد: ما هنوز از چنین تلاش‌هایی استقبال می‌کنیم و امیدواریم این روند بتواند راه را برای مذاکرات صلح جامع‌تر باز کند تا رویای مردم افغان برای تحقق صلح به واقعیت بپیوندد.

در همین حال شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در صفحه اجتماعی فیسبوک خود نوشته است ” افراد و اشخاصيكه كه درتركيه با شماري از اعضاي طالبان صحبت كرده اند، ازحكومت افغانستان نمايندگي نمي كنند.” وی توضیح بیشتری در این مورد نداده است.

این اولین باری نیست که طرفین برای برقراری صلح میانجیگری می‌کنند اما تلاش‌های پیشین مثمرثمر نبوده است. تلاش‌های کابل برای وارد کردن طالبان به مذاکرات چهار جانبه با حضور ‌آمریکا، چین و پاکستان سال ۲۰۱۶ شکست خورد چراکه فاش شد ملا عمر، موسس طالبان در سال ۲۰۱۴ مرده است. طالبان از آن زمان از مذاکره امتناع کرده است.

امسال مقام‌های آمریکایی گفته‌اند هدفشان سوق دادن طالبان به سوی مذاکره از طریق فشارهای نظامی و اجتماعی روی شبه‌نظامیان و فشار دیپلماتیک بر حامیان آنهاست. کمپین نظامی تهاجمی ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان اواخر سال گذشته بخش مواد مخدر را که مسیر تامین اعتبارات عملیات‌های شبه‌نظامیان است، هدف گرفتند. آمریکا همچنین فشار روی پاکستان را افزایش داده است تا آنها از نفوذشان برای ترغیب طالبان به مذاکره استفاده کنند.

یکی از شرکت‌کنندگان این نشست گفت، در نشست مذکور نمایندگان دولت افغانستان، طالبان، گروه جداشده وفادار به ملا محمد رسول و حزب اسلامی افغانستان حضور داشتند. به گفته یک منبع مطلع، این مذاکرات شنبه شروع شد و انتظار می‌رود تا امروز دوشنبه ادامه داشته باشد. به گفته او، نشست مشابهی هم سال گذشته در ترکیه برگزار شد اما رسانه در جریان جزئیات آن قرار نگرفتند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟