فیک پیج چیست؟/ چگونه بفهمیم کدام درگاه پرداخت اینترنتی تقلبی است؟

  • انتشار: ۱۳ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76323

درگاه های پرداخت اینترنتی تقلبی یا فیک پیج این روزها به مشکل بزرگی برای تجارت اینترنتی تبدیل شده است. افزایش فروشگاه‌ های اینترنتی، تمایل افراد به خرید آنلاین کالا و خدمات و همچنین ورود کلاهبرداران به فضای مجازی از جمله دلایل بوجود آمدن و گسترش این مشکل است.

درحالی که در سال‎‌ های اخیر خریدهای اینترنتی به یکی از محبوب ‌ترین راه‌ ها برای رفع نیازمندی های افراد تبدیل شده است، کلاهبرداران و سارقان با روش های مختلف به دنبال سوء استفاده از این امکان رفته اند. یکی از این روش ها روش فیک پیج است. در این روش سارقان و کلاهبرداران نوین یا همان هکرها یک وبسایت که کاملا مشابه وبسایت های بانک های معتبر می باشد طراحی می کنند و با فریب افرادی که قصد دارند خرید اینترنتی کنند، اطلاعات مالی شان را سرقت می کنند و حساب فرد فریب خورده را خالی می نمایند.

تنها راه جلوگیری از افتادن در دام فیک پیج ها تشخیص درگاه های پرداخت اینترنتی واقعی از تقلبی است. کلاهبرداران اینترنتی هر چقدر هم حرفه ای و با مهارت باشند، بازهم تشخیص وبسایت های واقعی از تقلبی دشوار نیست. در ادامه شما را با روش های تشخیص درگاه های پرداخت اینترنتی تقلبی یا فیک پیج ها آشنا می کنیم.

فیک پیج

 از وبسایت ‌های معتبر خرید کنید

وبسایت ‌های معتبر برخلاف فیک پیج ها دارای «نماد اعتماد الکترونیکی» هستند. «نمـاد اعتمـــــاد الکتـرونیـکی کسب و کارهای اینترنتی» نشانه ای است که تنها توسط «مرکز توسعه تجارت الکترونیکی» وزارت صنعت، معدن و تجارت به ‌‎کسب و کارهای اینترنتی احراز صلاحیت شده و قانونی داده می‌ شود و آرم آن به ‌شکل زیر می باشد.

نماد اعتماد الکترونیکی

 شما می بایست پس از مشاهده این علامت در وبسایتی که به آن مراجعه کرده اید، بر روی آن کلیک کرده و ابتدا به تاریخ اعتبار و اطلاعات مندرج در آن توجه نمایید. اگر نخستین بار است که می خواهید از یک وبسایت ناشناس دارای نماد اعتماد الکترونیکی خرید نمایید، نخست اطلاعات درج شده در وبسایتی که قصد دارید از آن خرید کنید را یادداشت کرده و سپس به‌ آدرس سایت احراز هویت نماد اعتماد الکترونیکی به نشانی «enamad.ir/ShopList.aspx» مراجعه کرده و اطلاعات اعلامی در وبسایت را با اطلاعات ثبت شده در وبسایت احراز هویت مقایسه نموده و نسبت به نداشتن هرگونه مقایرتی اطمینان حاصل کنید.

این کار به شما اطمینان می ‌دهد اطلاعات مالی و بانکی شما در وبسایت محفوظ می ماند و در صورت وجود هرگونه شکایتی می ‌توانید از مراجع قانونی شکایت خود را پیگیری نمایید.

توجه به https برای تشخیص فیک پیج ها

هنگامی که فرایند خرید اینترنتی شما تکمیل شد، وبسایت موردنظر شما را به یکی از درگاه‌ های پرداخت الکترونیکی منتقل می نماید. در اینجا باید با دقت توجه کنید که در ابتدای آدرس درگاه‌ پرداخت الکترونیکی می بایست عبارت «https» وجود داشته باشد. حرف S در https به معنای امن بودن ارتباط مشتری با درگاه‌ پرداخت الکترونیکی است.

البته توجه داشته باشید که هر سایتی که https در ابتدای آن باشد صرفا امن نیست بلکه بعد از https می بایست دو «نقطه» و دو «اسلش» وجود داشته باشد، همانند «https://enamad.ir/».

همچنین https در شماری از مرورگرهای اینترنتی نشان داده نمی شود و بجای آن قفل سبز رنگی نشان داده می شود که می توان به همان قفل سبز رنگ مرورگر اطمینان کرد. اگر علامت https در نوار آدرس مرورگر به رنگ قرمز نمایش داده شد، این به ‌معنای عدم ایمنی لازم می باشد و نباید در چنین وضعیتی به خرید اینترنتی اقدام کرد زیرا این صفحه یک فیک پیج است.

توجه به مبلغ و نام پذیرنده

درگاه‌ های پرداخت الکترونیکی موظف هستند تا در هنگام خرید مبلغ و نام پذیرنده (فروشنده) را نمایش دهند. اگر وبسایتی که درحال خرید از آن هستید شما را به درگاه خریدی که مبلغ و نام پذیرنده در آن وجود نداشت هدایت کرد، عملیات خرید را متوقف کنید.

دقت در صفحه کلید مجازی

درگاه‌ های پرداخت الکترونیکی صفحه کلیدهایی مجازی برای وارد کردن اطلاعات کارت بانکی دارند که اعداد را به ترتیب نشان نمی دهند. یکی از راه های تشخیص فیک پیج ها، ریفرش یا تازه کردن صفحه درگاه‌ پرداخت الکترونیکی است. با ریفرش کردن اگر ترتیب شماره ها در صفحه کلید مجازی تغییر نمود یعنی آن صفحه فیک پیج و جعلی نیست.

توجه به حروف کد امنیتی

در هر صفحه درگاه‌ پرداخت الکترونیکی در کنار شماره کارت، رمز دوم و تاریخ انقضاء کارت تصویر یک کد امنیتی نیز نمایش داده می شود که می بایست آن را در قسمت مربوطه وارد کنید. در صورتی که با ریفرش یا تازه کردن صفحه، تصویر حروف کد امنیتی تغییر نکرد، یعنی این صفحه جعلی است.

وارد کردن اشتباه اطلاعات حساب

یکی دیگر از راه های جلوگیری از افتادن در دام فیک پیج ها این است که در ابتدا اطلاعات حساب به صورت اشتباه در صفحه درگاه‌ پرداخت الکترونیکی وارد شود. اگر این صفحه جعلی باشد پیامی مبنی بر وارد کردن نادرست اطلاعات کارت بانکی شما به نمایش گذاشته نمی شود.

دقت به آدرس وبسایت ها

تشخیص درگاه‌ های پرداخت الکترونیکی واقعی از تقلبی و فیک پیج چندان سخت نیست. یکی از راحت ترین کارها این است که آدرس درگاه‌ پرداخت الکترونیک بانک خود را به درستی بشناسید. چون هیچ کلاهبردار اینترنتی نمی تواند آن را جعل کند. آدرس صفحه درگاه‌ پرداخت الکترونیکی می بایست تنها یکی از درگاه های مورد تایید و تحت دامنه شاپرک به شرح زیر باشد.

آسان پرداخت پرشین https://asan.shaparak.ir

به پرداخت ملت https://bpm.shaparak.ir

تجارت الکترونیک پارسیان https://pec.shaparak.ir

تجارت الکترونیک پارسیان https://pecco.shaparak.ir

پرداخت الکترونیک سامان https://sep.shaparak.ir

پرداخت الکترونیک پاسارگاد https://pep.shaparak.ir

پرداخت نوین آرین https://pna.shaparak.ir

پرداخت الکترونیک سداد https://sadad.shaparak.ir

کارت اعتباری ایران کیش https://ikc.shaparak.ir

فن آوا کارت https://fanava.shaparak.ir

مبنا کارت آریا https://mabna.shaparak.ir

الکترونیک کارت دماوند https://ecd.shaparak.ir

سایان کارت https://sayan.shaparak.ir

چند نکته در خریدهای اینترنتی

در صورت امکان از کافینت ها و دستگاه ‌هایی که به شما تعلق ندارند برای خرید آنلاین استفاده نکنید. در صورت لزوم از کیبورد مجازی سیستم مذکور و در وبسایت بانک هم از کیبورد مجازی بانک مربوطه استفاده کنید.

همچنین در هر بازه زمانی نسبت به تعویض رمز خرید اینترنتی کارت بانکی خود اقدام کنید و از یک رمز برای حساب‌ های مختلف خود استفاده نکنید. توصیه می شود در خریدهای اینترنتی همواره از مرورگرهای بروز شده استفاده نمایید.