قاتل امام زمان (عج) کیست؟/ امام زمان چگونه شهید می شوند؟

  • انتشار: ۱۶ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76865

اگر می‌خواهید بدانید که قاتل امام زمان کیست پس با این مقاله همراه باشید. خداوند متعال در آیه ۱۸۵ سوره آل عمران می‌فرمایند: «هر کسی مرگ را می‌چشد». بر اساس این آیه شریفه که نشان دهنده سنت الهی دربارهٔ تمامی مخلوقات می‌باشد، حضرت امام زمان (عج) نیز بعد از تحقق بخشیدن به وعده الهی و برقرار کردن عدال و قسط و همچنین برپایی حکومت الهی جهانی، دعوت حق را لبیک گفته و از دنیا می‌روند. اما برای برخی این سؤال مطرح می‌شود که ایشان به مرگ طبیعی رحلت می‌کنند یا به شهادت می‌رسند.

دربارهٔ این که عمر حضرت امام زمان (عج) چگونه به پایان می‌رسد دو گروه روایت وجود دارد. گروهی از روایات بر پایان یافتن عمر امام زمان (عج) بوسیله مرگ طبیعی تأکید کرده‌اند و گروهی دیگر معتقدند عمر ایشان با شهادت خاتمه می‌یابد. اما دربارهٔ این موضوع که قاتل امام زمان (عج) چه کسی می‌باشد، روایت و دلیل معتبری در دسترس نیست.

قاتل امام زمان

روایات مربوط به وفات امام زمان

شماری از روایات نقل شده‌اند که می‌گویند حضرت امام زمان (عج) به مرگ طبیعی از دنیا می‌رود. در ادامه سه مورد از این روایات را نقل می‌کنیم.

«ام سلمه» از حضرت محمد (ص) نقل می‌کند که: «مهدی از خاندان من و از فرزندان فاطمه است … او در میان مردم به سنت پیامبرشان عمل می‌کند، پس ۷ سال درنگ می‌کند و آن گاه از دنیا می‌رود و مسلمانان بر او نماز می‌گزارند.»

در روایتی که از حضرت امام صادق (ع) در کتاب اصول کافی در تفسیر آیه «ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ ٱلْکَرَّهَ عَلَیْهِمْ وَأَمْدَدْنٰکُم بِأَمْوٰلٍۢ وَبَنِینَ وَجَعَلْنٰکُمْ أَکْثَرَ نَفِیرًا» «سپس شما را بر آنها چیره می‌کنیم؛ و شما را به وسیله داراییها و فرزندانی کمک خواهیم کرد؛ و نفرات شما را بیشتر (از دشمن) قرارمی‌دهیم.»، نقل شده آمده‌است که: «[منظور] خروج حسین (ع) با هفتاد تن از یارانش [در زمان رجعت است] در حالی که کلاه خودهای زرینی که دو رو دارد بر سر دارند و اعلام کنندگانی به مردم برسانند: این حسین است که خارج شده‌است، تا آن جا که مؤمنان هیچ شک و تردید دربارهٔ او نکنند و بدانند که او دجّال و شیطان نیست، و او است حجّت قائم در میان شما و چون معرفت به این که آن حضرت همان حسین (ع) است در دل‌های شیعیان استقرار یافت، حضرت حجّت را مرگ فرا می‌رسد و کسی که آن جناب را غسل می‌دهد و کفن و حنوط می‌کند و به خاک می‌سپارد همان حسین (ع) خواهد بود. جز وصی و امام هیچ‌کس متصدّی وصی نشود.»

در یک روایت دیگر هم از حضرت امام صادق (ع) در جلد ۵۳ بحارالانوار آمده‌است که ایشان در جواب به این سؤال که نخستین شخصی که به دنیا رجعت خواهد کرد چه کسی است می‌فرمایند: «حسین (ع) در پی قائم (ع) خروج می‌کند … حسین (ع) به همراه آن گروه از یارانش که با او به شهادت رسیدند، به پیش می‌آید در حالی که ۷۰ پیامبر او را همراهی می‌کنند، آن گونه که به همراهی موسی بن عمران فرستاده شدند. قائم (ع) انگشتر خود را به او واگذار می‌کند. پس حسین (ع) نخستین کسی است که عهده‌دار غسل و کفن و حنوط آن حضرت می‌شود و ایشان را در قبر خود قرار می‌دهد.»

شماری دیگر از روایات نیز بر این نکته صحه می‌گذارند که حضرت امام زمان (عج) به شهادت می‌رسند. از جمله این روایان دو روایتی است که در ادامه می‌آید.

در جلد ۲۷ بحارالانوار از حضرت امام حسن (ع) روایت شده که ایشان می‌فرمایند «به خدا سوگند، پیامبر خدا با ما پیمان بسته‌است که این امر [امامت] را دوازده تن امام از فرزندان علی و فاطمه به دست خواهند گرفت و هیچ‌کدام از ما نیست، مگر این که مسموم یا کشته می‌شود».

در روایتی از حضرت امام صادق (ع) در همین کتاب نیز نقل شده که ایشان می‌فرماید «به خدا قسم هیچ‌یک از ما نیست، مگر این که کشته شده و به شهادت می‌رسد.» از حضرت امام رضا (ع) هم روایت مشابهی به همین تعبیر، روایت گردیده‌است. البته در این روایات اشاره ای به قاتل امام زمان نمی‌شود.

شهادت یا مرگ طبیعی

با توجه به این دو گروه از روایات، گفتن سخنی صریح و قطعی دربارهٔ کیفیت وفات حضرت امام زمان (عج) دشوار به نظر می‌رسد.

با این حال با توجه به این موضوع که ارتباط میان مرگ و شهادت از نظر منطقی عموم و خصوص مطلق می‌باشد، یعنی مرگ اعم از مردن طبیعی و شهادت است و شهادت هم یک نوع مرگ محسوب می‌شود، از همین روی می‌توان روایات گروه اول را حمل بر شهادت کرد و تعارض میان این دو گروه را رفع نمود، زیرا که روایت‌های گروه اول موضوع اصل مرگ را بیان می‌کنند و نه کم و کیف آن را. اما قاتل امام زمان کیست.

قاتل امام زمان کیست

اما با این فرض که حضرت امام زمان (عج) به شهادت خواهند رسید این سؤال مطرح می‌شود که قاتل امام زمان (عج) کیست.

در جلد دوم کتاب «الزام الناصب فی إثبات الحجه الغائب» نوشته «علی بن زین‌العابدین یزدی حائری» روایتی وجود دارد که به این موضوع اشاره دارد. در این کتاب به نقل از شماری از علما روایتی نقل شده که در آن قاتل امام زمان (عج) معرفی شده‌است. به گفته این روایت «هنگامی که ۷۰ سال [حکومت حضرت] حجّت به پایان رسید، مرگ به سراغ او می‌آید. زنی از بنی تمیم به نام سعیده که ریشی چون مردان دارد، از بالای پشت بام هاون سنگی به سوی آن حضرت که در حال گذشتن از آن مسیر است پرتاب می‌کند و او را می‌کشد. پس از درگذشت آن حضرت، حسین (ع) عهده‌دار به خاکسپاری او می‌شود.»

نقد روایت قاتل امام زمان

شهید «سید محمد صدر» در جلد سوم کتاب «موسوعه الامام المهدی» که در فارسی با عنوان «تاریخ پس از ظهور» منتشر شده‌است نقدها و ایرادات زیادی بر این روایت دربارهٔ قاتل امام زمان وارد می‌دانند.

وی در نقد این روایت می‌نویسد: «این متن اساساً قابلیت اثبات موضوع [شهادت امام زمان] را ندارد؛ زیرا روایت نقل شده از یکی معصومین نیست، بلکه از بعضی از علما که ما نمی‌دانیم کیست، نقل شده‌است. حتی اگر این متن ـ چنان‌که از ظاهر آن برمی‌آید ـ اشاره به مضامین برخی روایات داشته باشد، تبدیل به روایت مرسلی می‌شود که نه سند آن مشخص است و نه امامی که از او روایت شده‌است. افزون بر این که سند روایات یاد شده معمولاً ضعیف است و مضامین آن‌ها دور از ذهن است به گونه ای که نمی‌توان با آن‌ها چیزی را ثابت کرد.»